Gitaar bij trouwdienst

C.A. Hoekman / 2 reacties

Vraag

Wij (mijn man en ikzelf) zitten met een nogal groot probleem. Binnenkort trouwt onze zoon met zijn (nu nog) vriendin. Zijn vriendin werkt op een basisschool, waar we heel blij mee zijn. Nu hoorden we van de ceremoniemeester dat de kleuters uit haar klas een lied (we weten trouwens niet welk lied) willen zingen tijdens de trouwdienst in de kerk en dat een collega van onze aanstaande dochter dit zal begeleiden op gitaar.

Nu zijn wij van mening dat het ongepast is om in een eredienst een gitaar te gebruiken en daarom heb ik (buiten medeweten van mijn man en het aanstaand bruidspaar) de school verzocht om dit lied niet te zingen, om het tijdens de kinderreceptie te zingen, of om het op orgel te begeleiden. Helaas geeft deze school geen gehoor aan deze oproep, maar willen ze deze zaak doorzetten. Ook de ceremoniemeester is niet van plan om dit tegen te houden. Voor mijn man en mij is het daarmee principieel onmogelijk geworden naar de trouwdienst van onze zoon te komen en dat is iets wat ons ontzettend veel pijn doet. Hoe gaan we hier in wijsheid mee om?

Een bezorgd ouderpaar.

Antwoord

Beste ouders,

Binnenkort trouwt jullie zoon met zijn (nu nog) vriendin. Zijn vriendin werkt op een basisschool, waar jullie heel blij mee zijn. Ik begrijp jullie blijdschap. Wanneer je kinderen verlangen om samen de keus voor God en Zijn Woord te maken en een zegen over hun huwelijk willen afsmeken in de gemeente, ben je heel blij. Een onverdiende gebedsverhoring krijg je dan als ouders, in het besef dat veel ouders heel blij zouden zijn met zo’n huwelijk van hun kinderen, om samen te beginnen in Gods huis onder Zijn Woord, zelfs inclusief het gebruik van een gitaar. Dat zeg ik als ouder en grootouder.

Ondanks jullie blijdschap zitten jullie (jijzelf met je man) met een nogal groot probleem. Het probleem is dat er tijdens de trouwdienst in de kerk een lied (jullie weten niet welk lied) wordt gezongen, begeleid op een gitaar. En deze gitaar is voor jullie onoverkomelijk. Zelfs zo dat deze gitaar het voor jullie principieel onmogelijk maakt om de trouwdienst van jullie zoon en aanstaande dochter bij te wonen. De reden? Naar jullie mening is het ongepast om in een eredienst een gitaar te gebruiken. Hoe ga je hier in wijsheid mee om?

Om te beginnen is het voor mij niet helder vanuit je vraag, of het lied gezongen wordt tijdens de trouwdienst of dat het gezongen wordt direct nadat de dienstdoende predikant de dienst heeft beëindigd met de zegen(bede). Dan is de eredienst beëindigd en wat er nadien gezongen wordt, behoort niet meer tot deze eredienst. Het lijkt me dan ook dat het argument dat het lied wordt gezongen tijdens de eredienst niet meer van toepassing is, de dienst is immers afgesloten met de zegenbede. Het gebruik van de gitaar zou dan ook geen onderdeel meer uitmaken van de eredienst.

Het zou me niet verbazen dat het lied daadwerkelijk gezongen wordt na de trouwdienst, omdat een aantal gemeenten dat als uitgangspunt heeft bij het toezingen van het bruidspaar door anderen zoals een schoolklas, een vereniging, een vriendengroep etc. Jullie zouden dan, als vader en moeder, de trouwdienst kunnen bijwonen. Ik denk tot vreugde van jullie kinderen en familie, maar ook tot blijdschap van jullie.

Wat te doen wanneer het toezingen wel tijdens de trouwdienst gebeurt? Als moeder heb je, buiten medeweten van je man en het bruidspaar, de school verzocht om het lied niet te zingen, het tijdens de kinderreceptie te zingen of om op het orgel te begeleiden. Dat alles is mislukt. De school geeft geen gehoor aan deze oproep en wil het doorzetten. Waarom? Omdat ik denk dat ze buitenom het bruidspaar geen verandering willen en ze gewoon geen bezwaar zien in een gitaar. Wil je op dat punt wat bereiken, zul je dat via het bruidspaar moeten doen. Volgens mij de enige en juiste weg.

Aan jullie is nu keus om jullie kinderen te benaderen en dit naar jullie verlangens te laten aanpassen tijdens de trouwdienst. Of het wijs is om dat te doen, zullen jullie zelf moeten inschatten. Ik weet dat een trouwdag van je kinderen heel kwetsbaar is, waar je als ouders niet te veel in moet wroeten. Het is de dag waar naar ze uitzien en ik hoop ook biddend naar toeleven. Ze begeren Gods zegen in Zijn huis af te smeken en willen dat graag doen, samen met allen die hen omringen, familie en vrienden. Zeker met de wederzijdse ouders, die een onmisbaar deel vormen van deze blijde dag.

Ik heb geen behoefte om jullie, als ouders, te overtuigen dat een gitaar wel kan. Ik heb wel behoefte om duidelijk te maken dat een gitaar niet principieel fout is, voor mij is dat te zwaar aangezet. Lees psalm 150 maar, wat een diversiteit aan instrumenten. Ik kan wel begrip opbrengen dat jullie dat niet willen. Ons instrument in de kerk is het orgel, niet de gitaar.

Hoe gaan we hier in wijsheid mee om? Lees de eerste alinea van mijn antwoord nog eens. Wees blij met jullie kinderen en dank God dat ze in de kerk willen komen om Gods zegen. Daar wordt voor hen gebeden, wanneer ze knielen voor God. Heel de gemeente bidt mee en zullen jullie, als liefhebbende vader en moeder, niet meebidden omdat je niet aanwezig bent? Het lijkt mij onbestaanbaar.

Ga met hen mee en bidt met heel je hart voor en met je kinderen: “O almachtige God, Gij Die Uw goedheid en wijsheid in al Uw werken en ordeningen bewijst, en van den beginne gesproken hebt dat het niet goed is dat de mens alleen zij, en daarom hem een hulpe, die als tegenover hem zou zijn, geschapen hebt, en verordineerd hebt dat die twee waren, één zouden zijn, en ook alle onreinheid straft; wij bidden U (aangezien Gij deze personen tot den heiligen staat des huwelijks geroepen, en samenverbonden hebt), dat Gij hun Uw Heiligen Geest wilt geven, opdat zij in een waarachtig en vast geloof heilig leven, naar Uw Goddelijken wil, en alle boosheid tegenstaan. Wil ze alsdan ook zegenen, gelijk Gij de gelovige vaderen, Uw vrienden en getrouwe dienaars, Abraham, Izak en Jakob, gezegend hebt, opdat zij, als mede-erfgenamen des verbonds (hetwelk Gij met die vaderen opgericht hebt), de kinderen die het U belieft hun te geven, godzalig opbrengen mogen, tot eer Uws heiligen Naams, tot stichting Uwer gemeente, en tot verbreiding van Uw Heilig Evangelie. Wil ons verhoren, o Vader van alle barmhartigheid, door Jezus Christus, Uw lieven Zoon, Onze Vader, Die in de hemelen zijt, Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel, alzo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren. En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze. Want Uw is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, in der eeuwigheid. Amen."

Een mooie, vreugdevolle en gezegende dag toegebeden.

Hartelijke groet,
C.A. Hoekman, Kapelle

Tags in dit artikel:

trouwdienst
2 reacties
Bella
Deze vraag raakt mij heel diep! Ik zou u, als ouders, willen oproepen naar de trouwdienst te gaan en deze niet te verzuimen om het enkele feit dat de schoolkinderen (inderdaad ws. pas na de eredienst) hun juf iets willen toezingen mbv. een gitaar. Dit instrument wordt gewoon in Psalm 150 genoemd en daar is Bijbels dus niets op tegen. Daarbij is het inderdaad zo dat in de reformatorische kerken tijdens de erediensten alleen het orgel wordt gebruikt, maar dat in andere culturen ook gerust andere instrumenten worden gebruikt tot Gods eer.
De reden dat deze vraag mij zo diep raakt, is dat wij 2 dochters hebben die beiden verkering hebben met een onkerkelijke jongen, wat ons zoveel verdriet en zorgen geeft. Gelukkig gaan onze dochters nog wel naar de kerk en is het niet zo dat zij vijandig staan t.o.v. God en Zijn Woord. Maar wat zou het voor ons van onschatbare waarde zijn als hun vrienden mee naar de kerk gaan en zo God mogen leren kennen. En vanuit dit verdriet kan ik het me gewoon niet voorstellen dat je, om het gebruik van een gitaar door anderen, de trouwdienst van je zoon en schoondochter niet bij wilt wonen. Lieve ouders, wees de Heere oprecht dankbaar dat je kinderen in de kerk willen trouwen, want het kan zo anders! Er zijn veel ouders die worstelen met kinderen die niet (meer) naar de kerk willen en geen kerkelijke partners zoeken en dat geeft zo’n verdriet! En dan is zo’n gitaar echt bijzaak. De hoofdzaak is dat uw kinderen Gods zegen vragen over hun huwelijk: wat bijzonder en wat mag u daar de Heere oprecht voor danken!
Joke567
reactie op Bella: AMEN, wat een waar woord en wat een fijne oproep aan de ouders!!!