Angst voor de toekomst

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Is het krijgen van kinderen niet verschrikkelijk? In de wetenschap in wat voor wereld ze terecht komen, als ik me bedenk hoe ik allemaal (ge)zondig(d) (heb), wat ze misschien ook wel zullen doen. Misschien komen ze niet tot geloof en zullen ze verloren gaan. Ik weet als ouders heb je daar een taak, zeker met opvoeden en ook hebben ze een belofte gekregen als je ze laat dopen. Maar toch de praktijk laat zien dat het niet vanzelf gaat. En als ouders zal je waarschijnlijk hier ook fouten mee maken.

Ook is er de kans dat je kinderen niet gezond zijn, dat ze gehandicapt of chronisch ziek zijn/worden. Zoiets zou erg moeilijk zijn; je kunt je kinderen veel liefde te geven maar ze zullen misschien veel moeten lijden. Maar als ouder kan je ook ziek worden/zijn of gehandicapt, kinderen zullen het hier heel moeilijk mee krijgen om niet alles met ouders te kunnen doen en als ouders zou je je kinderen misschien niet echt kunnen opvoeden.

Aan de andere kant weet ik ook dat het zo kan zijn dat als ik kinderen krijg, dat ze van kinds af aan al de Heere kunnen dienen, dat zal ook m'n gebed zijn, wat zou dat mooi zijn. Misschien heb ik er een te negatieve kijk op, maar dat ze in een verschrikkelijke wereld terecht komen valt niet te ontkennen. In hoeverre moet je dit accepteren en hoe moet ik hier mee omgaan als ik hoop te trouwen en graag vader zou willen worden?