(...) Terwijl ik juist moet genieten, ben ik vaak neerslachtig en verdrietig.(.....

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar en ik kan vaak niet meer echt genieten van de fijne dingen in het leven. Ik heb wel wat vervelende dingen meegemaakt, maar niet echt heel ernstig. Toch maak ik me over allerlei dingen druk en zit daarover in de put. Ik kan alles niet meer op orde krijgen, het is een soort van chaos in mijn hoofd. Ik wil helemaal niet zo zijn, ik weet dat ik moet genieten van de goede dingen die er zijn, maar dat kan ik gewoon niet! Als ik bij mijn vriendinnen ben, is alles gewoon, maar kom ik thuis dan raak ik weer in een dip. Ook lig ik 's avonds op bed vaak zomaar te huilen en ik weet niet eens altijd waarom. Ik ben hierdoor erg onzeker en weet alles niet meer echt op orde te krijgen. Terwijl ik juist moet genieten, ben ik vaak neerslachtig en verdrietig. Mijn vraag is of dit iets met een depressie heeft te maken en hoe ik hier van af kan komen.

Antwoord

Beste...

Veel meer meisjes hebben last van wat jij noemt in je mail. Een deel kan veroorzaakt worden door je leeftijd; kenmerkend voor de adolescentenperiode waarin je zit, is dat je last kunt hebben van stemmingswisselingen en somberheid waarvoor je eigenlijk geen aanwijsbare oorzaak weet te noemen. Een andere oorzaak kan zijn dat de chaos in je hoofd zo groot wordt door de vele dingen die om je heen gebeuren (en waar men of jij geen vat op lijkt te hebben). Chaos in de wereld om ons heen, veel gebrokenheid. Daarnaast zoveel contacten, zoveel communicatie, zoveel sms-verkeer en msn-contacten dat mensen de rust en de stilte niet meer kennen die je juist nodig hebt in al het gedoe om je heen. Steeds vaker ontmoet ik meisjes die tegen mij zeggen dat zij zo moe zijn in hun hoofd. Ik ga dan altijd de zoektocht met hen aan hoe zij rust in hun bestaan kunnen creëren. Je moet uitgerust zijn om je taken in het leven aan te kunnen. Je moet ook je beperkingen weten: waar moet je wel verantwoordelijkheid voor nemen en waarvoor niet. Wat moet je wel op je nek nemen en wat niet. Ik ken jouw situatie verder niet, maar wil dit wel graag tegen je zeggen.

Het valt op dat de Heere Jezus steeds de rust zoekt als het donker wordt. Op die eenzame plaatsen vindt Jezus de moed om Gods wil te volgen en niet Zijn eigen wil, om de woorden van God te spreken en niet Zijn eigen woorden, om het werk van God te doen en niet Zijn eigen werk. Ook diep in ons zit het besef dat ons leven in gevaar is zonder een dergelijke plek van rust. Heb jij die? Je moet eerst rusten aan stille wateren, zegt David, voordat je door het dal van diepe duisternis moet en je daartegen bestand kunt zijn.

Wij vinden het heel normaal dat sporters fit en in optimale conditie zijn vóórdat zij een sportprestatie neer gaan zetten. Als we God willen dienen en Hem willen volgen, geldt voor ons precies hetzelfde. We kunnen ons pas vrij in de wereld en in al onze taken begeven, als we ons geborgen weten bij Hem en de vrede met Hem kennen. Ben je daarmee bezig? Zoek je daarnaar? Ik hoop het echt!

Ben je een dankbaar meisje? Dankbaar voor het vele goede dat God jou toevertrouwt? Als dat zo is, kun je ook weer gaan genieten. Elke dag goed om je heen kijken waarmee God jou zegent en waarin je zegeningen bij anderen ziet. Soms kan het ook helpen om dat op te schrijven. Maak zo aan het einde van de dag eens de balans op en noteer eens waarin je voorbeelden, tekenen van Gods goedheid en Zijn trouw hebt gezien. In veel gevallen helpt dat. Als je je gedachten de vrije loop laat gaan, schieten ze zomaar alle kant op. Als je bewust nadenkt, zie je meestal andere dingen.
Als je erop rekent dat het toch wel weer fout zal gaan en dat je natuurlijk weer somber wordt, dan kun je er bijna op rekenen dat dit gebeurt. Als je bewust zoekt naar de dingen waar je van kunt genieten, zie je daar veel meer van.

Houd moed. God wil je geven wat je nodig hebt. Als je daar hoopvol naar uitkijkt en op zoek gaat, zul je Thuis komen en je veilig weten.

Goede reis! En vergeet niet te genieten!

Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

psychologie