Niet gelovig en relatie met CGK-jongen

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Sinds een half jaar heb ik een relatie met een Chr. Gereformeerde jongen. Ik ben echter niet gelovig en weet vrij weinig van wat het geloof precies inhoudt. Toen we verliefd werden wilde hij in eerste instantie niet een relatie aangaan, omdat hij wist dat het erg lastig kon worden. We hebben toen toch besloten het te proberen omdat we van elkaar houden. We hebben tot nu toe geen problemen en kunnen goed over het geloof en onze verschillen praten, wat voor beiden erg fijn is. Ik heb niet de intentie om me te bekeren, dat weet hij ook. Wel vind ik het belangrijk dat ik me in het geloof ga verdiepen om hem zo beter te begrijpen en te weten waar hij vandaan komt. Waar kan ik het best mijn informatie vandaan halen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als het gaat om de vraag waar je meer te weten zou kunnen komen over het christelijk geloof, verwijs ik je door naar de site vragenovergeloven.nl. Via deze site kun je ook weer doorklikken naar andere sites die gaan over de inhoud van het christelijk geloof. Wil je meer weten over de Chr. Geref. Kerk dan kun je eens wat rondkijken op de site cgk.nl.

Uiteraard is het heel goed om je te verdiepen in elkaars achtergrond en elkaar zo beter te leren begrijpen. Daar heb ik veel waardering voor. Tegelijk vraag ik me in alle voorzichtigheid af of het verstandig is jullie relatie door te zetten als het chr. geloof je niks blijft zeggen. Zelf geef je aan dat je niet van plan bent je te bekeren en alleen meer van het geloof wil weten omdat je een vriend hebt die gelooft. Nu zijn er wel meer geweest die dat dachten en die toch tot bekering kwamen. Dat zou uiteraard ook bij jou kunnen gebeuren. En ik gun het je van harte, ja ik hoop dat het gebeuren zal.

Maar als de vonk niet overslaat, zal het in de toekomst moeilijk zijn met die verschillende manier in het leven staan om te gaan. Geloven houdt in dat God de belangrijkste Persoon is in je leven en dat Hij in alles op de eerste plaats staat. Dat heeft vele consequenties. Als de één wel gelooft en de ander dat niet doet, betekent dat dat je het belangrijkste dat er in het leven is niet samen hebt. Zou je dat willen? Hoe goed je dan ook elkaar probeert te begrijpen, dat blijft heel moeilijk om mee om te gaan. Het geloof zal dan op een bepaalde manier toch tussen jullie instaan. Hoe wil je ooit samen een weg vinden als er kinderen komen bijvoorbeeld? Ik kan me voorstellen dat je daar nu nog niet zo overdenkt, maar die vraag komt dan wel een keer. Alleen van binnen uit kun je echt verstaan wat geloven inhoudt. Anders blijft het toch zoiets als wanneer je als blinde over kleuren spreekt. De Bijbel zegt dat het huwelijk door God bedoeld is als een afspiegeling tussen de Heere Jezus Christus en de gemeente (Ef. 5:32). Hoe zou dat ooit gestalte kunnen krijgen als de één wel en de ander niet gelooft?

Wat ik nu ga zeggen, zal je misschien moeilijk vinden, maar ik moet wel eerlijk tegen je zijn. De Bijbel keurt een huwelijk tussen een gelovige en een ongelovige af (2 Kor. 6:14). Wanneer het geloof dan ook geen vuur in je ontsteekt, kun je beter eerlijk naar elkaar zijn en een punt zetten achter je relatie. Dat is voor beiden dan beter. Uiteraard hoop ik iets anders, namelijk dat de vonk wel overspringt als je jezelf er verder in gaat verdiepen. Dan kan het geloof de basis van je relatie zijn en heeft ze toekomst. De Bijbel zegt ook dat juist een drievoudig snoer niet verbroken zal worden. Dat is aan de orde waar liefde tot elkaar gedragen wordt door de liefde van God! Dat gun ik jullie samen uiteraard het allerliefst!

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Peet

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht (Eben-Haëzer)
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovige