Paulus op Malta gebeten door gifslang

Herziene Statenvertaling / 2 reacties

Vraag

In Handelingen 28 wordt verhaald dat Paulus op Malta (Milete) zou zijn gebeten door een gifslang. Nu wil het feit dat er op Malta (op dit moment) helemaal geen gifslangen voorkomen! Is het niet veel aannemelijker om te veronderstellen dat dat het eiland Mljet, t.h.v. Dubrovnik, Kroatië, is geweest in plaats van Malta? Graag een antwoord van een HSV'er. (Overigens is het ook aannemelijk dat de gifslang in deze situatie geen gebruikmaakte van zijn gifklieren, omdat die normaal gesproken daar zuinig op is, maar dat terzijde).

Antwoord

Er was inderdaad in de 18e eeuw een Benedictijnse monnik (Ignazio Georgi) die voorstelde dat het in dit Bijbelgedeelte niet om Malta maar om Mljet gaat. Commentatoren als Acworth, Meinardus, en Warnecke hebben dit later weer opgepakt. De meesten lijken het er echter over eens dat dit wel erg ver buiten de route ligt.

Als je de geschiedenis van Handelingen 27 volgt, lees je in vers 13 hoe ze bij Kreta in een noordoosterstorm terechtkwamen, die hen meevoerde. De naam Kauda in vers 16 lijkt naar het eilandje Gaudos te verwijzen, dat ten zuiden van Kreta ligt. In vers 17 lezen we over de zandbank Syrtis, wat waarschijnlijk een verwijzing is naar Syrtis Maior (tegenwoordig de Golf van Sidra), die voor de Libische kust ligt. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het schip onder deze omstandigheden in een noordelijke richting gedreven zou hebben. Malta ligt echter wel in de ‘goede’ richting. En al verkeert Malta tegenwoordig in de gelukkige omstandigheid dat er geen gifslangen (meer) zijn, wellicht was dat vroeger wel degelijk het geval.

Dit gezegd hebbende, wil ik niet beweren dat het absoluut onmogelijk is dat we hier aan Mljet moeten denken in plaats van Malta. Een stuk minder waarschijnlijk is het m.i. echter wel.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

Lees meer artikelen over:

paulus
2 reacties
Jeremiah
"Nu wil het feit dat er op Malta (op dit moment) helemaal geen gifslangen voorkomen!"

Het is niet relevant of er anno 2016 een gifslang op Malta leeft, die kan best uitgestorven zijn..

Denk aan de leeuw en de man Gods en de geschiedenis van Elisa en de 42 gedode kinderen. Deze dieren leven ook niet meer in Israel.
henkie
Het feit dat de locale bewoners dachten dat Paulus een god was nadat hij de beet overleefde, laat wel zien dat het hier niet om een glimwormpje ging.