Dominee voor trouwdienst

Ds. J.D. Heikamp / 4 reacties

Vraag

Allereerst mijn complimenten voor deze site. Ik zit met een lastig dilemma. Ik, vrouw van 20, ben dooplid van de GGinNed. Mijn verloofde (25) is belijdend lid in de OGGinNed. Nu zit er beduidend weinig verschil tussen beide kerkverbanden. Wij gaan in een plaats wonen waar geen Oud Gereformeerde Gemeente is, maar wel een Gereformeerde Gemeente in Nederland. Dit is voor ons beiden geen bezwaar om ons bij aan te sluiten. Nu heeft mijn verloofde (mede door overlijden van zijn vader) een zeer sterke band met een (bijna) dominee van zijn kerk. Wij willen ons daarom heel graag door hem laten trouwen. Maar is dit wel mogelijk/gebruikelijk? Als je nu al weet dat je lid wordt in de GGinNed, dat je dan trouwt door een OGGinNed-proponent? Wij hebben hier behoorlijk wat woordenwisseling over gehad, omdat ik denk dat dit niet kan, maar ik vind het wel heel begrijpelijk dat mijn verloofde dit graag wil omdat hij een persoonlijke band met deze kandidaat heeft. Hoe moeten wij hier mee omgaan?

Antwoord

Woordenwisseling gehad over een eenvoudige zaak. Echt niet nodig om hierover te kibbelen. Fijn dat jullie besloten hebben om in de kerk het huwelijk te laten bevestigen. En ga gewoon die kandidaat vragen of hij de dienst wil leiden. Hij zal dat wel een voorrecht vinden om een dienst te leiden waar twee jonge mensen elkaar het ja-woord geven en in de kerk Gods zegen vragen. Vooral ook door de band die er met hem is.

De kerkmuur zal wel wegvallen naar ik aanneem. Jullie probleem behoef je hem niet  voor te leggen. Wanneer hij jullie zal vragen: waar gaan jullie kerken in jullie nieuwe woonplaats. Geef je als antwoord: Wanneer u in ons dorp of stad dominee wordt, bij u. Wanneer hij antwoordt dat er in jullie dorp geen gemeente van hem is, zal hij adviseren om naar de Ger. Gemeente in Nederland te gaan. Kun je mooi naar de kerk lopen of fietsen. Probleem opgelost.

Hartelijke groeten en een gezegende voorbereiding op jullie huwelijk,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

kerkkeuzetrouwdienst
4 reacties
MUS
Mooi antwoord! Inderdaad, gewoon voorstellen...
Je kunt ook vragen of beide predikanten een taak in de dienst krijgen.
Bijbels gezien is het allemaal mogelijk. In 1 Kor. 14 schrijft Paulus zelfs voor dat er twee of drie spreken!
Alvast een mooie dag!
blijblij
Mag een kandidaat een huwelijk inzegenen??? Dat zou mij toch verbazen

Volgens mij moet je bevestigd zijn om een huwelijk in te zegenen (in PKN i.e.g.)
waldboy
In princiepe magiedereen mag een huwelijk inzegenen.
Maar kerken zullen daar hun regels voor hebben.
De zegen voor het huwelijk is echter niet afhankelijk vann de persoon, maar van God.
De dominee is maar een medium.
linneke
Je leest vaak dat een huwelijk ingezegend wordt. Maar mijn inziens behoort dit de rk kerk toe. Bij de christelijke kerken is het bevestigen van het huwelijk door een predikant.