Doordeweeks een lange broek

Redactie Refoweb / 16 reacties

Vraag

Bij ons in de Ger. Gem. dragen verschillende vrouwen doordeweeks een lange broek. De zondag daarna zitten ze aan het HA. Mijn inziens komt dit niet overeen met je levenswandel doordeweeks. Ik wil niet zeggen dat ik beter ben, maar toch zegt er een stemmetje in mij -zonder te veroordelen- “kan dit wel”? Ik vind ook dat de kerkraad en dominee hierin een taak hebben, evenals de rest van de gemeente hiervoor in hun gebeden mee moeten worstelen.

Antwoord

16 reacties
CrA
Als jij vindt op grond van de Bijbel, dat het dragen van een lange broek en deelname aan het HA niet kan, ga dan eerst in gesprek met de desbetreffende personen. Bij geen gehoor, neem een broeder of zuster mee. Nog geen gehoor, ga naar je kerkenraad. Dat is de Bijbelse weg.
Gerard314
Prima reactie CrA!

Wat zou de vraagsteller anders willen? De gebroekte dames fotograferen en de foto's op facebook zetten?
balksplinter
Beste vraagsteller, ben je zelf iemand die aan het Heilig Avondmaal gaat? Zo nee, raad ik je dringend aan om het eerst tussen God en jou in orde te maken. En, "Een ieder onderzoeke ZICHZELF!" Zo ja, goed advies van CrA. Belangrijk om ook in het benaderen van die personen een nederige houding aan te nemen.
mluther
Waar ik wel benieuwd naar ben is naar een Bijbelse onderbouwing van de vraagsteller, waarom vrouwen geen broek zouden mogen dragen...

Lees ook eens het antwoord van ds. A.T. Vergunst: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16565/verschil-in-kleding-en-verzorging/
Met name dit gedeelte: "Ons uiterlijk moet [...] dat wel bijbels?"
Incognito_1
Ik snap de vragensteller wel enigszins.

Afgezien van de broek-rok-discussie, is het een feit dat er in de GerGem (zover ik weet) de regel geldt dat vrouwen een rok moeten dragen.
Of dat terecht is, is een andere discussie. Het feit staat er.

Daarom begrijp ik het 'probleem'. Als je lid bent van de GerGem, dan onderschrijf je als het goed is ook de regels van de GerGem.
Het is dan denk ik onnodig en ook onverstandig om grenzen die door het kerkverband gesteld zijn, op te gaan zoeken en te gaan overschrijden.
tiswat
Verschrikkelijk.
Half Nederland gaat verloren, gaat naar de hel en kent Jezus Christus niet en we maken ons druk om een rok en een broek. Je buren kennen de Heere niet en we vinden een rok belangrijk om je druk over te maken.

Hoe lang duurt het nog voor de Heere Jezus terug komt?
Kent U, ken jij Jezus al als je persoonlijke redder en Verlosser?

Laten we ons haasten om het evangelie te vertellen aan een ieder die ons lief is. Je familie, je vrienden en je buren en iedereen om je heen.

Laat geen tijd verloren gaan.
mluther
@Incognito_1 Voor zover ik weet is het beleid wat nergens op papier is vastgelegd. Het is enkel een ongeschreven dresscode. Overigens is het maar de vraag of je zulke 'regels' binnen je kerkverband moet stellen. 200 Jaar geleden bestond er voor mannen ook geen broek. Mannen en vrouwen droegen beiden een rok. Verder is het belangrijk dat er een bijbelse onderbouwing plaatsvindt. Eentje waar ook kritiek op geuit kan en mag worden als die niet juist is. Deut. 22:5, wordt bijv. vaak in stelling gebracht. Echter gaat het daar niet over een broek of rok dragen als vrouw. Dat kan ook niet, want de broek bestond helemaal nog niet.

Graag deel ik een persoonlijk iets. Enige jaren terug ging aan het Heilig Avondmaal met de broek van m'n pak, nette blouse en trui erover heen. Er is me toen via iemand anders ter oren gekomen dat er iemand is geweest die daar moeite mee heeft gehad. De persoon die er problemen mee had, is nooit langs geweest. Als hij dit had gedaan, had deze of gene geweten dat ik met mezelf in de clinch lag en daardoor niet aan m'n was toekwam. Als escape heb ik toen maar een nette trui en blouse met korte mouwen aangetrokken.

Enfin, het heeft niets te maken met de discussie met het al dan niet dragen van een broek. Wel heeft het als raakvlak dat we zo vaak enkel naar de buitenkant kijken. Ga liever eens met die mensen in gesprek. En dan bedoel ik geen gesprek om ze aan te spreken op het dragen van een broek. Nee, een geestelijk gesprek. Stel je hart open voor je broer die de Here Jezus Christus mag kennen. Een kind mag weten te Zijn. Dat zal verrijkend voor je zijn.
SolaGratia
Helaas worden bijzaken hoofdzaken en hoofzaken bijzaken.

Ik kan me de vraag van de vraagsteller goed voorstellen, als hiermee bent opgegroeid.
Ook de worsteling hiermee zal niet bepaald makkelijk zijn.
Het doet mij verdriet als de bijzaken gaan boven de hoofzaken.

Het dragen van een broek of rok lijkt mij nu niet een bepaald thema die iets toe kan voegen aan ons behouden worden. Of ik moet me sterk vergissen.....

Als ik me begeef tussen het verkeer wat tevens ook de route is naar 3 reformatorische scholen, ben ik blij dat er meiden zijn die zelfs een broek dragen op de fiets. Want hoe sommige op de fiets in een rok zitten is ook niet echt kuis en bewerkt eerder ongewenst gedrag.

Inderdaad kan het dragen van een broek iets hebben van provoceren. Emancipatie etc.
Dit dan wel afgezien van smaak. Je kan de mening hebben dat een rok bij een dame charmanter staat dan een broek.

In de Bijbel lees ik niet iets over een broek bij vrouwen, zelfs niet in de modernste vertalingen.......

Wel lees ik dat onze de klederen van onze Heiland als "rok" of "onderkleed" worden vertaald. Vaak moet ik dan denken aan een soort toga o.i.d. voor een man.
Laten we nu oppassen dat we geen wetten en wetjes erbij gaan maken en daarmee elkaar de maat gaan nemen.

Mijns inziens is het dat dit soort kledingadviezen niet door een dominee van de kansel worden gegeven. Daar is de kansel niet voor bedoeld.
En een dominee als ook de kerkenraad hebben 1 hoofdtaak om mee te worstelen: het heil van de gemeenteleden. Het wijzen op de verzoening in Christus!
Hoe komt God aan Zijn eer (Calvijn) en Hoe ontvang ik een rechtvaardig God (Luther) zijn de levensvragen voor een Christen.

Wellicht zouden we beter naar ons bestedingspatroon kijken i.v.m. dure kleding, hoedjes, auto's etc. In hoeverre zijn we daar van het pad van de soberheid van een christen afgeweken?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een hele refocultus is ontstaan en met verve overeind gehouden wordt rondom kleding, hoeden etc.
De soberheid welke eeuwenlang de christenen sierden, zijn we kwijt geraakt helaas. We hebben onze eigen zuil gemaakt.
En weet je wat nu het ontnuchterende is: we zijn daarin GEEN haar beter dan de wereld. "Gij geheel anders"............ Al denken we misschien van wel.

De Heere Jezus geeft wel een opdracht mee aan ons als christenen. Om de hongerige brood te geven en de naakte te kleden. Nee ik lees geen restricties m.b.t. geen broek of wel een broek voor vrouwen. Zelfs de Heiland maakt zich daar niet druk om volgens mij, wel of we om onze arme en "naakte" naaste denken, zij het broek of een rok voor een arme vrouw, we hebben het Hem gedaan.......
Laten we daarom ook aan de vluchtelingen denken die Europa nu binnenkomen met niets.

Ik denk niet dat de Heere een zondaar afwijst of hij nu een broek of een rok draagt. Als hij of zij maar gewassen is in het bloed van Hem, die geen kleding meer om het lijf had. Om onze ziel te redden!

Het mooie gezang 174 uit de Ned.Hervormde bundel bezingt het zo:

Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr' of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet.
markusa
Bij ons in de Ger. Gem. shoppen verschillende vrouwen doordeweeks voor honderden euro's bij collegestyle. De zondag daarna zitten ze aan het HA. Mijn inziens komt dit niet overeen met je levenswandel doordeweeks. Ik wil niet zeggen dat ik beter ben, maar toch zegt er een stemmetje in mij -zonder te veroordelen- “kan dit wel”? Ik vind ook dat de kerkraad en dominee hierin een taak hebben, evenals de rest van de gemeente hiervoor in hun gebeden mee moeten worstelen.
mluther
@markusa Zo heeft iedereen wat inderdaad. Je mag je vragen ergens bij hebben, maar wat ik door de tijd heen geleerd heb is dat zulke dingen iets zijn tussen God en je eigen hart. Te snel vergeten we de haken en ogen bij onze eigen levenswandel. Houden we er zelf geen dubbel moraal op na? Zijn we zelf zoveel beter als de ander?

Wat een verademing zou het zijn als we afleren op anderen af te geven. Laatst hoorde ik nog ergens tijdens een preek. 'Misschien geven we ergens op af, omdat we aanlopen tegen ons eigen gemis.' Het Evangelie is er niet voor mensen die het zelf voor elkaar hebben. Nee, het is voor de armoedzaaiers. Voor de verschoppelingen in de maatschappij. Ik hoop dat er veel harten aangeraakt mogen worden. Dat God tot je komt en het vraagt: waar gaat de reis heen? Gaan we verder op de weg van de dood of gaan we het Leven achterna?
Mona
Vragensteller/ster, je schrijft:
Ik vind ook dat de kerkraad en dominee hierin een taak hebben, evenals de rest van de gemeente hiervoor in hun gebeden mee moeten worstelen.

Dat lijkt me nu de beste houding die er is voor iedereen:
Jezelf voor Gods aangezicht onderzoeken of je houding goed is, en zo ook onderzoeken of de broek goed is.
Probeer te biddend te onderscheiden van wie dat stemmetje is, wat vanbinnen klinkt, en wat dat stemmetje van je wil.

Als je dat biddend doet, mag je er echt op rekenen dat je antwoord krijgt.
Spons
tsja , persoonlijk vindt ik het verschillende kanten hebben.

Als je zegt dat je je aan de regels van de kerk in dit geval de GG moet houden moet je dat consequent doortrekken want hoeveel lui kijken er niet stiekem boven TV .. of via Internet .... en dat mag helemaal niet volgens de GG (ooit eens opgezocht ) soms weten ze nog meer en beter van wat er op tv is dan ik persoonlijk weet. Broeken mag dan volgens de ongeschreven regels niet .. dus dan trek je maar een legging aan met een kort stukje stof er over heen dat dan als rok moet voorstellen of iets te lange trui / tuniek. Soms ziet dat er niet eens meer vrouwelijk uit en lijkt het net of ze een broek aan hebben of hebben ze zelfs een soort broek aan .. maar he ik heb een heel kort rokje aan dus ik hou me aan de regels.

Ik zelf ben van PKN.. naar mijn mening gaat het er om of je er uit ziet als een vrouw (en dat kan prima met een broek cq blouse of whatever er boven ) en ben je netjes gekleed.

Ook met een broek kan je er uit zien als een man, hoe strakker de billen hoe beter bij wijze van .. dat is naar mijn mening ook geen potje . Zo kan je het met rokken ook doen . Een vrouw met rok kan erg vrouwelijk zijn en dan hoeft het nog niet eens tot de knie te zijn.

Volgens mij gaat het er om dat je netjes gekleed bent, en geen aanstoot geeft tot oneervolle dingen.

Maar eigenlijk gaat het er om dat je met je ziel en hart van God houdt en ik geloof echt niet dat God nu gaat zeggen van he jij draagt een broek dus ik weerhoud je van mijn Rijk. Tenslotte zijn er genoeg voorbeelden te vinden in de bijbel waarin Jezus op bezoek gaat bij mensen die niet in ons straatje vallen .
CrA
O, die ergernissen in de gemeente. Funest. Wee degene door wie ze komen. Er zijn zwakke en sterke zusters. Het lijkt wel of de zwakke zich maar moeten passen aan de sterke. Paulus zegt in 1. Kor. 8 dat het andersom moet zijn. Ik hoop dat de zuster die sterk is beseft wat zij aanricht, als de zwakke zuster haar in een lange broek ziet lopen. Zij(de zwakke zuster)denkt: O, zij loopt in een lange broek, dan ik het ook wel doen. Zij doet het niet uit geloof en bevlekt zo haar zwakke consciëntie. De sterke zuster zondigt tegen haar zwakke zuster en tegen Christus.
mluther
@CrA Waarom worden mensen die in een broek lopen gelijk geschaard onder degenen die sterk zijn in het geloof? Er is geen aanleiding om een vrouw in een broek automatisch sterk in het geloof te noemen.

Verder ergernissen zijn vaak niet de oorzaak van iemand anders. De ergernis begint bij jou. Het is dan ook goed om je af te vragen waarom je je ergert. Is het terecht. Heb je genoeg moeite gedaan om je te proberen te verplaatsen in de ander. Wat had jij gedaan? Doe jij het zoveel beter. Als we eens zouden afleren om op de andere te zien, maar op Hem, dan zouden veel ergernissen verdwijnen. Het geloof is in de eerste plaats gericht op het individu. Dat die ander iets doet wat jij niet zou doen, wil niet zeggen dat het automatisch verkeerd is. Dat heeft ook niets met een sterk of zwak geloof te maken. Enkel met het feit dat Hij Zijn kinderen nu eenmaal op verschillende manier (op)voedt. Daar zou meer oog voor moeten zijn.

Tot slot, ik zei net dat de blik op Hem gericht moet zijn. Dat in ieder geval. Verder denk ik dat het goed is als we leren te kijken naar onze eigen tekortkomingen in plaats ze bij de ander op te zoeken. Ik denk dat we dan onze handen al vol genoeg hebben aan onszelf. We zijn niet zulke lieverdjes. Nee, het is helaas zo dat een kind van Hem nogal eens rebels is (voorbeelden te over). Dat geld voor de man in het zwarte pak, maar ook voor de vrouw met een broek. En omgekeerd, dat geld voor de vrouw in College Style kleding, maar evengoed voor de man die casual gekleed in de kerk zit. Paulus zegt het duidelijk: Oordeelt niet, opdat u niet veroordeeld wordt. En, wie denk je wel niet te zijn als mens dat je het recht denkt te hebben je naaste te oordelen. Als je je ergert, maak het dan via het gebed aan God bekend. En als je het echt wilt bespreken, doe het dan in liefde en niet vanuit een 'zo moet het nu eenmaal' houding.
CrA
@mluther,
Sterk/zwak ziet op het geweten en ergeren/ergernissen ziet op het bevlekken van het geweten.
De zuster die een lange broek draagt, omdat ze er volledig van overtuigd is dat dit niet in strijd is met de bijbel, doet dit in geloof. Zij heeft een sterk geweten. Haar mede zuster, die een zwak geweten heeft, omdat zij niet volledig overtuigd is en twijfelt: mag een lange broek nu wel of niet voor een vrouw. Zij bevlekt haar geweten door een lange broek te gaan dragen, omdat ze dat haar zuster ook ziet doen. Zij doet het niet in geloof en al wat uit het geloof niet is, is zonde. De christelijke vrijheid mag er niet toe leiden, dat het geweten van je zuster geweld wordt aangedaan. Paulus gebruikte zijn christelijke vrijheid niet voor zichzelf. Hij nam geen stuk vlees, als dat mogelijk het geweten van zijn zwakke broeder zou bevlekken. Zouden wij dit dan voor een stuk stof wel doen?
ceciel72
Heeft deze gemeente dan veel mannelijke (doop) Leden ?
Het gaat er niet om wat de mensen ervan vinden maar God ziet het hart aan !!