Piekeren over verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb drie maanden verkering. Er is heel veel goeds in onze relatie. Ik ben niet verliefd (denk ik/geweest), maar ik waardeer mijn vriend wel erg. Vaak tob ik erg. Ik ben dan bijvoorbeeld heel bang om een verkeerde keuze te maken of hij wel echt de juiste man voor mij is. Of er genoeg tussen ons is. Hoe weet ik dit nou? Mijn vriend kent dit tobben niet. Die is zeker. Ik ben 40 jaar geworden en heb één keer eerder kort verkering gehad. Heeft het ook hier mee te maken? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Als ik een dag met hem ga wandelen of fietsen, dan zit ik elke keer te denken of het nu echt wel de juiste man voor me is. Terwijl ik ook weet dat er zoveel goede dingen tussen ons zijn. Hoe weet je dan echt of iemand de juiste man voor je is? Soms denk ik dan als ik een andere man zie: zou hij me niet beter kunnen begrijpen, of nog beter kunnen begrijpen, zou ik in gesprekken met hem niet meer vinden, etc. (niet dat ik hiermee iemand op het oog heb, meer algemeen bedoel ik dat) dus de angst dat het niet goed genoeg is in de relatie, dat ik met te weinig genoegen neem heb ik heel erg; bang de verkeerde stap te zetten. Moet ik gewoon meer tijd nemen of komt dit door mijn leeftijd? Mijn vriend heeft wel een keer een paar jaar een relatie gehad. Zelf heb ik één keer een korte relatie gehad, dat was alleen maar spanning. Dit is wel heel anders, maar dan altijd die gevoelens van: is het wel genoeg of goed genoeg tussen ons? Waar komt dit vandaan? Mag de vraag door Petra van Bodegraven worden beantwoord? Ook ben ik niet verliefd, maar ik vraag me ook af of ik dit ooit kan worden. Of houd ik dit ook tegen door mijn piekeren?

Antwoord

Beste 40-jarige,

Onlangs zijn soortgelijke vragen gesteld waarop ik antwoord mocht geven. Ik ben Petra van Bodegraven niet, maar lees mijn antwoorden die op 11 en 14 juli geplaatst zijn er maar eens op na. Ik hoop, dat ook jij daar iets aan hebt!

Een hartelijke groet,

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
1 reactie
sarax
ik herken me in dit, en ik ben zon 15 jaar jongen dan jou dus het ligt ieder geval niet aan je leeftijd!

zelf heb ik ook erg getwijfeld, maar kwam tot de conclusie dat als je niet nadenkt of hij de juiste man is maar gewoon geniet met wat je doet met hem,(wandelen, fietsen) en je er niet al te veel op focust, ontspan je veel meer, en kan je naar mijn idee meer van de dag genieten, en met wat je doet i.p.v. te blijven denken of hij wel de ware is!

ook is het lastig om dat na 3 maanden al zeker te weten. het is juist de bedoeling van verkering om elkaar beter te leren kennen, (het ligt eraan hoe lang en hoe goed je de persoon voor je verkering kende)
maar neem er de tijd voor en als je na een jaar nog niet helemaal zeker bent zou ik me er meer zorgen over maken dan nu..

heel veel succes ieder geval, bij mij heeft het geholpen, ik ben uiteindelijk al bijna 1,5 jaar gelukkig ;-)