Kinderen van de Heere die Christus nog niet kennen

Ds. C. Harinck / 52 reacties

Vraag

Niet zo lang geleden hoorde ik een student van de Ger. Gem. preken en die zei het volgende: “Christus is de Bruidegom. De kerk is de bruid. De dochters van Jeruzalem, wie zijn dat dan? Die bruid is iemand die de Bruidegom kent. En die dochters van Jeruzalem? Die kennen de Bruidegom niet. Het gaat hier over de kerk die Christus kent. De dochters van Jeruzalem, dan gaat het over mensen die Christus niet kennen. Wel zijn dat kinderen des Heeren. Nu zegt er iemand: nu begrijp ik het even niet. Zit er dan verschil in bij de kinderen van de Heere? Ja. Er zijn kinderen van de Heere die Christus nog niet kennen. Er zijn er ook die Hem wel kennen. Er zijn verschillende standen in het genadeleven. Er is dus een kerk die Christus niet kent.” Klopt deze uitleg? Graag zou ik hier een bijbels antwoord op hebben.

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik verwacht had dat iemand die in een bevindelijke kerk is groot geworden toch wel zou weten dat alle gelovigen niet gelijk zijn. Jezus zei tot Petrus na zijn herstel als apostel: Hoed mijn schapen en weid Mijn lammeren. In Jezus’ kudde zijn schapen en lammeren. Er zijn oude, door de harde levenspraktijk  geoefende schapen en pasgeboren lammeren, die nog veel moeten leren. Die gedachte kom je ook tegen in Jes. 40:11.

In Hebr. 5:12-14 lees je dan ook over kinderen en volwassenen in het geloof. Paulus heeft het dan vervolgens in Hebr. 6:1  over niet blijven steken in het ‘kinderonderwijs’ maar op te wassen tot mondigheid.  1 Kor. 3. spreekt ook over dit verschil.  Ef. 4:13 handelt eveneens over het komen tot mondigheid en volwassenheid. Ik denk dat nu wel duidelijk is dat er verschil is onder Gods kinderen. Dit verschil zou nog met veel andere zaken uit te breiden zijn.

Maar dan de specifieke vraag, die u stelt: Zijn er kinderen van de Heere die Christus nog niet kennen? Nu denk ik dat het gebrek in de personen waarover het gaat in 1 Kor. 3 en Hebr. 5 en 6 niet is dat zij nog niets van Christus kenden, maar wel dat zij in die eerste geringe kennis bleven hangen en daar rijk en verrijkt mee waren. Dat veroordeelt de apostel.

Maar goed, dan uw vraag. De Bijbel toont ons een enkele maal mensen, in wier hart iets gaande is, waar Gods Geest op een voor ons soms niet na te trekken manier werkzaam is, en die toch Jezus nog niet kennen als Zaligmaker en Verlosser. We kunnen hier denken aan de blindgeborene uit Joh. 9 en aan de kamerling in Hand. 8 en ook aan Cornelius in Hand. 10.

De praktijk van het genadeleven leert ons dat mensen overtuigd kunnen zijn van hun zonden, met droefheid naar God vervuld kunnen zijn en toch geen geloofskennis van Christus kennen en de troost daarvan missen. De geloofskennis van Jezus en Zijn werk is geen gevolg van historische kennis, al kan die er niet bij gemist worden, maar van de verlichting door de Heilige Geest. Het was de christenen te Filippi gegeven in Christus te geloven. Filipp. 1:29.  In zover had de student dus gelijk.

Er is echter een andere zaak. Stel je zulke mensen nu buiten Christus gerust? Noem je hen christenen? Wanneer je dat gaat doen, en dat gebeurt helaas, krijg je christenen zonder Christus en dat is een wangedrocht. Verder hoop je dat de onrust en de overtuiging bij deze mensen van God is en hen toch tot Christus zal brengen. Maar dan moet je hen buiten Christus geen rust geven. En we moeten ook eerlijk durven zijn. De Bijbel kent veel verontruste mensen, die toch niet tot de ware kinderen van God hebben behoord. Hun onrust heeft ze niet tot bekering en geloof in Christus gebracht. Denk maar aan koning Saul, Achab, Simon de Tovenaar en anderen. Het kan met onrust en overtuigingen alle kanten op.  Daarom moet de dienaar hen tot Christus zien te leiden. Alle overtuiging, die vroeg of laat niet tot Christus leidt, moeten we verdenken. Ik hoop dat dit bij u het geval mag zijn. Het moet worden: Geef mij Jezus of ik sterf, want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

standenleer
52 reacties
Johan100
*Off topic*
Johangroen
Er worden nu steeds meer theorieën losgelaten door mensen die hun eigen parochie willen verkopen.

De vraag is erg vreemd. Kinderen van God die Christus nog niet kennen, die bestaan niet want je bent alleen een kind van God of beter geZegt een gerechtvaardigde als je zonden zijn vergeven in Christus.

Want hij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan, gal 3:21-27

Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven;die God niet gelooft, heeft hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon. Die den Zoon heeft, die heeft het leven;die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet!!!!!!!!! 1 Joh.5:10-12

Gal 1:8 en 9 Maar zelfs als wij of een engel uit de Hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben die zij vervloekt!!!!
Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: als iemand u een evangelie verkondigt anders dan u ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Het moet zuiver Bijbels zijn lieve mensen en daar staat niet dat Gods kinderen de Zoon niet kennen.
Johangroen
De apostel leert in Rom. 6 vers 14 dat een ziel onder de wet of onder de genade (=Evangelie) is. Maar heden ten dage leven we in een tijd waarin men placht te leren dat, wanneer een ziel geestelijk aangeklaagd en veroordeeld wordt door Gods heilige wet, de ziel onder deze bediening zijn zonden vanuit een houdbare nood gaat leren bewenen, zichzelf gaat verfoeien, en vanuit een verbroken werkverbond in het reine met God probeert te komen door zijn verdorven bestaan hier en daar een weinig op te knappen, die ziel hier alrede van Gods kant is ingelijfd in het verbroken Lichaam van Christus. Men meent (leer)stellig dat dit het begin van het zaligmakende geloof is. Men leert hiermee een wedergeboorte en daarmee een verondersteld zaligmakend geloof onder de vloek en doem van Gods heilige wet. Met de nodige toevoeging/kanttekening dat, mits die ziel nooit tot de kennis van Christus komt, het geen waarachtige wedergeboorte en geen waar zaligmakend geloof is gebleken/geweest. Zie daar de veronderstelling in deze on-Bijbelse uitleg van leer. In deze verderfelijke leer zijn zelfs de meest godzalige leraren van voorheen meegezogen geworden, lezer. Achtenswaardige knechten en kinderen Gods, die de benodigde zaken zelf op een zuivere zielsbevindelijke wijze ondervonden hebben, zijn voor wat betreft de heilsleer werkelijk in slaap gevallen met de dwaze maagden, met name wanneer we letten op hoedanig zij afgeweken zijn van de nije leer der reformatoren die op hun beurt weer terug grepen naar de zuivere leer der apostelen. Ik wil u dit aantonen door u te wijzen op wat de schrijver van de HC over zondag 7 (en zondag 23) heeft opgemerkt, daarna wat Bastingius, Van der Groe en Kohlbrugge daarover gezegd hebben. Om u vervolgens te wijzen op de afwijkende uitleg van leer van HC zondag 7 in de tijd waarin we nu leven. Dan zult u al spoedig bemerken hoeveel water men bij de klare wijn der reformatie gedaan heeft, waardoor die kostelijke wijn schier bijna ondrinkbaar geworden is. U zult dan onder andere bemerken dat de reformatoren de schenking, de inlijving, en de aanneming, de zekerheid, het vertrouwen en de toestemming, NOOIT van elkaar gescheiden hebben. U zal dan ook bemerken dat de meeste leraren van deze laatste eeuw dit helaas wel gedaan hebben. Deze laatsten begonnen te spreken van het wezen des geloofs (= HC zondag 7) en van het welwezen des geloofs (= HC zondag 23), waardoor het uiteindelijk een Babylonische spraakverwarring werd. We kunnen niet anders zeggen dat we niet waakzaam zijn geweest, en dat we niet genoegzaam op onze posten geweest zijn. Aan het zuivere licht der Reformatie heeft het zekerlijk niet gelegen, maar het kwam ook mede door de valse indringers die Gods ware geroepen knechten negatief beïnvloed hebben. Hoe zeer weinigen beseffen dat genade geen bewaarmiddel voor de zonden is, en nog minder een bewaarmiddel voor vele leerdwalingen is.
Jeremiah
@Johangroen

Wees voorzichtig met knip en plakwerk van "de woesteweg".
refoweb
Graag reageren met de vermelding van de schrijver en niet zo maar teksten van het internet plakken.
Johan100
Johangroen: ''Er worden nu steeds meer theorieën losgelaten door mensen die hun eigen parochie willen verkopen.''

En vervolgens kopieer en plak je een stuk uit een artikel van een site zonder bronvermelding.
Ik begrijp dat veel wat je leest verwarrend kan zijn, maar beticht mensen niet zomaar van het preken voor eigen parochie. God weet wat er in onze harten leeft. Laat het maar aan Hem over. Van het gunstige geval uitgaan en dat is dat mensen op zoek zijn naar waarheid. De waarheid moet klinken en we moeten daarnaar op zoek en er achter zien te komen waar het zo verkeerd is gegaan.
Nieuwverbond
Wat ik wel heel moeilijk vind dat er nu een 'standen'bekeringsweg is gemaakt en dat als er iemand tot geloof mag komen er word gekeken en beoordeeld of je wel alle standen hebt gehad. Het is een harnas geworden waar ik zelf ook helaas mee te maken heb gekregen. Gewogen en te licht bevonden. Wat me ontzettend onzeker heeft gemaakt. Gelukkig weet de Heere wat er in mijn hart leeft en wat Hij mij uit de bijbel heeft geleerd anders zou ik nu nog aan het tobben zijn. En dan blijf je met jezelf bezig en leef je niet meer gericht op God en getuig je niet van Hem zoals Hij het bedoeld heeft. De Zaligmaker van de wereld, gekomen voor zondaren.
Johangroen
Ik plak wat ik wil, ik sta volledig achter de woeste weg.

Er bestaat geen standen, het is Jezus of het is niks amen. Gods Kinderen zonder Jezus zijn geen Gods kinderen.
karlo
@johangroen, "ik plak wat ik wil". Het klinkt fors en eigenzinnig. Komt wel goed uit, ik heb een lekke achterband.
Trouwens eens met je laatste zin.
3parels
Ieder mens heeft Jezus vandaag nodig!
Met het redeneren vanuit bekeringswegen, toeleidende wegen en uitdenken van theorieën heeft satan grip in onze kerken gekregen. Bij sommige kerken doet men de aanname dat iedereen kind van God is die in de kerk zit en komt er geen oproep meer voor het komen tot Jezus en bekering. Men is al met de heiligmaking bezig, terwijl er nog geen rechtvaardiging is geweest bij sommigen in de kerk. Satan vindt het prima... laat de mensen maar denken zalig te zijn zonder Jezus te kennen.
In de andere hoek komt men niet verder dan blokkades opwerpen in het komen tot Jezus en denkt men in zichzelf ellende te moeten vinden voor men naar Jezus mag gaan. Het wordt zo ingewikkeld gemaakt, dat degene die smachten naar Jezus niet meer durven en wachten op een soort van heftige overzetting.
Er was een man die na 40 jaar wachten eindelijk met kracht door God was overgezet... de Heere had 40 jaar geklopt, hij wilde zich niet overgeven maar wachten op God. Deze man was er trots op dat God het had gedaan, maar is het niet om je te schamen als je God 40 jaar laat kloppen?
'Zie Ik sta aan de deur en Ik klop, wie mij open doet bij hem zal ik binnenkomen en maaltijd houden!' Hoe lang nog zal Hij nog kloppen?

De satan is een grote misleider. Hij wil dat je wacht... tot het te laat is, uitstel uitstel. Komt er wel een morgen? Zie je het al? Lydia en de stokbewaarder namen direct aan toen Jezus gepreekt werd. Direct! Geen ja-maar, nee... ze gaven zichzelf over! Besef jij wel dat het vandaag de dag is om Jezus aan te nemen?

Het kan geen dag wachten! Is er nog wel een morgen? Laten we ophouden te redeneren. Het is vandaag de dag!
bouwmanjr
De Woeste Weg maakt me niet jaloers.
Ze halen Gods geroepen knechten door het slijk.
Ze staan er zelf mijlen ver boven.
Neen dit is niet naar Gods lieve Woord.
En trouwens overnemen van betreffende site is niet netjes,
zo kan ik ook wel van die ellen lange vrome godsdienstige stukken schrijven.
Johan100
Dat zegt ook iedereen volgens mij. Maar er is ook een andere kant. Men kan mensen afhouden en men kan mensen zalig spreken op droggronden en dat is waar het hier over gaat.
Het gaat hier over 'kinderen van de Heere die Christus nog niet kennen'.

Jezus was heel scherp en separerend in het verschil tussen schijn en zijn. Als Jezus vandaag hier op de kansel zou staan, zou Hij de kerk misschien wel uitgeworpen worden.

In Joh. 6:44 zegt Jezus: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
(...)
59 Deze dingen zeide Hij in de synagoge, lerende te Kapernaum.
60 Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
61 Jezus nu, wetende bij Zichzelven, dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
(...)
64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

Ze dachten waarschijnlijk wel zelf te kunnen geloven. Hier komt openbaar bij Zijn discipelen of ze weggaan of juist afhankelijk worden van Hem.
Johangroen
Bouwmanjr, ten eerste zou je eens op willen houden met je Ach en lieve, dat is zo kruiperig doen dat helpt je niet om zalig te worden hoor dat heet werken.

en kun jij beoordelen of die predikanten geroepen knechten van God zijn? ben jij machtiger dan wie ook? als zij zo,n dwaalleer brengen is het nog maar zeer de vraag of zij geroepen zijn. hoewel zij zeker wedergeboren mensen kunnen zijn de Bijbel heeft vele voorbeelden van mensen die bekeert waren maar toch vals getuigden, en nee hier word je allemaal niet jaloers van en zeker niet wat op die site staat maar de waarheid is soms hard.

de conclusie die je moet trekken uit wat daar gezegd word is dat het droevig gesteld is met de waarheid in vele kerken en wat verschillende mensen al hebben gezegd hier dat is al heel lange tijd misgegaan, luther heeft geprobeerd het ware weer terug te brengen en dat is even gelukt maar helaas is dat ook weer velen malen fout gegaan, waarom zijn er zoveel verschillende kerken in nederland? waar de waarheid niet meer gesproken word maakt men ruzie en denkt men als mens ooo laat ik maar een eigen kerk beginnen.

Bouwman ik zou het wensen als we elkaar broeders in Christus konden noemen elkaar de hand konden geven niet omdat we tot een stenen kerk behoren maar tot de gemeente van Christus.

echte Gods kinderen kennen Christus, de een meer dan de ander maar ze kennen Hem zei hebben vrede zij zijn verlost van hun zonden en hebben vergeving gekregen en zijn dankbaar en groeien in Heiligmaking.
dorpeling
@Johan, Bouwmanjr 'zegt en schrijft wat hij wil' .

Ik zie hem overigens hier geen ach en lieve schrijven, alleen een beetje tegengas geven.

Zullen we iedereen maar laten schrijven wat hij wil?
CorsdeKort
DE BRUID IS:
de vrouw van het Lam (Op.21:9)
Zij is één vlees met Christus (Ef. 5:31-32)
Zij is de gemeente van Christus (Ef. 5:24-25)
Dit zijn de eerstelingen onder zijn schepselen (Op. 14:4)
De bruid zijn zij die hebben overwonnen en samen met Jezus op de troon zitten (Op. 3:21)
De bruid is het nieuwe Jeruzalem (Op. 21 vanaf vers 9)

Net zoals een gezonde man graag een vrouw wil hebben, zo wil Christus een bruid. Net zoals het een godsvruchtige man niet past en met een goddeloze vrouw te trouwen, en beide dat niet willen, zo verlangt Christus naar een bruid, die bij hem past, die op hem lijkt.

Adam zei (Gen 2:21) over Eva:” eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees”.

Hoe passen wij dan in waarheid bij Hem, Hoe gaan wij dan op Jezus lijken? Door niet meer te leven zoals de massa doet namelijk oppervlakkig, egoïstisch, zonder rekening te houden met God en zijn gebod en onverschillig voor zijn liefde voor ons.

Dat is door ons te bekeren, alles op te geven, door niet meer naar het vlees te leven, maar naar de geest (Rom 6 en Gal 5). Want wie Christus Jezus toebehoren, die hebben een hekel aan de oude mens, die hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd. (Gal 5:24).

Dus de Bruid, staat hier, die heeft en houdt het vlees aan het kruis. Zij dragen het sterven van Christus (namelijk het afsterven aan de zonde) in zich om en daardoor komt het leven van Jezus (de deugden) in hun openbaar. (1 Cor 4:10-11) Zij worden door alle omstandigheden gevormd tot gelijkvormigheid aan Hem, de eerstgeborene. (Rom 8:28-29). Niets kan hun scheiden van Christus: geen enkele (voor vleselijke mensen aantrekkelijke) zonden, geen lastige mensen, moeilijke situaties, ziekten e.d.
Zij zijn goed, worden goed en doen goed, net als Jezus dat deed. Vele wateren (bijvoorbeeld van onrecht) kunnen hun liefde niet blussen (Hooglied 8:7). Zij blijven in Hem en zo van Hem.

Zij houden zo van God, van Jezus en de gemeenschap in de geest met hem en de heiligen, dat ze het niet tegen zijn wil of stem in willen gaan. Net als Jozef die zei: ”hoe zou ik zo’n groot kwaad kunnen doen en zondigen tegen God”. En net als Mozes, die liever met het volk van God kwaad verdroeg dan tijdelijk van de zonde te genieten (Hebr 11:24).

Door slechte omgang te mijden en goede omgang en opbouw te zoeken, door God te zoeken, zijn Woord te lezen, met Jezus de dag door te gaan, te vluchten van het kwade en verlokkingen van het vlees te vermijden, “te knokken, te ploegen, te huilen” en door te leren strijden en overwinnen, te leiden in het vlees, door je met huid en haar helemaal aan Hem over te geven, zelf niets meer te willen dan alleen Hem te behagen LUKT HET, om Jezus in waarheid na te volgen, om voortdurend overwinnaar te zijn, om gevormd te worden naar zijn beeld.
1 Pet 1: 6-7 / 1 Pet 4: 1 en 12-13 / 2 Pet 1:4 en 10 / 1 Joh 2:6 / Jak 1:12 / Kol 1: 10-11

Je WEET dan dat je van Hem bent, Rom 8:16

Kerk komt van het woord “kuriake” en betekent: wat VAN DE HEERE is.
Zij die zo leven als beschreven, zijn van HEM, niet die naar een gebouw of dienst gaan. Wij gaat niet maar individueel, door persoonlijke godsvrucht.
Groot is het geheimenis der Godsvrucht. (1 Tim 3:16)

cors.dekort@anico.nl
karlo
@johangroen. al heb je met bepaalde zaken wellicht gelijk, toch zou je wat anders, dat is eerlijker over moeten komen. Wat je plakt en zo, dat maak je zelf wel uit en tegen anderen zeg je dat ze hier mee moeten ophouden en daar mee moeten stoppen. Krijg nou wat zeg.............
Johangroen
wat moet ik krijgen Karlo? ik ben eerlijk waarom niet beschuldig mij niet zomaar, ik vraag bouwman te stoppen met valse ootmoet dat siert niet koop je niks voor en irriteert.
bouwmanjr
Ik kan hier maar 1 antwoord opgeven.
En wel de berijmde psalm 76: 2.
Daar zingt de dichter:

Daar heeft de vijand boog en schild
En vuur ' ge pijlen op verspild.

Die het vat, vatte het !!
dorpeling
En daar zeg ik dan gelijk Johan dat zo graag doet, amen op! :)

@Johan stelt; 'beschuldig mij niet zomaar' en in zijn verdere zin beschuldigd hij Bouwman van valse ootmoed.

Ik irriteer me ook weleens, maar dan is zo'n reactie nog niet erg netjes!
CeesvanBeek
Hallo allemaal.

Ik stel voor dat wij stoppen met zo te reageren naar en op elkaar. Volgens mij weten jullie nu wel zo ongeveer hoe je over elkaar denkt. Dus mijn advies is, zet er een punt achter. Je bent uiteraard vrij om hier naar te luisteren of dit naast je neer te leggen.

Daarnaast vroeg ik mij af toen ik al die reacties inhoudelijk las, wie van jullie er nu behouden (gered) is zoals er staat in Efeze 2 vers 8 dat je uit genade zalig bent geworden door het geloof?

Of wie van jullie weet dat je gerechtvaardigd bent door het geloof en vrede met God hebt door onze Heere Jezus Christus zoals Paulus wist in Romeinen 5 vers 1? En dat er boor jullie geen verdoemenis meer is voor als je in Christus Jezus bent en niet meer naar de wil van het vlees leeft maar geleid wordt door Gods Geest?

Of als julie nog niet weet, en de Geest nog niet met jouw Geest getuigt dat je een kind van God bent? Dan ben je toch nog een natuurlijk mens die niet begrijpt de dingen die van de Geest van God zijn. Deze zijn je dan een dwaasheid. Je kunt deze dan gewoonweg niet snappen.

Als je nog geen nieuw hart en geest hebt ontvangen en God nog niet in je is komen wonen dan lig je toch nog dood in zonden en misdaden gevangen onder de macht van de duisternis en doende de wil van je vlees?

Als dat zo is, hoe kun je de hier op Refoweb, zoveel natuurlijke wijsheden neerschrijven voor jongeren en ouderen die eenvoudig hunkeren om Christus Jezus toe te gaan behoren? Denk je dat dat hen gaat helpen? Dat zij daardoor tot de zaligmakende kennis van Jezus komen? Dat hen daardoor de weg gewezen wordt de toekomende toorn te ontvluchten?

Ik hoop dat ik jullie allemaal straks in het hemelse Jeruzalem mag ontmoeten en ook in dit leven tegen te komen op de smalle weg naar Sion!

Cees van Beek Genemuiden.