Alzheimer

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Mijn moeder heeft de ziekte van Alzheimer. Nu merk ik bij mezelf dat ik het laatste jaar dingen moeilijker onthoud. Ik ben 21 jaar. Op welke leeftijd kun je die ziekte krijgen? En hoe groot is de kans dat ik het krijg?

Antwoord

Ik vind het heel moeilijk om te zeggen hoe groot de kans is dat jij ook de ziekte van Alzheimer krijgt. Wanneer iemand op een jonge leeftijd Alzheimer krijgt speelt erfelijkheid waarschijnlijk een zwaardere rol dan bij Alzheimer bij mensen boven de 65 jaar. Onderzoek laat zien dat er bij patiënten bij wie de ziekte van Alzheimer op jonge leeftijd (onder de 65 jaar) ontstaat, mutaties zijn gevonden op chromosoom 21, chromosoom 14 en chromosoom 1.  Er zijn dus veranderingen in het genetisch materiaal geconstateerd.

Daarnaast wordt er geschreven over een allel (apoE4) op chromosoom 19, dat eveneens een belangrijke risicofactor zou zijn voor het ontstaan van de ziekte van Alzheimer. (Een allel is een stukje erfelijk materiaal). Het risico op de ziekte van Alzheimer dan varieert van 2,7 tot 19,3 procent. Bij patiënten met de ziekte van Alzheimer is 40 tot 50 procent drager van het allel, tegen 16 procent in de algemene bevolking. Toch zou het dragerschap van dit allel naar schatting slechts 15 procent van alle gevallen van de ziekte van Alzheimer verklaren.Veel dragers krijgen dus desondanks geen dementie. Bij de risicofactoren roken en atherosclerose wordt aan het allel een beschermende werking toegeschreven. Dit is niet de plaats voor een uitgebreid genetisch verhaal maar vooralsnog heeft genetisch onderzoek naar dit allel geen plaats in de diagnostiek van dementie, omdat de aanwezigheid hiervan de kans op dementie weliswaar verhoogt, maar geen zekerheid geeft of de drager de ziekte ook werkelijk krijgt.

Wanneer we spreken over Alzheimer op jonge leeftijd doelen we over het algemeen op de leeftijd van 40-55 jaar.

Ik hoop je vraag voldoende te hebben beantwoord.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

dementiemedisch
1 reactie
Mink
Van harte sterkte best meisje/beste jongen!
Wat ingrijpend om je moeder zo te zien veranderen / achteruitgaan en dan de gedachtengang: misschien is dat mijn voorland...
Wat moet je het moeilijk hebben!
Grijp de hulp die geboden wordt / vraag hulp!
Want dit is een diep ingrijpende angst lijkt mij!
En vooral: vergeet God niet, al lijkt Hij misschien ver weg soms...
Zijn nabijheid en sterkte gewenst!