Vergelijking hemelse Vader met aardse vader

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

"Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen." Kan het zijn dat we door bijvoorbeeld bovenstaande tekst een verkeerd beeld van God krijgen? Want wat als je op aarde geen vader hebt die zich over jou als kind ontfermt of als je helemaal geen vader hebt of hebt gehad?

Antwoord

We weten dat in genoemde tekst het beeld gebruikt wordt van een aardse vader in de opvoeding en omgang met zijn kroost. De vragen die je stelt vind ik best spannend omdat ik ze in dit verband niet ben tegengekomen, zover mij bekend. Het gevaar is inderdaad aanwezig dat we de verhouding van een aardse vader gaan plaatsen tegenover God de Vader. De Heere gebruikt zoveel beelden uit de natuur om Zichzelf te verduidelijken ziende Zijn honderd namen, veelal bedoeld om wat duidelijkheid te verschaffen voor de zondaars. Zo ook in dit verband. Een getrouwe vader zorgt voor zijn kroost. Een zwak beeld hoe de Heere Zich ontfermt over zondige mensen.

De Heere heeft gezegd dat we allen een vader hebben en dat is de vader der duivelen, de mensenmoordenaar van den beginne. Hij verlost Zijn volk uit zijn macht en brengt tot het geloof in Christus. Paulus spreekt over zijn God en Vader in Christus. Eertijds had hij geestelijk God niet als Vader, maar pas door zijn Goddelijke bekering in Damascus. Toen kreeg hij genoemde tekst zo lief en tot troost.

Moge u en ons dat geschonken worden door het waar zaligmakend geloof in de Heere Jezus Christus en de Vader.

Zijn zegen u toegewenst,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Godsbeeld