Vierschaarbeleving

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Wat denkt u van de zogenaamde vierschaarbeleving die in sommige kerken als een onderdeel van de bekering gezien wordt?

Antwoord

In sommige kerken wordt de zogenaamde vierschaarbeleving beschouwd als een onmisbaar onderdeel van de bekering.

Allereerst de vraag: wat is de vierschaarbeleving? Dat is de bewuste beleving, dat men als zondaar gedaagd staat voor de vierschaar, de rechtbank van God. Daar word je veroordeeld tot de eeuwige verdoemenis. Je ervaart ook, dat dat oordeel terecht is. Je onderschrijft het zelf. Maar dan het wonder -ook beleving!- dat de Heere Jezus als Borg en Middelaar tussenbeide treedt, je zonden overneemt, ze vergeeft en Zijn liefde schenkt.

Is deze vierschaarbeleving onmisbaar?

Ik denk, dat er twee of drie dingen als antwoord gezegd moeten worden:

1. Wie slechts een toevluchtnemend geloof heeft (en dat is zaligmakend!) zal deze vierschaarbeleving zo niet kennen.

2. Wie verder geleid wordt op de weg ten leven kan deze vierschaarbeleving zo meemaken. Wel zal de mate verschillen van geval tot geval.

3. Wie deze vierschaarbeleving meemaakt hoeft er niet raar van op te kijken, als hij in zijn latere leven diezelfde beleving nog eens meemaakt. Zelfs sterker of minder sterk!

Vergeet niet: deze beleving maakt niet zalig. Het geloof in de Heere Jezus Christus maakt zalig. Maar dat geloof kan zeker een dergelijke beleving teweegbrengen!

Met een hartelijke groet,

Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

vierschaar