Uitkleden kleindochter

prof. dr. J.C. Borst / 12 reacties

Vraag

Geachte dr. Borst. Vorige week was m'n kleindochter van 4 jaar aan het logeren en zei dat ze van de vader (als haar moeder -dus mijn dochter- slaapdiensten heeft) dan haar kleren uit moet doen, wat ze wel leuk vindt, zei ze. Hoe kan ik hier het beste op reageren, want dit is het begin van de ellende. Welke advies moet ik mijn dochter geven?

Antwoord

Het is een zeer grote vraag, maar mijns inziens met een mogelijk grote impact voor het meisje. Wanneer een vader haar in bad doet of naar bed brengt behoort dat tot de gewone en gezonde gezinsrelatie. Het kan zijn dat zijn dochter een en ander benoemt, maar dat er een te suggestieve betekenis aan wordt gegeven. Het is dus de vraag of er een begin van "ellende" is als je zo op het woord van het kind afgaat.

Het kan evenwel ook een signaal zijn dat het meisje iets benoemt wat echt niet kan en grensoverschrijdend is. In beide gevallen zou de moeder met haar man de kwestie open en eerlijk kunnen bespreken. Bijvoorbeeld met een openingsvraag: "Onze dochter vertelt zus en zo en ik merk dat het me bezig houdt. Kun jij je dat voorstellen en wat is je reactie?" of "Ik hecht er aan dat in ons gezin zaken rond douchen, naar bed brengen, etc. open worden besproken. Onze kleine meid vertelt dat ze het leuk vindt door jou naar bed te worden gebracht of gedoucht te worden. Ze vertelt ook dat ze zichzelf uitkleedt. Hoe ga jij daar mee om?"

Ik hoop dat dit helpend is. Alle goeds,
Dr. J. C. Borst

Lees meer artikelen over:

opvoeding
12 reacties
plderoos
Mijn vrouw werkt al jaren 's avonds in de thuiszorg dus toen onze dochter vier was deed ik haar ook in bad, zonder ongezonde bijgevoelens, dat doe je gewoon als vader. Ik kan erg goed met mijn dochter opschieten dus ik kan me goed voorstellen dat zij ook wel eens zoiets tegen iemand gezegd heeft. En in de huidige samenleving denken we allemaal direct aan sex, incest en meer van dat verschrikkelijks. Maar de kans dat dat in ons eigen hoofd zit is gelukkig nog steeds groter dan dat een vader zich aan zijn dochter vergrijpt. Het kán wel, dus een keertje diplomatiek navragen kan geen kwaad, maar als de man vol goede bedoelingen zijn dochter schoonpoetst zal hij diep verdrietig worden van zo'n verdenking.

Ik zou dus in mijn vraagstelling heeeeeeel voorzichtig zijn! Doe dat bijvoorbeeld via zijn vrouw maar dan nog zorgvuldig. Bijvoorbeeld, Maar als jij weg bent wie doet je dochter dan in bad? Nou, mijn man. O, vind hij dat niet vervelend? Nee, natuurlijk niet, waarom zou hij? nou ja, andere mensen denken zo gauw van die rare dingen ... ...
meribel
mijn dochter zou hetzelfde tegen oma kunnen zeggen waarmee ze dan zou bedoelen: "oma, kleedt u mij uit, want thuis doet mijn papa het ook en hoef ik het ook lekker niet zelf te doen"
( want op 4-jarige leeftijd zijn ze vaak nog liever lui dan moe :-) )
Absoluut niets te maken met incest, enkel papa heeft wat minder geduld dan mama die rustig staat te kijken hoe een een half uur kan dralen met het uitkleden.
meribel
ik wil nog even toevoegen; natuurlijk moet de vraagsteller via een open gesprek bij voorkeur bij de dochter/moeder checken hoe of wat.
Want als ik lees " dit is het begin van de ellende" dan lijkt het of u een incest situatie eerder heeft meegemaakt ..en dan is natuurlijk extra oplettendheid geboden.
drernie
Ik begrijp de vraag niet en dan met name de zin: want dit is het begin van alle ellende.
bootje
@ drernie ik denk dat vragensteller bedoelt, dat als het meisje zich uitmoet kleden zonder toedoen van naar bed/bad ed. gaan dit het begin kan zijn van misbruik ed. Al kan ik niet uit de vraag halen of het meisje zich "zomaar"uit moet kleden. Ben het ook met het antwoordt van de beantwoorder eens. Vragensteller hopelijk is er idd. niks aan de hand. Goed dat u het vroegtijdig signaleert, beter voorkomen dan genezen. Er is al genoeg ellende in de wereld op dit gebied.
Hanna
Reactie van Joehoe vind ik de beste oplossing!
plderoos
Als je het advies van Joehoe opvolgt: bedenk dan wel dat kinderen alles doorvertellen, zelfs als pappa ze uitkleed.
1a2b3c
Als het kind zegt: pappa zegt dat ik me uit moet kleden dan kun je gewoon op een heel natuurlijke manier doorpraten, zoiets als: o ja, moest je in bad of direct naar bed?
Als er niets aan de hand is dan zal het niemand opvallen dat je het niet vertrouwde als het kind dat doorverteld.
Pompelmoen
Helaas vormt seksueel misbruik ook - of misschien zelfs juist? - in de reformatorische gezindte een groot probleem. We kunnen het ons niet permitteren om er bij voorbaat vanuit te gaan dat er waarschijnlijk niets aan de hand is, en dus geen actie te ondernemen.
Zeer waardevol advies van 1a2b3c!!!
Roozemond
@drusius, het is echt zo.... En het ergste is dat alles wat er mis gaat op dat gebied maar onder het vloerkleed moet en met de bijbel in de hand wordt goedgepraat.
Ik weet zeer zeker dat het HEEL VEEL voorkomt in de ref. kring... helaas, helaas.
plderoos
@1a2b3c: is ook een goeie!
Pompelmoen
@Drusius,
Ja, volgens mij wel. Maar het lijkt me wijsheid om dat niet op deze plaats te bespreken, want ik voorzie dat ik dan de knuppel in het hoenderhok gooi.

(tip: als je toegang hebt tot een (digitale) universitaire bibliotheek: kijk dan maar eens in de sociaal-wetenschappelijke zoekmachine PsycInfo o.i.d.)