Wat is nu precies Christuskennis?

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Wat is nu precies Christuskennis?

Antwoord

De vraag luidt kort en duidelijk: wat is Christuskennis? Het antwoord is iets langer!

Zoals Calvijn het al kernachtig heeft uitgedrukt en de gereformeerde geloofsleer het sinds die tijd steeds heeft herhaald, bestaat de ware zaligmakende kennis uit twee dingen: kennis van onszelf èn kennis van God. De kennis van onszelf is de kennis van onze ellende. Sinds de val in Adam is er namelijk niet veel goeds meer te zeggen en te kennen over onszelf. Deze zelfkennis praten we onszelf niet aan, leren we onszelf niet, halen we ook niet ergens uit een boekje. Zelfkennis leert ons de Heilige Geest door het
Woord!

Gevolg ervan is, dat we onszelf als zondaar voor het aangezicht van God leren kennen. dat wil zeggen: zo ervaren we het ook! Maar daar zetten we geen punt. Nee, daar komt het tweede hoofdstuk in beeld: Godskennis.

Godskennis werkt óók de Heilige Geest. Hoe? Door het Woord. Datgene, wat in het Woord van God staat geschreven over God drukt Gods Geest met kracht in het hart. Wat is het gevolg daarvan? Dat Gods Woord als het ware ook geschreven staat in ons hart! Dat we dingen echt weten!

Nee kun je wat die Godskennis betreft onderscheid maken tussen kennis aangaande de Vader, kennis aangaande de Heere Jezus, en kennis met betrekking tot de Heilige Geest. Op die eerste en die laatste ga ik hier niet verder in. De vraag is juist gesteld in de richting van de tweede Persoon: de Heere Jezus
(Christuskennis).

Als Gods Geest door het Woord je Christus leert kennen, dan leer je Hem zien door het Woord, in hem geloven door Hods Geest als Borg en Middelaar. Het verzoeningswerk van Christus gaat voor je leven. het wordt een werkelijkheid die in je ziel wordt ingeprent, dat Christus met Zijn bloed al je schuld heeft uitgewist! Dan weet je: mijn Verlosser leeft. Geloofskennis wordt dit ook wel genoemd.

We hadden het aan het begin over zelfkennis. Gods Geest leert je dan jezelf kennen door Gods Woord. Je erkent zondaar voor God te zijn. Maar door de Christuskennis weet je het: zo is er dan geen geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn! Anders gezegd: door de Christuskennis ben je zalig.

Hartelijke groeten,

Ds. M. Baan