Vriend wil abortus

drs. A.C. van Beest / Geen reacties

Vraag

Ik ben meisje van 19 jaar en heb verkering met jongen. Hij is Irakees en gaat niet naar de kerk. Nu blijk ik zwanger van hem te zijn. Ik mag niet met hem omgaan van mijn ouders, dus zit ik nu met heel erg groot probleem. Mijn vriend wil dat ik abortus pleeg en daar ben ik op tegen. Willen jullie mij helpen, ik ben zo bang.

Antwoord

Een indringende vraag en een groot probleem. Wat ik zou willen zeggen tegen dit meisje, deze jonge vrouw, is dat gehoor geven aan een oplossing waar je niet achterstaat -die je moreel niet aanvaardt- geen enkele uitkomst zal geven, maar op termijn meer problemen. Als deze jongen van haar houdt dan voegt hij zich naar haar en probeert hij het goede voor haar te vinden. Een afgedwongen abortus of om de relatie te behouden blijft volgens mijn ervaring altijd tussen beiden instaan en niet zelden leidt dit tot ernstige relatieproblemen.

Ten tweede, al is dat ontzettend moeilijk, zou ik voor openheid naar haar ouders willen pleiten. Ze is hun door God gegeven kind en de band met hen zit daardoor al zeer diep. Daarbij kan misschien hulp gevraagd worden bij de hulpverleners van de  VBOK of Schreeuw om Leven. Dan staat ze er niet alleen voor.

Ik hoop intens dat deze jonge vrouw die hulp krijgt die nodig is om een goede beslissing te nemen. Voor haar hele leven is dat van belang.

Adri C. van Beest

Naschrift redactie: De site van de VBOK is hier te vinden: http://www.vbok.nl/ Het nummer van de telefonische hulplijn van de VBOK is: 0900-2021088 (24 uur per dag bereikbaar).

Lees meer artikelen over:

abortus