Feliciteren na belijdenis doen (2)

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Ik lees net de reactie van ds. Baan op of je wel mag feliciteren na belijdenis doen. Hoe leest hij dan psalm 1, waar staat: "welgelukzalig..." Welgelukzalig betekent: Welgefeliciteerd! Waarom zouden wij dat dan niet mogen zeggen als de bijbel hierin het goede voorbeeld geeft?! Het is inderdaad goed om ook Gods zegen toe te wensen, maar laat het feliciteren niet achterwege. Dat mag evengoed!

Antwoord

Welgelukzalig in Psalm 1 is de vertaling van een hebreewse woord, waarin het onderdeel "geluk", zoals in feliciteren voorkomt, helemaal niet zit! Het bijbelse "geluk" betekent vrede, heil. Zaken, die steeds verbonden zijn in de Bijbel met de zaligheid.

De heidense geluksgoden staan hier mijlenver vanaf!

Met een hartelijke reactiegroet,

Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

belijdenisfelicitatie