Feliciteren na belijdenis doen

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Als iemand gedoopt is of belijdenis gedaan heeft, mag je diegene dan feliciteren of is dat ongepast? Wat kun je dat het beste tegen zo iemand zeggen?

Antwoord

Wat is feliciteren? Volgens Van Dale is dat gelukwensen. En niet alleen volgens het woordenboek is dat zo, feliciteren is een in oorsprong Latijns woord, dat precies hetzelfde is als gelukwensen. De betekenis van feliciteren moeten we dan ook ergens in de oudheid zoeken. Je wenst iemand geluk toe. En 'geluk' was dan iets goddelijks! Er werd over God heel verschillend gedacht door de heidense Romeinen, maar het kon gebeuren, dat de godheid je het geluk toedeelde. Zag een ander dat, dan feliciteerde hij je. Dat wilde zeggen: ik leef met je mee in de vreugde, omdat het geluk je heeft toegelachen.

Die heidense achtergrond maakt ons natuurlijk wel eens beetje achterdochtig om het feliciteren in de kerk te laten plaatsvinden. De Bijbel leert ons namelijk dat niet het een of andere geluk ons deel wordt door de grillen van een onberekenbare godheid, maar dat alles wat we ontvangen uit de hemel wordt ontvangen. God deelt ons lief en leed toe. Dat is Zijn genade. En genade is geen geluk. Is geen gril van God. maar genade is wat Zijn hart voortbrengt. Genade zegt Hij toe in Zijn Woord. Welnu, als er iets 'feestelijks' in de kerk gebeurt, bijvoorbeeld een kind is gedoopt of iemand heeft belijdenis afgelegd, dan is dat geen reden tot droefheid! Dan mogen we blij zijn met de blijden.

Alleen....past feliciteren daarbij? Nee, niet het lot, maar God heeft je toegelachen! Wat moet je dan zeggen tegen zo iemand? In elk geval niet: gefeliciteerd! Wens zo iemand eerder toe, dat Gods zegen ook voor de toekomst in zijn of haar leven zal blijken. Zelf doe ik dat door te zeggen: Gods zegen, ook voor de toekomst! Ik hoop dat een en ander wat duidelijk is geworden.

Met hartelijk groeten, Ds. M. Baan

Lees ook de vervolgvraag: 'Feliciteren na belijdenis doen - deel 2'

Lees meer artikelen over:

belijdenisfelicitatie