Feliciteren na belijdenis doen (2)

Ds. M. Baan | Geen reacties | 01-10-2001| 00:00

Vraag

Ik lees net de reactie van ds. Baan op of je wel mag feliciteren na belijdenis doen. Hoe leest hij dan psalm 1, waar staat: "welgelukzalig..." Welgelukzalig betekent: Welgefeliciteerd! Waarom zouden wij dat dan niet mogen zeggen als de bijbel hierin het goede voorbeeld geeft?! Het is inderdaad goed om ook Gods zegen toe te wensen, maar laat het feliciteren niet achterwege. Dat mag evengoed!


Antwoord

Welgelukzalig in Psalm 1 is de vertaling van een hebreewse woord, waarin het onderdeel "geluk", zoals in feliciteren voorkomt, helemaal niet zit! Het bijbelse "geluk" betekent vrede, heil. Zaken, die steeds verbonden zijn in de Bijbel met de zaligheid.

De heidense geluksgoden staan hier mijlenver vanaf!

Met een hartelijke reactiegroet,

Ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

belijdenisfelicitatie

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. M. Baan

  • Geboortedatum:
    16-02-1946
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
125 artikelen
Ds. M. Baan

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Vriend wil abortus

Ik ben meisje van 19 jaar en heb verkering met jongen. Hij is Irakees en gaat niet naar de kerk. Nu blijk ik zwanger van hem te zijn. Ik mag niet met hem omgaan van mijn ouders, dus zit ik nu met heel...
Geen reacties
01-10-2004

Ik ging voor het eerst uit met een echt sympathieke jongen. Toen we uit waren, een strandwandeling, zei hij: ik weet niet of ik jou wel zo mooi vind als de reclames van de billboards (...)

Ik ging voor het eerst uit met een echt sympathieke jongen. Toen we uit waren, een strandwandeling, zei hij: ik weet niet of ik jou wel zo mooi vind als de reclames van de billboards. Dit was voor mij...
Geen reacties
01-10-2008

(...) Ik wil het niet, maar mijn vlees blijkt soms wel erg zwak te zijn en dan zit ik ineens weer op zo'n chatsite. (...)

Ik heb een vraag over verantwoord internetgebruik. Thuis heb ik gefilterd internet. Daardoor zijn de mogelijkheden om onverantwoorde sites te bezoeken gelukkig zeer beperkt. Maar op mijn werk heb ik  ...
Geen reacties
01-10-2007
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag