Wanhoop door preken

kand. E. Boogert / 12 reacties

Vraag

Voor kand. E. Boogert. Ik zit de laatste tijd met het geloof in de knoop. Ik voel gevoelens van wanhoop van angst en ik kom hier niet meer uit. Ik hoor iedere keer in de predikingen allerlei kenmerken van een christen die ik bij mezelf niet herken. Ik geloof dat als je je leven en zonden aan God geeft, dat Hij dan de gewillige Zaligmaker is die ons wil bekleden met Zijn gerechtigheid en heiligheid. Ik dacht ook een kind te zijn van God. Maar ik ben er nu sterk aan gaan twijfelen. De dominee preekt vaak dat als je een kind van God bent, dat God dan op nummer één in je leven staat. Dat je dan verlangt naar de wederkomst, dat je liefde hebt tot God etc. Als je dat niet hebt, dan ken je God ook niet echt. Ik heb deze dingen in het verleden wel ervaren. Maar die zijn nu weg en ik kan het gewoon niet zelf ervaren. Ik kan daar nooit aan voldoen en ik voel dat ik dat ook niet heb. Dat maakt dat ik wanhopig en radeloos word. Ik heb tot God gebeden een eerlijk deze dingen beleden, maar het blijft zo donker. Wat moet ik doen? Hoe moet ik dit zien?

Antwoord

Beste vraagsteller/vraagstelster,

Uw (ik houd het maar op “u”, omdat ik geen leeftijd weet) brief doet me veel. In de eerste plaats omdat u zegt dat u in gevoelens van wanhoop en angst ben geraakt en dat niet door nare voorvallen, maar door de prediking. Ik snap er als kandidaat soms helemaal niets meer van als ik zie wat er in de kerken in Nederland gebeurt. Het lijkt wel alsof niets meer HELDER is, met alle brokken van dien.

Ik lees uw vraag als een roep naar de basis van het christelijke geloof. U zegt te geloven dat Christus een gewillige Zaligmaker is en het stemt mij dankbaar dat dat grote nieuws in de kerken meer en meer door begint te dringen, maar u voelt aan dat er meer is dan dat. Wat is nu dat “meer”??? Kenmerken? God op nummer één? Toekomstverwachting (de graadmeter van het geestelijke leven noemt men dat dan...)?

Ik zal proberen in dit antwoord met Gods hulp terug te graven naar de wortel en naar het ‘allerbasaalste’ van Gods waarheid. Want al die kenmerken enz. zijn takken of soms zelfs bloemen of vruchten die ergens aan groeien en uiteindelijk hun kracht en voeding halen uit de wortel. Helaas worden ze in de prediking (en ik ontkom er ook niet aan...) losgemaakt van de wortel en als dat maar lang genoeg gebeurt weet niemand meer waar het nu vandaan komt, met alle wanhopige gevolgen van dien.

1. Om bij het ‘allerbasaalste’ te komen moeten we zeggen dat alle mensen IN ZICHZELF verloren zijn, door de zonde en daardoor niet meer begrijpen WIE God is en HOE God is (Lees Rom. 3:9-23). De Heere zag vanuit de hemel neer op de aarde (menselijke wijze van spreken) en zag dat er helemaal niemand was die Hem zocht. Ook ik niet en ook u niet (Lees Ps. 14). Dit gegeven is zo basaal, dat als we dit niet meer inzien, alles wat er volgt waardeloos geworden is. Nee, niet leuk om te horen, maar wel heilzaam. Ik hoop dat we met elkaar tot de erkenning komen en gekomen zijn, dat we Gods heerlijkheid missen (Rom. 3:23). Straks zullen we zien dat dit OOK doorwerkt in het geestelijke leven.

2. Christus is gekomen om deze zondige wereld en deze “niet-God-zoekende-mensen” te redden (Jes. 65:1-2). Dit is wat u in uw vraag ook belijdt te geloven en dat is helemaal waar. God bekleedt door Zijn Zoon Jezus zondige mensen, waardoor ze Gods heerlijkheid weer gaan weergeven. Dat betekent: als God de Vader nu uit de hemel neerziet, ziet hij dat wonderschone kleed van Christus en is Hij volmaakt tevreden om zo’n mens straks in Zijn heerlijkheid op te nemen. LET WEL, die zondaar zit gewoon nog onder dat kleed. Goddeloos, niet-God-zoekend van zichzelf. Maar omdat Christus alles gedaan en volbracht heeft, neemt God de Vader er genoegen mee. Dat wil dus zeggen, Hij neemt genoegen met het kleed van Christus en daarom ook met alle rottigheid die eronder zit, want dat is bedekt (lees. bijv. Rom. 4, waarin Paulus schrijft dat Christus gerechtigheid TOEGEREKEND wordt (4:5, 24). Dat betekent dat het volmaakte leven van Christus (=gerechtigheid) gratis en voor niets aan ons gegeven wordt (Jes. 55:1-5.).

3. Hoe krijgt u hier deel aan? Door het geloof en dat hebt u niet van uzelf, maar het is Gods GAVE (Ef. 2:8), anders zou alsnog niemand gaan geloven (zie punt 1). Want we zoeken God van onszelf niet, laat staan dat we in hem geloven. Hoe GEEFT de Heere dan het geloof? Door het Woord (Rom. 10:14-17). Dat het geloof “gegeven wordt” is dus geen straf, maar de ENIGE mogelijkheid om gered te worden. Heerlijk, want nu hoeft u niet meer in uzelf te wroeten om een vezeltje geloof te vinden (het zit er trouwens gewoon niet en als iemand het toch gevonden heeft, vergist u zich, want het is nep...). Maar door het Woord werkt God het en wij mensen mogen ontdekken dat God door de verkondiging het geloof werkt en dat we gaan vertrouwen op Hem. Gelukkig is de Heere ook geen ‘boeman’ (sorry voor de taal, maar ik gebruik het om het begrijpelijk te maken), maar Hij openbaart Zich in het Woord als de allerbeste Vader Die maar denkbaar is en dan nog oneindig beter dan dat! (Luk 11:13). Dus weg wanhoop, weg angst, weg ongeloof, weg eigen-proberen, weg eigen-namaakgeloof, weg zonde, weg rommel, maar Christus alleen! Hij alleen en alleen en alleen en niets erbij...

Even tussen... Bovenstaande heb ik nodig om uit te leggen wat nu het christelijke leven is en inhoudt. Dus nu kom ik toe aan de vragen.

4. Wat is nu een christen? Een heilige onheilige en een onheilige heilige. Heilig in Christus en onheilig in zichzelf. Met een gewillige geest, maar ook met zwak, zondig vlees (Matth. 26:41; Mark. 14:38).

5. Hoe ziet het christelijke leven er dan uit? Heilig en onheilig. Heilig en goed, omdat er genade is, namelijk Christus, Die u met Zijn gerechtigheid bedekt. Dus al het goede wat een christen doet, is genade. Onheilig, omdat er zich een wet in hem openbaart: het goede wel willen, maar toch steeds weer het kwade doen (Rom. 7).

Nog een keer even tussendoor... Sommigen willen ons vandaag de dag wijs maken dat Rom. 7 gaat over het leven zonder Christus óf over een “laag genadeleven.” Dit is een leugen! Dat men er zo over denkt komt niet omdat men niet over de Romeinenbrief heeft nagedacht, maar komt omdat men zichzelf niet kent. Iemand die meent dat Rom. 7 gaat over een “laag genadeleven” is hoogmoedig, zonder het zelf door te hebben. Want God kijkt dwars door ons heen en ziet elke gedachte en ziet dat we een poel vol van ongerechtigheid en gebrek zijn IN ONSZELF en dat ook blijven. Dat is waar Paulus het in Rom. 7 over heeft. O, dat de Heere ons eens aan onszelf zou ontdekken, dan zouden we niet meer menen dat het iets met ons is. Het is echt hopeloos met de mens. Gods kinderen zijn precies hetzelfde als Rom. 3:9-23 beschrijft. MAAR Christus gerechtigheid, maakt het verschil. En als we met Christus gerechtigheid bedekt zijn, moeten we het ervoor houden dat onze oude natuur gestorven is en dat we met Christus gekruisigd zijn. Ook al zegt ons leven (als we tenminste eerlijk zijn en dat zijn we niet zo snel is mijn ervaring met mezelf...) zo vaak het tegenovergestelde.

6. Hoe zit dat nu met God op de eerste plaats en denken aan Christus wederkomst en God liefhebben? Ik kan me één soort christen indenken die dagelijks aan Christus wederkomst denkt en dat zijn zij die zodanig verdrukt worden dat ze geen leven meer hebben. Zij hunkeren naar Zijn komst. Gelukkig hoeven niet alle christenen zo te lijden. Ik vrees dat de dominee die gezegd heeft dat Gods kinderen altijd aan Christus’ komst denken, iets gezegd heeft wat in tegenspraak is met zichzelf en dat hij zich er ook niet aan houdt. Hoe komt dat toch?! Omdat daar onder Christus gerechtigheid een goddeloze zondaar zit! Ook diegene die aan u schrijft is in zichzelf een grote goddeloze. En u ook. Niet omdat ik dat zeg, maar omdat Gods Woord dat leert. Nee, ik praat hier de zonde niet goed, laat niemand mij dat verwijten, maar ik probeer gewoon eerlijk te zijn naar mezelf en naar u.

7. Wat hebben we dan nodig? Eerlijkheid, eerlijkheid en ootmoedigheid en ootmoedigheid. Eerlijkheid tegenover God, eerlijkheid tegenover elkaar, ootmoedigheid tegenover God en ootmoedigheid tegenover elkaar. Belijden een zondaar te zijn en dat blijven belijden. Wanneer God ziet dat we daar bovenuit groeien, worden we totaal onbruikbaar voor Hem en moet Hij dat goddeloze uitspugen. Waarom? Omdat Hij weet hoe wij zijn. Een christen ‘groeit’ dus naar beneden. Grote christenen (vaders in de genade) zijn niet zij die het hardst geloven en de grootste ‘geloofsdaden’ verrichten, maar het zijn zij die het kleinst van zichzelf denken en het grootst van God. “Hij moet wassen (=groeien/groter worden), maar ik minder worden,” zei Johannes de Doper al (Joh. 3:30). Dus daarom brengt de Heere soms donkerheid in het leven van mensen, of ze vallen in zonden waarvan ze nooit hadden kunnen geloven dat ze die doen zouden. Ze zijn daarmee gelukkig niet christen-af, want God is getrouw, ook als wij ontrouw zijn (2 Tim. 2:13). Dan zinken wij weer weg in de modder van de zonde en zien we opeens weer door Gods genade (HELDERDER) hoe nodig we Christus hebben en dat we zonder Hem echt helemaal niets kunnen doen. (Joh. 15:5)

8. Daarmee zijn we gekomen bij de wortel. En de wortel waaruit iets komt, maakt alles uit. In Johannes 15 gaat het over de wijnstok: Christus. Christenen zijn de ranken en God knipt het onvruchtbare eraf, dat wil zeggen dat wat uit onszelf komt.

God op de eerste plaats zetten kan uit onszelf komen. Dan ‘moet’ Hij op nummer één staan en dan doen we ons best. En wat merken we dan? God spuugt het uit, want het komt niet uit Christus. Twee mensen liggen ’s nachts op hun bed te denken over Christus komst. Beide zijn ‘geestelijk gestemd’ en ‘er vol van’. Bij de een is het gericht op zichzelf, want hij is een groot christen geworden met een gezonde dosis zelfbeheersing. Heel zijn leven is op het altaar en de zonden zijn eruit. God spuugt het uit! Bah, wat denkt die goddeloze man wel. Een half uur geleden zag hij uit het raam nog een mooie vrouw lopen... maar hij heeft het niet door. De andere ligt te worstelen: ik ellendig mens, Wie zal mij verlossen. Heere, ik heb gezondigd, tegen mijn naaste en tegen U. Dan verschijnt de gedachte aan Christus komst. Wat een wonder! Mijn Meester, Hij zal mij verlossen. Twee dagen later denkt hij er niet meer aan. Wat is toch de mens!!! Ook een kind van God! Wat is het verschil? Christus gerechtigheid bedekt alle tekortkomingen van zij die in Hem geloven. Twee mensen kunnen dus hetzelfde lijken te doen, terwijl het toch niet zo is. God gaat echter altijd zo’n weg met ons mensen, dat Hij aan Zijn eer komt. God wordt verheerlijkt als Christus weer eens een verloren schaap heeft teruggebracht. En die negenennegentig rechtvaardigen?? Ziet u hoe de heerlijkheid van de Vader en van Christus groeit.

9. Zondaar of zondares, die mij de vraag stuurde. U zult nooit kunnen voldoen, maar het hoeft niet meer. Christus heeft voldaan. Uit die bron mag u drinken, zoveel als u nodig hebt. Niemand heeft volmaakte kenmerken, maar Christus had ze. Wij kunnen nooit de diepte van onze zonden kennen en er dus ook nooit voldoende berouw over hebben, maar Christus had het. Ziet u hoe nodig we Christus hebben? Ja het hele leven lang.

Ik besluit dit gebrekkige en onvolkomen antwoord met 1 Kor. 1:30: “Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing.” Christus is onze wijsheid, omdat wij onwijs, onkundig en onverstandig zijn. Hij is onze rechtvaardigheid, omdat wij ten enenmale niet rechtvaardig voor God zijn of zullen worden. Hij is onze heiligmaking, omdat wij het nooit zo ver kunnen schoppen en God weet hoe arglistig ons hart is (Jer. 17:9). Of we ZIJN het in Christus, of we LIJKEN het in onszelf, maar dan is het verloren. En Hij is onze verlossing, omdat we ons nooit kunnen verlossen, niet van onze zonden, niet van ons huichelachtige hart en al helemaal niet van ons vrome ik.

Het is een lang antwoord geworden, ook mijn gebrekkigheid speelt me parten dat ik het niet in een paar zinnen duidelijk kan maken. Al het goede uit dit antwoord is genade, al het gebrekkige is van mij.

De genade van God zij met u, AMEN

Kand. Ernst Boogert

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidkenmerkenpreek
12 reacties
AHHK76
Een liefdevol antwoord: Vraagsteller de Bijbel is het einde van alle tegenspraak, niet de kenmerken-prediking!
God ziet ons in Christus aan en dan zijn wij rein en heilig. Dan ziet God geen gebrek meer in ons...
Dat is zo'n groot wonder! Gods zegen toegewenst.
juni
tja, ik zou wanhopig worden als er geen kenmerken gepreekt werden.

Daaraan kan ik horen,wat ik nog mis!
om de Heere zonder stop aan te roepen.
tot Hij, ook mij....wil schenken wat ik mis.

net als verkering,zien is nog geen verkering,een kadootje nog geen huwelijk,zonder huwelijk nog geen kindje

overal is een tijd voor.niet alles op een dag geschonken,gekregen, ontvangen,verwondering,aanbidding,net wat je krijgt van Boven
de een langer dan de ander uitzien,op Hem hopen.

tja, zo zit iedereen anders in de kerk,vragensteller.
voor u heb ik geen antwoord, tja
juni
vragensteller, persoonlijk heb ik mijn zonden en leven nooit aan God hoeven geven.

dat deed de Heere Zelf.

het lijkt mij zo onmogelijk,om dit allemaal zelf te doen
het is die vrije gunst die eeuwig Hem bewoog,om je eruit te halen
waar uit?
uit dat modderig slijk

eeuwige Liefde

dat gun ik u,vragensteller.dan ga je luisteren,luisteren,luisteren,wil je elke dag wel naar de kerk!

Zijn Naam moet eeuwig de eer ontvangen.
De Heere werkt het begin,het midden en het einde Zelf.

ach, vraag toch of Hij het bij u doet?[toch en antwoord voor u, vragensteller ,van een die het uit zich zelf nooit weet en kan en.....wil
altijdwat
juni: wat heb je weer een prachtig antwoord gegeven! amen!
vandijk
@juni
Misschien toch nog eens Joh. 15 lezen.
Kenmerken zijn vruchten, en niet de wortel.
In je antwoord ljkt het dat de vruchten belangrijker zijn dan de wortel. Je zal het misschien niet bedoelen, maar iemand die geen vruchten ziet in zichzelf heeft niets aan een uiteenzetting over vruchten, die moet naar de Wortel toe!
Wendt u naar mij toe, wordt behouden! Hij vernieuwt onze wil zodat we Hem nalopen.
Miranda
Wat een mooi antwoord van dhr. Boogert. Elke andere toevoeging als reactie hierop is onnodig. Alleen Amen is genoeg.
juni
van dijk@ mijn wortel= deug niet

maar of de wortel in Hem gevonden mag worden,zegt Job dat niet?

een mosterdzaadje....

mooi voorbeeld joh 15.

gij hebt Mij niet uitverkoren,maar Ik heb u uitverkoren

dat zijn degene door U ,door U alleen,om het eeuwige welbehagen
joh.17 die Gij Mij gegeven hebt.....

och,dat uw en mijn wortel toch in Hem gevonden mogen worden.
zou je aan de vruchten,de wortel kunnen kennen?
Mona
Een tijd geleden stelde ik aan iemand (predikant) een vraag over kenmerken/zekerheid.
Ik kreeg van hem een antwoord van één zin: Schrijf alsjeblieft God de weg niet voor die Hij met je wil gaan!

Ik was van dit antwoord behoorlijk in de war. Wat was er verkeerd aan mijn vraag? Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik het kon begrijpen.
Het is goed en noodzakelijk jezelf te beproeven, maar niet door je vertrouwen te stellen op kenmerken.
In Hem geloven is op Hem vertrouwen. Wat zijn de kenmerken van vertrouwen? Je vast te klemmen aan Zijn Woord. Wat daarin staat, dat is Zijn geopenbaarde wil aan ons mensen. Daarmee kunnen we bij God aan komen.
Ik hield mij vast aan kenmerken, dit gaf mij richting en zekerheid.
Ach, wat een dwaasheid! Met al mijn gezoek naar kenmerken zag ik alleen maar ellende in mezelf.
Vertrouwen is met heel je verkeerde wortel, je arglistige hart, je ellende, alleen maar hopen, wachten en zien op Hem.
Het is onmogelijk om het zelf te doen, maar in de Bijbel staat dat een ieder die Zijn Naam aanroept zalig zal worden.
Inderdaad Juni, dan zou je willen dat de kerk nooit meer uitging, want je weet: Hij heeft de woorden van het eeuwige leven! Hij is gekomen om zondaren (!) zalig te maken.
juni
tja,mona.
persoonlijk zou ik naar worden,van zo,n antwoord.
gelukkig heb ik een andere predikant.

kenmerken heeft voor mij niks om je vertrouwen op te stellen,wel heen wijzingen,zoals de verkeersbordjes je heen wijzen.

herkenningspunten,en verdere heen wijzigen,als antw. op de gebeden,om de Weg verklaard te mogen horen
ik zit wel bij en predikant,die de heen wijzing persoonlijk kent.
dat zal voor iedereen anders zijn.
net,waar iemand zich in thuis voelt.

ik blij,dat k, t zo getroffen heb
John61
Wat waren ook weer de vruchten van De Geest? Wanhoop in elk geval niet.
Mona
@juni,
het antwoord dat ik kreeg kwam niet van mijn eigen predikant.
Maar voor mij was dit wel het enige juiste antwoord, al wilde ik dat toen niet weten.
Fijn dat jij het getroffen hebt, dat meen ik. Jezus zegt: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
Dan verdwaal je niet hoor!

@vragensteller:
evangelist van Dooijeweerd schreef eens in deze rubriek:
Wat in het verleden waar is geweest, is ook nu nog waar. Dat veranderd nooit.
altijdwat
@mona, dat heb ik ook eens gehad.. ik was zo door nood gedreven..ik wist het allemaal niet meer. Toen ging ik ook naar iemand toe. Bij de deur zei ze: gaat t wel? Ik begon te huilen. Weet je wat ze zei? Kind, je moet hier helemaal niet zijn. Ga maar weer naar huis, op je knieën moet je, want bij God moet je zijn met je vragen.
Dat leek ook hard, maar al na een paar uur was ik haar zo dankbaar! Zeker is het fijn om kenmerken te horen en te leren in de kerk, en jezelf te onderzoeken. Maar je kan er echt niet op bouwen! Je moet niets overhouden, ook geen kenmerken.. maar steeds opnieuw met lege handen bij God komen, en dat leert Hij je vanzelf. Ook dat heb je zelf niet in de hand
Al is het soms een hele strijd voor je t wil loslaten en opgeven.