Collega vloekt regelmatig

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Ik werk nauw samen met een collega die regelmatig vloekt. Ik heb een aantal keren uitgelegd waarom ik dat niet fijn vind. Zij vindt echter dat ik haar taalgebruik gewoon moet accepteren zoals het is omdat ze met die vloeken verder niets bedoelt. Ik vind het echter erg vervelend, juist ook omdat ik weet dat God het erg vindt. Ze heeft echter duidelijk laten merken dat ze er niet van gediend is als ik er wat van zeg. Moet ik haar dan maar gewoon laten vloeken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Jij botst op een probleem waar steeds meer mensen steeds vaker mee te maken krijgen. In onze samenleving zijn er immers steeds meer mensen die de namen van God en van Zijn Zoon alleen maar in de vorm van krachttermen kennen, zonder dat ze er enig benul van hebben wat ze daarmee zeggen of doen. Het is goed dat je dat in jouw omgeving op de werkvloer niet als iets gewoons accepteert. Je merkt echter dat veel mensen ten enenmale ongevoelig zijn voor wat dit voor anderen betekent.

Het heeft geen zin om boos te worden; dat geeft vaak een averechts effect. Er zijn wel allerlei tips om iemand te overtuigen van wat hij doet of van wat zij zegt. Ooit las ik dat iemand geconfronteerd werd met een man die met de regelmaat van de klok de naam van God misbruikte. Hij ontdekte hoe die man heette en noemde toen geregeld diens naam. Uiteraard keek de ander op en toen bleek dat hij niet geroepen werd, vroeg hij na enige tijd: Waarom noemt u mijn naam zonder dat u mij wilt spreken. De ander reageerde: Zo doet u zelf. U noemt telkens de naam van mijn Vader zonder dat u Hem wilt spreken. In het gesprek dat toen volgde, kreeg de vloeker begrip voor de moeite van de ander en hij deed zijn best om niet langer de naam van de Heere te misbruiken.

Zo zijn er wel meer voorbeelden. De Bond tegen het Vloeken heeft daar wel eens wat over op  papier gezet. Soms helpt het, soms ook niet. Voor zo’n gesprek heb je wijsheid nodig, die je van de Heere begeren mag. Het is goed dat je het niet gewoon gaat vinden. Gods heilige Naam is immers in het geding.

Veel sterkte toegewenst,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

vloeken
1 reactie
Gideon7
Herkenbare situatie. Ik denk dat het al scheelt dat je hem hebt verteld hoe je erover denkt. Zoals J. Westerink ook al als voorbeeld aanhaalt, kan het soms helpen om mensen bewust te maken van wat ze zeggen.
Zelf heb ik het eens gebruikt in een poging iets van het evangelie te vertellen, door te vragen: 'heb je er weleens over nagedacht waarom er toch zoveel gevloekt wordt met de Naam van Jezus en God, en bijv. niet met Allah of een andere god?', om vervolgens te mogen uitleggen dat het door ons zondige hart komt die van nature afkerig is van God.
Ik had echter vraagtekens of het lande, en deze persoon vloekte later toch weer.
Soms kan het erg goed zijn om mensen te confronteren met wat ze nou eigenlijk zeggen, maar als dat niet werkt bid ik of God hun het wil laten zien en of Hij hun ogen wil openen.

Wijsheid gewenst!