Omgaan met gezinsvorming

A. Teerds-Gertenbach / 1 reactie

Vraag

Aan mevr. Teerds-Gertenbach. Hoe moeten we omgaan met gezinsvorming? We hebben de eerste jaren van ons huwelijk geen voorbehoedsmiddelen gebruikt en zijn gezegend met drie kinderen. De laatste twee kwamen snel achter elkaar, waardoor ik onder andere erg last van mijn hormonen had. Het ging niet goed; ik was erg hard tegen de kinderen, moest veel huilen en bleef erg lang in mijn boosheid hangen. Ik ben toen bij de psycholoog geweest en heb deze hulp bijna afgerond. Na ons derde kind hebben we veel geworsteld hoe het nu verder moest. We hebben gebeden, gelezen en gepraat. We hebben toen besloten om voorbehoedsmiddelen te gebruiken, omdat ik erg vruchtbaar ben en het jaar erop weer een kind zou ik echt niet aankunnen. Nu voel ik me erg goed en denken we eraan om te stoppen met voorbehoedsmiddelen. Hoe moet je omgaan met gezinsvorming en het vertrouwen op God? Ik zie graag uw antwoord tegemoet.

Antwoord

Hoe moet je omgaan met gezinsvorming? Het is voor mij niet eenvoudig om hierop een antwoord te geven. Je hebt deze vraag speciaal aan mij gesteld. Ik denk dat je dat deed omdat ik een paar boekjes voor jongeren over hun seksuele ontwikkeling en ook enkele hoofdstukken over seksuele opvoeding in pedagogische naslagwerken geschreven heb.

In het onderwerp "gezinsvorming" heb ik mij nooit zozeer verdiept, dus ik voel me bezwaard om antwoord te geven op je vraag. Op Refoweb zag ik dat deze vraag in het verleden al verschillende keren beantwoord is en wel door een arts, een psycholoog, een dominee, e.a. Die antwoorden zijn het zeker waard om nog eens door te lezen. In diverse reacties op de antwoorden las ik iets over het natuurlijk omgaan met vruchtbaarheid via NFP (Natural Family Planning). Ken je die methode? Misschien is het goed om eens op de website te kijken.

In je vraag lees ik ook over het vertrouwen op God. Ik denk -maar ik weet het niet zeker- dat je daarmee zoiets wil aangeven als: "De Heere leidt onze weg. Hij weet wat goed voor ons is. Daar vertrouwen we op en we moeten het daarom aan Hem overlaten of we nog meer kinderen krijgen." Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar zowel bij gezinsvorming als in allerlei andere omstandigheden mogen en moeten we ook ons verstand gebruiken en hebben we onze verantwoordelijkheid.

Jullie hebben samen gebeden, over gezinsvorming gelezen, erover gesproken. Dat is heel belangrijk en ook fijn dat je dat samen kan doen. Ook met de psycholoog zal het o.a. wel over gezinsvorming gegaan zijn, neem ik aan en hij/zij zal jullie vast wel advies gegeven hebben. Van harte hoop en wens ik dat jullie een goede weg zullen vinden in de omgang met gezinsvorming.

A. Teerds-Gertenbach

Lees meer artikelen over:

gezinsvormingNFPvoorbehoedsmiddel
1 reactie
naam
Als je op een natuurlijke manier om wilt gaan met gezinsvorming (gebruik maken van je vruchtbare en onvruchtbare dagen zoals de Heere die in de schepping heeft gelegt) kun je ook eens lezen op de site van www.ladycomp.nl. Lees daar de folders/ brochures maar eens door en je hebt al een aardig beeld van wat die inhoudt.