God helemaal niet nodig

Ds. J. Prins / Geen reacties

24-10-2005, 00:00

Vraag

Ik geloof dat je Jezus in je leven moet aannemen en in Hem moet geloven en dat je dan al bekeerd bent. In de Bijbel staat toch: Wie in Mij gelooft heeft het eeuwige leven? Maar als ik naar mezelf kijk heb ik God helemaal niet nodig! Ik ben er wel heel veel mee bezig, maar toch zoek ik God niet want ik wil niet! Hoe kan ik dat veranderen, want ik heb God nodig! Het lukt mij niet. Ligt dat dan toch aan jezelf?

Is het mogelijk jezelf zo te veranderen dat je God wel in je leven wilt? Ik geloof van niet, want ik denk dat alleen God dat kan. Maar als je het zo bekijkt zou je zeggen dat je er zelf niks aan kunt doen dat je niet bekeerd bent! Ik weet het niet meer...


Antwoord

 Beste,...

Ik kan mij in je vraag wel herkennen. Als dit de beleving van je hart is, lopen er nogal wat dingen door elkaar. Het lijkt op een kluwen wol die helemaal in de war zit. Wat is het heerlijk dat we ten diepste niet bij ons zelf, ons ik moeten beginnen. Maar bij de HEERE en Zijn Woord mogen beginnen. Laten we voor op stellen wat in de Bijbel zo duidelijk naar voren komt en dat is dat de HEERE van ons geloof en bekering eist. We zijn goed door Hem geschapen, maar door onze zonde in en met Adam hebben we het beeld van God in ons, in duizend stukken gebroken. Maar de Heere eist dat beeld van Hem in ons, wel terug. Dat is dat we Hem volmaakt zullen kennen, dienen, loven en liefhebben. Dat kunnen en willen we niet. We zijn in onszelf geestelijk dood, maar actief in de zonden en misdaden. We overtreden elke dag Gods Wet. Ook met ons pogen onszelf te redden. Daarmee gaan we aan de Redder Christus voorbij. Die een volkomen Zaligmaker is en volkomen zondaren redt. Die werkelijk alle genaden heeft die jij en ik nodig hebben. We staan daarom diep in het rood, in de schuld bij God. Zijn oordeel rust op ons: de dood en de eeuwige straf in de hel. En nu is het heerlijke en grote wonder, dat God in Christus een weg van verlossing en vrede heeft gemaakt. Door het plaatsvervangend en verzoenend lijden van Christus aan het kruis is er vergeving van onze zonden en nieuw leven te ontvangen. De HEERE zegt tot een ieder die het Evangelie hoort: er is een Zaligmaker voor u en jou! Jij mag tot Hem vluchten. Hij wil ook jou redden van je zonden. De Heere nodigt ons liefdevol, maar ook indringend tot Christus te vluchten.

En kom dan zoals je bent. Met al je niet weten en je niet willen. Met al je onmogelijkheden en je ongeloof. Ons beeld wordt o.a. getekend in Openbaring 3: 17-18: “Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb aan geen ding gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.” En de genade is nu, dat Christus nou juist zulke mensen,als jij en ik tot Zich nodigt en zegt: “Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande van uw naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt”.

Lees ook het Doopformulier eens goed door. Daarin lees je ook weer hoe de zaken er bijbels gezien in ons leven voorstaan. Wat de HEERE van ons vraagt en.... wonder van genade, wat de HEERE van ons vraagt, dat heeft Hij ons ook beloofd te geven, als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, als de Drie-enige God.

En... wat is de Heere Jezus aannemen? Als een bedelaar je zwarte en schuldige hand bij de Heere ophouden en Christus daarin ontvangen. Door Hem gered worden. Het is Christus omhelzen in de belofte van het Evangelie. Hem toe-eigenen, aan het hart drukken en het belijden, verwonder: “U mijn zonden en ik Uw gerechtigheid”. Dit alles is het heerlijke werk van de Heilige Geest in het leven van de in zichzelf zondige mens.

Ik hoop je zo enigszins op weg geholpen te hebben. Het is goed om er ook wat bijbelse boekjes over te lezen. Bijvoorbeeld: “Kernteksten over het geloof” van Ds. R. H. Kieskamp. “Waarom ben jij gedoopt”, van Ds. H. v. d. Belt. “Bekeerd leven” en “Wat geloof je” van Ds. J. van Amstel.  “Hoe zal ik tot God gaan” en “Gods weg van vrede”, van Horatius Bonar. “Geloof” van C. H. Spurgeon.
  
Mocht je willen doorpraten, dan kan dat natuurlijk altijd. Van harte Gods zegen en de overgave aan Christus toegebeden.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. Prins, Randwijk

Tags in dit artikel:

onbekeerd
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J. Prins

  • Geboortedatum:
    04-10-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Ederveen
  • Status:
    Inactief
45 artikelen
Ds. J. Prins

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben een jonge vrouw en inmiddels twee jaar getrouwd en moeder van een lief meisje. Momenteel slik ik de pil, totdat we vinden dat het verantwoord is dat er weer een kindje zou kunnen komen. De pil ...
Geen reacties
24-10-2008
Wat betekent het precies als er in de Bijbel staat dat: "Hij troont op de lofzangen Israëls"?
Geen reacties
24-10-2023
De discussie over het aanbod van genade loopt nu al een jaar en ik kom er weleens door in verwarring. Ik heb zelf heel veel gehad aan de heldere lezingen van ds. Van den Brink en daarom vind ik het mo...
Geen reacties
24-10-2023
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering