(...) Maar nu heeft hij mij pas verteld dat hij met een ander meisje seks heeft ...

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Enige tijd geleden is mijn relatie uitgegaan. Na een aantal maanden ben ik weer met een andere jongen in aanraking gekomen. We weten allebei zeker dat we voor elkaar bestemd zijn. Maar nu heeft hij mij pas verteld dat hij met een ander meisje seks heeft gehad. Hij heeft oprecht zijn schuld beleden voor God en mij. Die nacht droomde hij ook uit Joh. 8 vers 11. Mag ik een relatie met hem beginnen of is dit niet mogelijk op grond van de Bijbel?

Antwoord

Als deze jongen oprecht zijn schuld heeft beleden voor God en voor jou, dan is er geen verhindering om een relatie voort te zetten, met het oog op een gezamenlijke toekomst als man en vrouw in het huwelijk. (Je zou weliswaar kunnen zeggen: laat hem ook nog zijn schuld belijden tegenover die bewuste vriendin van toen (...)) Het is te waarderen dat deze vriend eerlijk voor zijn verleden uitkomt. Wel is het verdrietig en jammer dat dit feit er ligt. Het mooie is er toch een beetje af... Wellicht kan dat bij jou leiden tot een zekere geremdheid in je relatie. Zelfs ook straks in het huwelijk, gesteld dat het zo ver mag komen. Je moet dit toch maar verwerken! Spreek je gevoelens eerlijk uit.

Zonder wantrouwend te willen zijn vraag ik me toch af: Waarom heeft hij je dit verteld? Zit het hem werkelijk allemaal dwars en heeft hij zoveel respect voor jou dat hij je dit wel moet vertellen om een echte relatie met jou te kunnen hebben? Of brengt hij het onderwerp seks ter sprake op een heel bepaalde manier en misschien zonder het zich heel bewust te zijn toch vanuit onzuivere motieven?(...)

Het zal van jou veel discipline vereisen om deze vriend jezelf niet te geven voor het huwelijk, vóór het bijbels gezien verantwoorde moment. Hij heeft (helaas) ervaring met seks. Praat erover en... We zijn zwak! Het is goed om heel duidelijk je (bijbelse) grenzen te stellen én die te handhaven! God de Heere biddend om kracht.

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk