Verbond met de heidenvolken

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij aangeven waar in de bijbel de Heere een verbond heeft gemaakt met de ‘heidenvolken’, want wij zingen altijd: Verbond met Abraham en zijn kind bevestigd hij van kind tot kind. Stelen wij niet van Israël hun verbond met de Heere?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

We zingen: “ 't Verbond met Abraham, Zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind”. Dat is de berijming van de woorden: Hij gedenkt Zijn verbond tot in eeuwigheid, des woords, dat Hij ingesteld heeft tot in duizend geslachten; des verbonds, dat Hij met Abraham heeft gemaakt.

Abraham (toen heette hij nog Abram) was uit een heidenvolk (Genesis 12). Hij is door God geroepen en de Heere heeft met hem een verbond gemaakt (Genesis 15:7-21). Met hem en zijn nageslacht (Genesis 15:18). En dat nageslacht is: Izak en Jakob (= Israel). En nu is de vraag dus hoe dit verbond overgegaan is op de 'heidenvolken', zodat wij ook weten in het genadeverbond te zijn opgenomen.

Nu is het genadeverbond een eeuwig verbond. En Jezus Christus is de Middelaar van dit verbond. Daarvan lezen we o.a. in Hebr. 7, 8 en 9. Daarom kon Petrus in zijn Pinksterpreek zeggen: u komt de belofte (namelijk van het genadeverbond) toe en uw kinderen en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal (Handelingen 2: 39). De doop (in de plaats van de besnijdenis gekomen) is teken en zegel van dit genadeverbond. Er is dus geen sprake van 'stelen' van een verbond.

Paulus spreekt in Galaten 3 over de beloften aan Abraham en aan de heidenvolkeren. En dan legt hij het criterium niet bij de wet, niet in het nageslacht alleen, maar bij het geloof: zo dan die uit het geloof zijn, worden gezegend met de gelovige Abraham (Gal 3:9). Tot Abraham en zijn zaad: en dit zaad is Christus (Gal 3:16).

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus (2011)

Tags in dit artikel:

kinderdoopverbond