Aangepast vaccinatieschema

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Het is niet mijn bedoeling een nieuwe discussie te starten over wel of niet vaccineren, maar ik heb een paar concrete vragen over het vaccineren. Laat ik voorop stellen dat wij enorm twijfelen tussen wel of niet doen. In het dagelijks leven via mijn werk kom ik veel in aanraking met zowel vluchtelingen als zwervers, drugsgebruikers, regelmatig met grote, open wonden. Voor mijn gevoel ben ik op deze manier een grotere bron in het overbrengen van bepaalde virussen en bacteriën en ik vraag me af of ik juist daardoor mijn kindje niet beter kan beschermen door hem/haar te vaccineren. Als ik ervoor zou kiezen om toch te vaccineren dan loop ik tegen een aantal zaken op, waar ik geen duidelijk antwoord op krijg, ook niet vanuit de wetenschappelijke artikelen, of via de artsenbladen.

1. Als we overgaan op vaccineren, is het dan niet beter om i.p.v in de tweede maand dit uit te stellen naar b.v de zesde maand of liever nog later (in het begin wordt het kindje toch ook nog beschermd door moedermelk)? Het kindje is dan weerbaarder (bij zes maanden). Er zijn aanwijzingen dat bij later inenten er minder allergieën ontstaan op latere leeftijd.

2. Kun je er voor kiezen, of mag je ervoor pleiten, dat het kindje per injectie één soort entstof ingespoten krijgt i.p.v. bijvoorbeeld bij de BMR drie stuks tegelijk? Dus eerst voor de bof en dan zes weken later voor de mazelen en weer zes weken later voor rode hond. Het immuunsysteem zou dan minder hard moeten vechten dan bij het vaccineren voor drie ziektes tegelijk.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ben verheugd te lezen dat je de discussie niet weer vanaf de basis wilt starten en dat jullie als ouders kritisch meedenken. Er worden ook een aantal duidelijke vragen gesteld door jullie. Ook ik zal niet de hele discussie ophalen maar daar een concreet antwoord op geven.

1. Wat het voordeel is van later vaccineren is niet helemaal helder, maar ik kan mij wel iets voorstellen bij de argumenten die je noemt. Kiezen voor later vaccineren is wat mij betreft geen probleem. Zeker niet wanneer jullie kindje thuis in een beschermde omgeving is en niet bijvoorbeeld in een opvang o.i.d.

2. Het antwoord op deze vraag is: je kunt er voor pleiten, maar het is praktisch niet mogelijk. Er is alleen een vaccin met meerdere ziekten er in (BMR, DTP, DKTP – alleen T is wel apart verkrijgbaar).

Mocht het CB moeite hebben met jullie vragen, dan zou ik het jullie huisarts eens voorleggen. Wij bieden bijvoorbeeld ouders die er niet uit komen een aangepast vaccinatieschema.

Drs. P. C. Hildering

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

vaccinatie