Met persoonlijkheidsstoornis aan het Heilig Avondmaal (2)

Redactie Refoweb | Geen reacties | 06-06-2016| 11:00

Vraag

Iemand met een persoonlijkheidsstoornis lijdt over het algemeen in zeer zeer, zeer grote mate. Het is een ziekte waar niet om gevraagd is, met wantrouwen en zelfhaat tot gevolg. Waarom zou je niet aan het avondmaal mogen als je na iedere roes van wantrouwen, verdriet en zelfhaat en alles wat erbij komt, je weer moet belijden dat je het alleen van Hem kan verwachten? Stel ik heb een gebroken been, mag ik dan ook niet aan het avondmaal? Een persoonlijkheidsstoornis is toch ook een ernstig mankement zeg maar, waar je kracht in kunt vinden bij de Heere.


Antwoord

In het betreffende antwoord gaat het niet over een persoonlijkheidsstoornis als verhindering voor het avondmaal, maar het aanhouden van bepaalde zonden. Ds. Van Keulen adviseert daarom in deze zaak pastorale begeleiding. Voor degene die zijn zonden belijdt, om vergeving vraagt en een ernstig voornemen heeft deze ook te laten, is er geen verhindering om aan het avondmaal te gaan.

P.S. Het gaat hier vooral om een reactie en niet om een vraag. Die kun je achterlaten onder een antwoord. Mailen kan ook via vragen@refoweb.nl. Een reactie via het anonieme vragenformulier nemen we niet meer in behandeling.

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2816 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

(...) Moet ik ervoor blijven vechten of hem laten gaan? Er zijn genoeg makkelijkere lieve jongens die interesse in me tonen, maar ik wil hem.

Ik heb een probleem. Ik heb vorig jaar een jongen leren kennen, vlak nadat mijn verkering uit was gegaan. Ik had dit zelf uitgemaakt maar verlangde toch wel naar troost en dat gaf hij. Omdat ik emotio...
Geen reacties
30-05-2008

De uitspraak van de naam Christus

De uitspraak Christus, is dat met een k-klank of met een g-klank?
Geen reacties
30-05-2023

Polariserend gebed voor curatorium

Onlangs bad een predikant uit de Gereformeerde Gemeenten voor de dagen dat het curatorium bijeenkomt om mannen toe te laten tot het predikambt. Deze predikant bad of we bewaard mogen worden voor manne...
Geen reacties
30-05-2024
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag