De band Trinity

G. Slurink / 44 reacties

Vraag

Hoe hebben we te staan tegenover de band Trinity?

Antwoord

De band Trinity maakt 'worldbeat', muziek waarin traditionele muziek uit allerlei landen of culturen, in hun geval met name uit Zuid-Amerika, maar ook uit andere, wordt samengesmolten met popmuziek. Hun teksten zijn veelal sociaal bewogen. Op concerten en festivals willen ze vooral “een feestje te bouwen.” Sinds een tijdje spelen ze ook in theaters waarbij ze je willen meenemen op een “muzikale wereldreis.” Als dit nou alles was, dan zou ik zeggen: ik zou het niet maken tot je muzikale dieet, maar je kan het best eens luisteren. Het zijn prima muzikanten. Maar het blijft iets van de wereld, het is ijdelheid en zal vergaan en er zal niets van over blijven als het niet van God is (de levensles van Prediker).

Een groter probleem mijns inziens is dat het doorgaat voor christelijke muziek. Dat komt deels door hun achtergrond. In het begin speelden ze nog wel christelijke liederen, bijvoorbeeld in jeugddiensten. Dat deden ze een tijdje maar daar kregen ze genoeg van. “Jeugddiensten willen we niet meer”, zegt Elbert beslist. “Daar werden we niet meer blij van.” Niek: “We hadden niet meer voldoende ruimte.” Johan: “We willen gewoon lekker muziek maken,” aldus een artikel in Trouw. Ze noemen zich dan ook niet (meer) een christelijke band, maar een band die uit christenen bestaat. In de teksten worden God en Jezus niet meer genoemd. Het zit wel eens verborgen in de tekst maar niet meer openlijk, aldus de zanger. Ze willen ook aantrekkelijk zijn voor niet-christenen en die vatten de tekst dan anders op en dat is ook prima, zeggen ze. De muziek is voor zowel christenen als niet-christenen, net zoals brood bij de bakker.

Ondertussen worden ze nog wel steeds in veel christelijke media gepresenteerd als een christelijke band en daar gaan ze blijkbaar graag in mee. Ze zeggen een zoutend zout te willen zijn in de wereld. Probleem is uiteraard dat dit niet werkt. Door de wereld gelijkvormig te worden trek je niemand uit de wereld (Rom 12:2, Gal 1:4). “Als het zout zijn kracht verloren heeft wordt het nutteloos”, zegt Jezus in Luk 14:33-35. En Jezus zegt dat Hij gekomen is om scheiding te brengen (Matt 10: 32-39). Wie een vriend van de wereld wil zijn is een vijand van God (Jak 4:4). Het is goed je in de wereld te begeven om mensen tot discipelen van Jezus te maken (Matt 28:19), maar niet om met de wereld mee te doen en één van hen te worden.

Anderhalf jaar geleden speelden ze in het kader van 10 jaar PKN het nummer Fiesta Celestial (Hemels Feest) voor de koning en koningin. Dat heeft een Spaanse tekst die vertaald luidt: “We vieren feest met Jezus, we willen naar de hemel, allemaal verenigd voor het feest voor de komst van Christus, kom naar het feest, het is tijd om te vertrekken. Kom, zie en dans, kom naar het feest. Het volle leven wacht u hier vandaag.” In de bijbehorende video zie je ze dan feest vieren.

Maar dit is blijkbaar een feest zonder God. Geen dankzegging, geen aanbidding, geen verheerlijking van Zijn Naam. Is dit tot eer van God? En hoeveel mensen komen er op hun concerten die ze laten meeklappen met dit lied, die waarschijnlijk geen idee hebben wat de tekst zegt, en die goed mogelijk nog steeds op weg zijn naar een eeuwige veroordeling in plaats van naar de hemel?

In een interview door Andries Knevel met de zanger van Trinity komt een beetje zijn visie op geloof aan het licht. Ik wil hier niet al te veel op ingaan, maar frappant is dat hij geloof “ook een beetje massapsychologie” noemt. Geloof is in zijn visie iets vanuit de mens, een verzameling ideeën, soms gewerkt of beïnvloed door de sfeer. Zijn eigen geloof zijn de ideeën die hij zich heeft gevormd in zijn studententijd en waar hij zich sinds die tijd aan vasthoudt. En dan komt de zogenoemde ‘gok van Pascal’: baat het niet, dan schaadt het niet. Als God blijkt niet te bestaan heb je niets verloren en als Hij blijkt wel te verstaan heb je goed gegokt. Blijkbaar zitten er voor hem geen ‘kosten’ aan (Luk 14:26-33, 1 Kor 15:19).

Zo'n geloof komt helaas veel voor, maar het is een arm geloof en staat ver weg van het bijbelse geloof. Het geloof dat de Bijbel predikt is een persoonlijke relatie met de levende God, door de Heere Jezus, gefundeerd op de woorden van God, die ons overgeleverd zijn in de boeken van de Bijbel. Daardoor leer ik Hem kennen, vertrouwen en Zijn wil begrijpen. Niet door Hem te ervaren, maar door te groeien in kennis en geestelijk inzicht, gevoed door Gods woord en gebed, gewerkt door Zijn Geest. In het gebed heb ik dagelijks omgang met Hem. Ik leer Hem lief te hebben. Hij is werkzaam in mijn leven. Ik ken Hem. Ik heb intieme omgang met Hem. Het gaat er in de eerste plaats niet om 'wat' je gelooft maar in 'Wie' je gelooft. Daar hoort het 'wat' uiteraard ook bij, maar dit is verankerd in wat die 'Wie' heeft gezegd. Het is niet een vasthouden aan ideeën, aan een verhaal of aan leerstellingen, maar het is het vertrouwen van een Persoon, Hem leren kennen, een dagelijkse omgang die gepaard gaat met liefde, ontzag, eerbied en gehoorzaamheid en van Hem te willen leren. Dat is het geloof waar bijvoorbeeld ook de psalmen keer op keer van getuigen. Het begint bij een bekering tot deze God en geloof in het evangelie van Zijn Zoon. En het groeit en wordt sterker naarmate we meer met Hem leven, Hem beter leren kennen vanuit de Bijbel, we meer naar Hem luisteren en we dwars door alle voorspoed en tegenslagen heen in dit geloof leren volharden.

Maar we moeten hier wat breder kijken dan de band Trinity alleen. Er ligt een probleem onder dat speelt in een groter deel van de evangelische en gereformeerde wereld: geloof zonder bekering, vergeving zonder berouw, redding zonder wedergeboorte, verwachting zonder gehoorzaamheid, opstanding zonder oordeel. Godsdienst vervalt tot een vorm van entertainment en een middel tot een persoonlijk welbevinden.

Ik wil hiermee niet zeggen dat we iets aan het geloof moeten toevoegen, integendeel. Maar als het verlangen om werkelijk naar God te horen ontbreekt, is er dan nog wel sprake van bekering en geloof? Paulus neemt in 1 Kor 10:1-11 en Hebr 3:7-19 Israël als voorbeeld. God had hen verlost uit Egypte. Ze hadden gedronken uit de geestelijke rots die hen volgde: Jezus Christus. Maar ze konden niet ingaan, wegens hun ongeloof wat tot uiting kwam door hun voortdurende ongehoorzaamheid en hun hart dat op andere dingen gericht was. Hoe zit dat bij ons? Waar is ons hart?

Ik hoop van ganser harte dat de jongens van Trinity komen tot een levende persoonlijke relatie met de levende God, door bekering tot Hem, verzoend door het bloed van de Heere Jezus, en een groeien in kennis van Hem vanuit de Bijbel, Hem lief krijgen en gehoorzaam worden aan Hem en van daaruit hun muzikale gaven gaan gebruiken om van Hem te getuigen en vrijmoedig te spreken over dit geloof, niet in bedekte termen, maar openlijk en confronterend, niet om mensen en zichzelf te behagen maar om God te behagen en mensen tot een zaligmakend geloof te bewegen (2 Kor 5:9-11).

Ik hoop dat dit antwoord helpt.

Ontvang een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

gospel
44 reacties
Ard
O ja, da's waar ook! We moeten het natuurlijk wel in een laatje kunnen stoppen: goed of fout. Dus gaan we maar schiften, en doen we -lekker makkelijk - maar even wat aannames. En omdat nadenken tijd kost, kiezen we er dan maar voor om te oordelen. Welkom in de zogenaamde grotemensenwereld!

Mag iets ook gewoon zijn wat het is? Aanstekelijke muziek, gemaakt door bewogen en aanstekelijke mensen. Om van te genieten, en om je door te laten inspireren.

Bewaar al je bijbelteksten voor een helder moment met een spiegel op jezelf gericht. Of voor een open en eerlijke bijbelstudie. Maar niet als zelfbedachte meetlat om alles wat we zien en beleven in te delen en in eigen hokjes en vakjes te stoppen.

Muziek, Maestro!
Molly
Begint hier aardig op het forum te lijken. Maar wie kan (te) weten (komen) hoe 'wij' (wie?) tegenover de muziek/makers moeten staan zonder het/hen zelf te luisteren of zelfs persoonlijk te spreken? Dit bericht is vooral voor de vraagstellers want de beantwoorder heeft op zijn manier (op refo-wijze, hoe kan het ook anders op RW, logisch) z'n best gedaan.
Omega
@Ard Dat is nu precies wat de Bijbel ook doet: goed of fout. Hemel of hel. Wedergeboren of voor eeuwig verloren. Gelovig of ongelovig (schijngeloof). Het evangelie is vlijmscherp. Je zaligheid ligt op het scherpst van de snede. Het is alles of niets en niet van alles wat. Petrus zegt: "En indien de rechtvaardige nauwelijks zalig wordt, waar zal de goddeloze en zondaar verschijnen?"

Je kunt twee dingen doen: of Gods Woord serieus nemen, of het er op aan laten komen in de hoop dat God het wel op een akkoordje met je zal gooien.
refoweb
Zullen we het bij de inhoud van de vraag en het antwoord houden?
Mona
De media heeft deze discussie ook opgepikt.
Jammer dat het zo gaat.
Ik wil toch Gerard bemoedigen, hij heeft geantwoord in volle overtuiging, en zet zich volledig in voor elke vraag die hij hier krijgt.
Verder zegen voor allen.
janelasonder
Wat een onzin schrijf je Gerald! het is maakelijk vinger te wijzen ,maar dit te zeggen "Ik hoop van ganser harte dat de jongens van Trinity komen tot een levende persoonlijke relatie met de levende God, door bekering tot Hem" is echt niet oke ! wie ben jij te zeggen dat ze niet bekered bent of en levende realtie met God heeft? Het lijkt met jou vinger en opmerkingen dat jij mischien zelf moet gevuld met Gods liefde?
Ik ken Trinity als en super,lief groep jongers wie hart heb voor God,wie niet ze zelf boven zet .Ze werd niet dronken en slik geen drugs en zijn lief voor medemens en geloof alemaal in God en heb en realatie met hem en levende relatie.Dat ze niet schreuw uit in z eliedjes alles met de word jesus in is niet erg , ze zijn in the world en not of the world ze zijn en super voorbeld voor tieners .Als ik ze ooit fotos opstuur vna en concert waar ik was als fotograaf of vertel ze over mijn new boek over mensen handel krijg ik altijd reactie , mij suc6 en Gods zegen wensen en een bedankje voor fotos .Ik waarder ze enorm.Ze zijn ook lief en zorgzaam met ze fans en Ik zie wel Jesus door ze heen.Heb je ooit met ze gesproken in echt? of ben je nar en concert? Ikke wel en ze straal Gods liefde uit en mensen in concert vertel mij dat ze dichter bij God voel als ze zijn nar en concert. Jou Opmerkingen zijn echt niet oke .Trinity zzijn en voorbeld voor veel en liefe jongers zijn ze echt,met een hart voor Gods werk.
Johnvb
@janelasonder
Ik kan er geen touw aan vastknopen.
Onvoorstelbaar: wat een taalfouten en wat een typefouten.
Als je wat wilt schrijven: prima, maar mag het dan ABN zijn? Algemeen Beschaafd Nederlands?
Dit lijkt op kleuterschrift. Jammer! Maar het is goed bedoeld, dat kan ik er wel uit opmaken!

Verder: aan allen: jammer dat er weer een discussie is, waarin we elkaar met van alles om de oren slaan.

Wij zien aan wat voor ogen is, God ziet het hart aan. Zowel voor Gerard Slurink als voor de jongens van Trinity, als voor mij als voor alle reageerders.

Zijn wij gered? Geloven wij in Jezus, als onze Zaligmaker? Dan kunnen we het met verschillende zaken niet eens zijn, of moeten we soms dingen radicaal afwijzen, maar wel in liefde en ootmoed.
En anders: dan hebben we nog veel huiswerk. Zoek eerst het Koninkrijk van God!

Het is Pinksteren geweest: En allen die de naam des Heeren zullen aanroepen: zullen zalig worden! Joël 2!
Wat een genade! Voor mij, voor jou, voor iedereen!

Dank U Heere Jezus! dank U, Grote God!
JohannesHermanus
Ter geruststelling wil ik toch graag en ten laatste male inhaken op een gevoel van Koekoek:

U schrijft en ik citeer:

"Waarschijnlijk sta je behoorlijk vijandig tegenover iemand als mij.
In de bijbel staat dat wij onze vijanden lief behoren te hebben."

Ik mag dan streng en stellig van natuur zijn, echter vind ik het te ver gaan om dit te koppelen aan vijandig en liefdeloos. Projectie is uw vijand en menigeen onbewust zeer eigen.

Ik hou van u, op de manier waarop Jezus zegt je ouders te haten als het aankomt op het dienen van Hem...

Met vriendelijke, lieve doch dringende groet,

JH
Vissermar31077
@JohannesHermanus, wat een zelfingenomenheid en liefdeloosheid. Om te huilen.
En kun jij @johnvb misschien begrijpen dat er ook mensen zijn die dyslectie hebben of een ander probleem met taal zoals mensen die als buitenlander onze taal moeten leren.
Gelukkig is de Heere Jezus altijd liefdevol en verdraagzaam geweest voor de zwakken.
Molly
@Johnvb, mag ik het voor Jane opnemen? Zij is Engelstalig en heeft een indrukwekkend boek op haar naam staan. Ik weet dat dit totaal niets met Trinity te maken heeft maar we gaan elkaar niet uitmaken voor kleuters, onzin of wat dan ook.
@JohannesHermanus, u vind ik ook niet erg menselijk reageren op (de nickname) Koekoek.
@Refoweb, deze hele ophef komt de vraagsteller en Trinity en dhr Slurink totaal niet ten goede. Mag het meeste van deze reacties (incl. die van mij nu hier) verwijderd worden?
winstonnoordkaap
JohannesHermanus

beste meneer Hermanus

u weet het allemaal erg goed te vertellen - voor een ander. maar nu even naar uzelf: ik proef eigenlijk niet zoveel liefde in uw stukjes. eigenlijk zijn ze best wel tikje hatelijk zelfs. en als er nu iéts is wat Jezus ons geleerd is - dan is het elkaar lief te hebben.

en nog even een opmerking: God heeft muziek geschapen. God heeft geen Christelijke muziek geschapen, zelfs geen gospelmuziek. Dat hebben mensen er van gemaakt. Werp geen nieuwe grenzen op om mensen in hun gezicht te wrijven dat ze fout zijn, het verkeerd hebben. God is groter dan ons. Mooi toch?
Fijne dag!
Omega
@winstonnoordkaap Als God de muziek geschapen heeft (en dat geloof ik zeker) zou dat dan Goddelijke of wereldse muziek zijn geweest? En wie zou de muziek die God niet de eer geeft, en Hem niet looft en prijst, dan hebben bedacht? En tot wiens eer speel je als je hart uitgaat naar Pinkpop en Lowlands met seculiere teksten (zoals Trinity zegt in een interview met Trouw)?
janelasonder
Johnvb I'm English so will write it in English ,I tried in Dutch because I live in the Nederlands ,but now in my own language.Gerard,I think it's really wrong that you say such horrible things about Trinity, have you seen them in a concert live? have you ever spoken to them? it's not ok that you say that they don't have a real relationship with God? how can you say this? how do you know this? I have seen them in concert and spoken to them in real life and they are super guys, really living the way God meant them to live , I've heard people say they really felt God during their concert. The Guys are really loving towards their fans.They are in the world but not of the world.They don't have to scream Jesus in every song .They don't take drugs,don't get drunk and are a super good example to all around them.They show Gods love to others (which is more than I can say about you based on your article!
Gerard
Dear Jane,

I think what they say themselves is most telling isn't it?
They are looking for God and looking for the Way they say. Does that express a living relation to you, a relation like I'm talking about? (Which I'm positive is something you can find everywhere in the Bible).

I know a story about some guy who was very friendly. He did help his invalid neighbour and did all kinds of things for him. This neighbour said to others: now that’s what I call a Christian. Problem was that the helping guy in fact was an atheist. To be clear: I'm not saying that Trinity are atheists, just saying that your description does not define a Christian.

My answer was in fact not about Trinity, but about the underlying issue which I wanted to demonstrate how it becomes appearent which the 3 examples. (I have seen a lot more of examples but in my opinion these 3 represent very well what they say about themselves in lots of places).

My comment at end was intended positively, I really mean them well. I mean them no harm in anyway, nor want to condemn them or anything like that. That is what I wanted to express to the questioner when I said that I really hope with all my heart that they will have a living personal relation like the one I descibed with the living God through Jesus Christ, which also would then be overflowing their music as well.

I hope that answers it a bit.

Kind Regards
Gerard
Molly
Christenen praten meestal niet alleen over Jezus dus ja (deze) christenen zingen ook niet alleen over Jezus. En daar veel christenen naast geestelijke taal ook huis/tuin/keukenpraat bezigen zingt deze christenband zelfs over belangrijkere thema's zoals naastenliefde, gerechtigheid enz. Dus wat is precies het 'probleem' waar de vraagstellers mogelijk denken met hun vraag?
Johnvb
@janelasonder

Dat wist ik absoluut niet en dan trek ik mij reactie wat de schrijfstijl betreft gelijk en helemaal in!
Mijn oprechte excuses!
Knap dat je toch in het Nederlands probeert te schrijven.
Ik heb ook nu weer geleerd: ik zie aan wat voor ogen is....
En een oordeel is dus snel (veel te snel) gevormd.
hvdijk66
@Johnvb
Respect voor je excuses richting Jane. Ik had je eerste reactie op haar schrijven tenenkrommend gelezen. Gelukkig heb je ook het lef om er op terug te komen. Dat waardeer ik. Ik hoop dat het voor Jane ook goed is nu.
Johnvb
@hvdijk66

Dat hoort ook bij het christenleven he?
Vergeving vragen als je fout bent geweest. Excuses aanbieden daar waar je er naast zat.
Heeft eigenlijk weinig met lef te maken, meer met besef dat ook ik van genade leven moet en mag. Eerlijk zijn en in het licht wandelen, dat geeft rust, vreugde en vrede.
CrA
Beste vraagsteller, we moeten het toetsen aan de Bijbel. Beproef de geesten of ze uit God zijn( 1 Joh. 4:1)
Als je de video: Fiesta Celestia bekijkt en beluisterd, dan is daar beeld en woord.
Het beeld: eten, drinken en vrolijk zijn. Dit zijn aardse zaken, die op zich niet zondig zijn als ze met mate en met dankzegging genomen worden(1 Tim. 4:4).
Het woord: Ik citeer dhr Slurink: “We vieren feest met Jezus, we willen naar de hemel, allemaal verenigd voor het feest voor de komst van Christus, kom naar het feest, het is tijd om te vertrekken. Kom, zie en dans, kom naar het feest. Het volle leven wacht u hier vandaag.”

Hier wordt het werk van de Geest(verlangen naar Jezus wederkomst) gekoppeld aan een vleselijk werk(eten, drinken, vrolijk zijn). Als we dit doen, moet het woord(geestelijke zaak) bij het beeld(aardse zaak)passen.

Hoe vindt Jezus zijn volgelingen als Hij terugkomt? De Bijbel is daar duidelijk in. Zijn gemeente is in verdrukking, vervolging en strijd. Lees Openbaringen. Haar verlangen naar de komst van Jezus, ingeven door de Geest, is om verlossing van haar vijanden en om een rechtvaardige vergelding. Het beeld wat gezien wordt komt niet overeen met het woord. Het is vals. Dit is het werk van een geest, die niet uit God is, maar van een leugengeest.
Molly
Mooi reactie van @hvdijk op het eerlijke excuus van @johnvb. Zo kan het óók!