Ik vraag me af hoe ik het moet opvatten dat er in Gen 6:6 staat dat God er spijt...

Ds. H. van den Belt / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me af hoe ik het moet opvatten dat er in Gen 6:6 staat dat God er spijt had van dat hij de mensen had gemaakt. Maar Hij wist toch al van tevoren wat er zou gebeuren? Dan kan Hij er toch niet echt spijt van hebben?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Over de vraag naar het berouw van God is al heel veel nagedacht. Gelukkig betekent het niet dat God veranderlijk is. Als dat waar zou zijn, zou Hij ook onbetrouwbaar zijn. Stel je voor dat Hij Zijn beloften niet waar zou maken! Wat betekent het dan wel?

Ik geef een paar gedachten:

-De Heere is niet onbewogen, maar zeer betrokken op het handelen van mensen. Soms staat er dat Hem het kwaad dat Hij zou doen berouwde. Zo reageert de Heere bijvoorbeeld op de bekering van Ninevé. Andersom is de Heere ook zeer bewogen door de zonde. Het smart Hem aan Zijn hart, zoals ook in Genesis 6 staat. God is geen onbewogen 'Opperwezen', maar de Vader van de Heere Jezus Christus.

-Het berouw of de spijt van God is een menselijke of mensvormige manier van spreken. God heeft in Zijn onveranderlijkheid besloten te 'reageren' op de zonde of op de bekering van mensen. De spijt van God is wel 'echt' maar het is geen menselijke spijt. Zo heeft God ook geen menselijke handen of ogen, maar dat betekent niet dat Zijn goddelijke hand niet 'echt' is. God laat zich verbidden, niet omdat Hij van gedachten verandert, maar omdat Hij Zich na de zonde of de bekering van mensen anders openbaart dan daarvoor. Juist de alwetendheid van God, maakt het mogelijk om aan Zijn onveranderlijkheid vast te houden. God wist altijd al wanneer en waarom Hij op de mensen zou 'reageren'.

-Als de zonde ô erg is God er berouw over heeft, hoeveel meer reden hebben wij dan niet om berouw over de zonde te hebben en met dat berouw te vluchten tot de Heere Jezus.

Ds. H. van den Belt

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Woudenberg