Zeker zijn van bekering

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

19-01-2004, 00:00

Vraag

Wanneer kun je er zeker van zijn dat je bekeerd bent? Als er bij ons in de kerk heilig avondmaal is zou ik er wel zo naar toe willen lopen (ik heb alleen nog geen belijdenis gedaan), maar ik twijfel of ik wel zou mogen omdat ik geen zekerheid heb en ik telkens weer heel veel zonden doe. Dan durf ik bijna niet meer om vergeving te vragen.


Antwoord

Het is meer dan én vraag, die hier gesteld wordt. Zekerheid van zaligheid, zekerheid van bekering kunnen en mogen we niet in onszelf zoeken. Reinigmaking en zaligheid zijn buiten ons in Christus alleen te zoeken en te vinden. Zeker, er zijn wel kenmerken van bekering, (alleen die aan de Bijbel zijn ontleend) maar dat is de grond niet. De grond van de zaligheid ligt buiten onszelf. Kijk maar naar Paulus: Van zichzelf zegt hij: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van dit lichaam der zonde en des doods? Maar tegelijk weet hij heel zeker: ik weet wie ik geloofd heb en dankt hij: Ik dank God door Jezus Christus (Rom 7:24).

Waarom zou je (u) naar het Heilig Avondmaal willen? Toch niet om in eigen geloof bevestigd te worden? Maar om de dood des Heeren te verkondigen, in gehoorzaamheid aan het bevel van Jezus. Dat is tegelijk tot versterking van het geloof. Tot verkrijging van de zekerheid van de vergeving der zonden. Maar, zo lees je in het Avondmaalsformulier: we komen daar niet om te belijden dat we zonder zonde zijn, integendeel, maar we belijden dat we midden in de dood liggen. Geen vrucht in ons maar alles in Jezus Christus. Juist bij het gevoel van onze zonden hebben we het Avondmaal nodig. Want ook dit sacrament is daartoe gegeven om heen te wijzen naar het offer van Jezus Christus (zie zondag 25).

Hoe vaak wil de Heere ons onze zonden vergeven? Hoe vaak moet ik een ander vergeven? Zeven keer? Lees wat Jezus daarover zegt in Matt 18: 21,22. De Heere vergeeft op grond van Zijn offer. Psalm 103: 12. Wie zijn zonde belijdt en laat zal barmhartigheid geschieden. En als we soms uit zwakheid in zonden vallen, dan moeten we aan Gods genade niet vertwijfelen en ook niet in de zonde blijven liggen (Doopformulier).

Ds. W. C. Meeuse

Dit artikel is beantwoord door

Ds. W. C. Meeuse

  • Geboortedatum:
    12-04-1944
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht
  • Status:
    Actief
134 artikelen
Ds. W. C. Meeuse

Bijzonderheden:

Emeritus (2011)


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Een vraag n.a.v. het antwoord dat er nu vier mensen lichamelijk in de hemel zijn. Betekent het dan dat Elia, Henoch en Mozes met een 'zondig' lichaam in de hemel zijn? Omdat Gods kinderen eerst met ...
Geen reacties
19-01-2024
Ik maak me ernstig zorgen over de toenemende antipathie ten aanzien van het geloof in Jezus. In de media worden steeds vaker geluiden gehoord met sterke afwijzing van het christendom, het scheppingsve...
9 reacties
19-01-2012
De vergeving van de zonden is iets waar ik erg mee worstel. Van huis uit en vanuit het reformatorisch voortgezet onderwijs ben ik ermee groot gebracht dat vergeving krijgen (en daarmee bekeerd zijn) i...
1 reactie
19-01-2016
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering