Vier jaar geleden heb ik (onveilig) seksueel contact gehad met een jongen (...) ...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Vier jaar geleden heb ik (onveilig) seksueel contact gehad met een jongen die daarvoor veel seksueel contact heeft gehad met verschillende meisjes. Daarna heb ik geen seksueel contact meer gehad. Ik heb geen klachten en eigenlijk ook niet gehad. Zou ik toch nog besmet kunnen zijn met een soa of in het ergste geval seropositief zijn? Bij bijvoorbeeld chlamydia heb je niet altijd klachten. Alvast bedankt!

Antwoord

Ik begrijp dat je vier jaar geleden seksueel contact hebt gehad, met een jongen die daarvoor al met meerdere meisjes naar bed is geweest. Het was jouw enige seksuele ervaring. Je kunt er het volgende over zeggen:

-Wanneer je geen klachten hebt en ook niet hebt gehad, dan is de kans op problemen heel klein.

-De kans in een heteroseksuele relatie HIV seropositief te worden is heel erg klein omdat het virus vrijwel alleen in kringen van heroïneprostitutie en onder homo's voorkomt.

-Theoretisch is het zo, dat de kans dus heel erg klein is, maar niet 0.

Dat maakt het antwoord dan ook lastig. Mijn gevoel zegt: er lijkt niets aan de hand. Maar ik kan het niet bewijzen, omdat er meerdere partners bij die jongen in het spel zijn geweest en een infectie niet altijd klachten behoeft te geven, bv. geldt dat voor een chlamydia infectie. Wanneer je toch erg ongerust bent, er onzeker door wordt en lijdt onder de onzekerheid, dan kan testen toch de beste oplossing zijn, via de huisarts, of via de GGD. En er bestaan tegenwoordig ook testjes voor thuis die je op internet kunt kopen, al heb ik daar geen ervaring mee.

Drs. N. Wolswinkel, huisarts

Tags in dit artikel:

medisch