Hoe moet ik mij haasten om mijns levens wil?

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik mij haasten om mijns levens wil?

Antwoord

Op vele plaatsen in de Bijbel kom je het woord "haasten" tegen. Alleen in Jesaja 28 vers 16 lezen we: “Wie gelooft die zal niet haasten.” Daar heeft het dan de betekenis van het gelovig berusten in Gods weg. Anders heeft het meestal de betekenis om ergens voor te vluchten omdat er een groot gevaar aanwezig is om te sterven of gedood te worden. Dan is er dus sprake van uiterste nood om je leven te redden. Alle krachten worden ingespannen om te redden wat er te redden valt.

Nood kunnen we niet beredeneren of jezelf eigen maken. Het heeft geestelijk de betekenis om te vluchten naar de vrijstad omdat de bloedwreker op de hielen zit. Het is de geestelijke nood die uitdrijft naar de Genadetroon om van God geholpen en gered te worden voor de toekomende toorn. Dan is het geen vraag: hoe moet ik mij haasten, want dan val je op de knieën neer voor de Heere met de bede: Heere, redt mijn arme ziel voor de eeuwigheid. Heere, breng mij tot geloof in de Heere Jezus Christus. Heere, bekeer mij zoals U al Uw volk bekeert, zo zal ik bekeert zijn. Dan wordt er bij dagen en nachten gebeden en gesmeekt tot de Heere om uitkomst en behoud. Denk aan de discipelen in de storm: Heere, behoud ons wij vergaan. Toen werd het: Op uw noodgeschrei deed Ik grote wonderen.

Dat geloof haasten van harte toegewenst,
Ds. J. D. Heikamp