Zegen toewensen bij leesdienst

Ds. A.T. Vergunst / 4 reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente wordt de predikant die de dienst verzorgt door de ouderling naar de preekstoel gebracht en de zegen toegewenst. Is er echter leesdienst dan loopt de ouderling voorop en krijgt hij geen zegen toegewenst. Zo ook aan het einde van de dienst krijgt de predikant wel de zegen en bij leesdienst loopt de ouderling van de preekstoel zonder zegen weg. Is dit verschil gebruikelijk in de Ger. Gem.? Of hoort een ouderling ook een zegen te ontvangen van de dienstdoende ouderling?

Antwoord

Beste vriend,

Ik ben niet zo op de hoogte hoe het gaat in leesdiensten omdat ik die meestal niet bezoek.  Het lijkt me overigens heel goed dat de dienstdoende ouderling ook een hand krijgt voor de preekstoel.  We geven elkaar ook een hand in de kerkenraadskamer naast de dienstdoende predikant.  Die krijgt die hand vooraan in de kerk om daarmede ook te betuigen voor de gemeente dat de predikant door de kerkenraad toestemming krijgt om de dienst te leiden. De handdruk na de dienst is een bevestiging of aanvaarding is van het gepredikte (of gelezen) Woord.  Dus dan mag de ouderling die toch ook krijgen?!  De kerkenraad is immers ook opziener over het werk wat de dienstdoende ouderling doet als hij de preek moet lezen.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst

Tags in dit artikel:

leesdienst
4 reacties
pannenkoek
Bij ons (GG) wordt tijdens een leesdienst ook de hand gedrukt onderaan de preekstoel. Voor en na de dienst.
Om niet zomaar de leesdienst te beginnen spreekt een ouderling ook de 1e helft van het votum uit. "Onze hulp is in de Naam des Heeren, Die hemel en aarde gemaakt heeft. Die trouw houd en eeuwig leeft, en niet laat varen de werken van Zijn handen."
QuadCoreInside
@pannenkoek: dat is het hele votum :-). Wat er doorgaans achteraan komt ("genade zij u en vrede...") is de groet. De hele formule wordt logischerwijs votum en groet genoemd.

In de GG waar ik vroeger heen ging kreeg de ouderling voor en na een leesdienst ook geen hand. Ik dacht (correct me if I'm wrong) dat de reden als volgt was: de kerkenraad (ouderlingen) heeft het opzicht en verantwoordelijkheid over de gemeente. Voor een dienst wordt dmv een handdruk die verantwoordelijkheid in de handen van de predikant gelegd, en na de dienst weer teruggenomen door de kerkenraad. Wanneer een predikant na afloop geen hand zou krijgen omdat bijvoorbeeld de kerkenraad het niet eens zou zijn met de prediking zou die verantwoordelijkheid op de betreffende predikant blijven liggen.
Wanneer een ouderling een preek leest hoeft de verantwoordelijkheid niet overgedragen te worden. Daarom krijgt deze geen hand voor en na de dienst.
hvdijk66
Als het Votum al is uitgesproken dan zou ik aanraden om ook de Groet over te brengen. Wat een geweldige diepgang zit er in deze woorden!

Genade zij u en vrede van God onze Vader en van de Heer Jezus Christus in de gemeenschap van de Heilige Geest Amen
pannenkoek
Quad huppelepup, je hebt gelijk ;-)