Uitgestippelde weg van de Heere vertrouwen

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Hoe kan ik vertrouwen blijven hebben dat de Heere mijn weg heeft uitgestippeld? Ik zal de situatie uitleggen: Momenteel heb ik een vast 0-uren contract voor onbepaalde tijd in de gehandicaptenzorg. De inzet is heel wisselend. Er is mij veel beloofd op het gebied van vaste uren, maar is daadwerkelijk nooit wat gebeurd. Erg jammer, want het werk vind ik prachtig.  Nu heb ik al een aantal keer gesolliciteerd. Dit omdat ik mij graag verder zou willen ontwikkelen i.p.v. van sociaal agogisch werker naar verzorgende of verpleegkundige.

Nu had ik een leerlingplek zo goed als rond voor aanstaande september, maar is er drie weken terug gebeld dat ze niet zeker wisten of dit door kon gaan. Hier zou ik over teruggebeld worden, maar dit is tot op heden niet gebeurd! Nu is er ook aanbod binnen mijn werk voor de opleiding, maar dit kon ook niet met zekerheid gezegd worden en hier gaan weer dagen overheen. Nu kreeg ik van de week weer een uitnodiging binnen een ander bedrijf! Toch in dit alles komt de angst naar voren dat dit weer fout zal gaan en ik ben erg bang voor de teleurstelling. En de vraag wat moet ik hier mee en hoe kan ik mij hier meer in berusten?

Antwoord

Beste...,

Van harte geloof ik in het feit dat de Heere God een levensopgave voor jou en mij heeft. Maar het is beslist niét zo dat dit inhoudt dat we voor elke wending in ons leven (ruimschoots) van tevoren duidelijkheid krijgen welke afslag we moeten nemen of welke richting we moeten inslaan. Het kan wel zo zijn dat God een bepaald verlangen in ons wekt, maar dan is het nog maar de vraag waar en hoe dat te realiseren zal zijn. Daar gaan soms jaren over heen voordat je daar duidelijkheid over krijgt. Daar zijn in de Bijbel ook talloze voorbeelden van te geven. De Heere God had bijvoorbeeld bij Mozes op het oog dat hij het volk uit Egypte zou mogen leiden, maar daarvoor moest hij eerst 40 jaar kennis en ervaring opdoen aan het hof in Egypte, daarna 40 jaar oefenen als herder in de woestijn, en pas daarna was het zover dat hij de ‘herder’ van het volk Israël kon zijn. En zo zijn er nog meer voorbeelden te geven. Heel veel dingen in het leven gebeuren niet ‘op commando’ maar volgens processen die je doen rijpen om een volgende stap te zetten.

Mijn leven is daar ook wel een voorbeeld van: mijn universitaire studie ben ik gaan doen naast een fulltime baan. En toen ik eraan begon vroeg iedereen: wat ga je ermee doen? Altijd gaf ik als antwoord: dat weet ik nog niet. Nu heb ik het verlangen en de motivatie om verder te gaan studeren; ik zie wel wat er verder op mijn pad komt. Dat ik uiteindelijk via wonderlijke wegen uitgekomen ben bij de functie/taak/levensopgave die ik nu heb, had ik in de verste verte niet kunnen dromen of verwachten.

Zo kan het bij jou ook werken. Er is een verlangen in jou geboren, prachtig en vervolgens mag je openstaan voor de mogelijkheden die zich aan zullen dienen. Soms wordt dat vrij snel helder, soms moet je er langer op wachten. En soms kan het ook gebeuren dat er een ander verlangen voor in de plaats kan komen. Want ja, het gaat ook nog om het onderscheid tussen eigen wensen en Gods verlangens voor jouw leven (om het nog wat ingewikkelder te maken). Als je op de plaats gaat en staat waar God je graag ziet, zul je er ook vrede over krijgen. Zolang je nog onrustig bent, kan dat te maken met ongeduld van jezelf of tijd die nog niet rijp is. Ik denk dat de Heere God ons regelmatig in ‘de wachtkamer’ zet om ons afhankelijk te houden van Hem. Het is beslist niet goed voor ons als wij met een knip van de vingers meteen helder krijgen hoe de vervolgstap in ons leven zal zijn. Maar het is wel fantastisch en waar wat in Psalm 119 staat: God geeft ons een lamp voor onze voet en een licht op ons pad. Dat betekent niet dat hij ons een soort toverbol geeft waarin we de toekomst kunnen zien, maar wel precies genoeg licht voor de volgende stap in ons leven.

Ik wens je wijsheid, geduld en afhankelijkheid om dat licht te ontdekken. En ondertussen mag je vrolijk voortgaan met wat je hand vindt om te doen.

Drs. Els J. van Dijk

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Lees meer artikelen over:

Gods leidingstudiekeuze