Hoofddeksel voor dopelingen

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem. beantwoorder. Een hoofddeksel is in onze gemeenten verplicht voor de vrouw aan de hand van 1 Korinthe 11. Met welke reden is dat niet verplicht voor meisjes die gedoopt worden?

Antwoord

Over dit Bijbelgedeelte zijn al veel antwoorden verschenen. Zoek in het archief op 'hoofddeksel'.

Zie ook deze links:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14906

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/7230

12 reacties
meribel
In 1 korinthe waar de vraagsteller aan refereert lees ik ; iedere vrouw die bidt of profeteert moet haar hoofd bedekken. Dat doet een dopeling toch niet?
Daarnaast lijkt het me ook lastig bij het dopen.
Ook staat er dat je zonder hoed maar beter je hoofd kan kaalknippen omdat het een schande is..dat is praktisch, de meeste baby's zijn al kaal.
( maar serieus, dat stuk gaat over iets heel anders natuurlijk )
Geep
Ik ben lid in een Hersteld Hervormde Gemeente en het is bij ons gebruikelijk dat, als een meisje gedoopt wordt, het een hoofdbedekking heeft. Ik weet niet of dit uit wettisch oogpunt gebeurd of niet. Het is ook iets wat de ouders aan het kind, hoe klein dan ook, meegeven. Daarnaast vindt ik het ook best netjes.
kjmulder
@meribel

Een dopeling bidt of profeteert inderdaad niet;
maar zullen alle kinderen wel bidden en/of profeteren?
Om over de volwassenen nog maar te zwijgen.

Argument is dus niet valide.
meribel
wat is niet valide? ik snap het niet , je bedoelt dat vrouwen en kinderen te weinig bidden en profeteren in de dienst?
Roeltje
Het is zelfs niet gewenst en wel om deze reden: Zonder hoofddeksel kan het water van de doop, als teken van het bloed van Christus dat de zonden wegneemt, overvloediger stromen. Dan zit zo’n mutsje alleen maar in de weg.
Monica
De doop is een teken. En niet de afwassing van de zonden zélf, heb ik altijd geleerd. Dus de hoeveelheid water doet er niet toe. Als vrouwen het hoofd bedekken moeten tijdens de eredienst moeten de kleine vrouwtjes dat ook. En over de jongetjes: ik denk dat dat nog terug gaat naar vroeger toen de kleine jongetjes nog jurkjes droegen. Persoonlijk zou ik dat niet doen ook met het oog naar de andere kids toe. (voor deze éne keer mag het)
Roozemond
Laten we niet weer een hele discussie op gang brengen. We weten toch al heel lang dat hier verschillend over gedacht wordt. Ik heb zondags ook een baret op, gewoon uit eerbied voor mijn Schepper en daar voel ik me goed bij, en het is voor mij persoonlijk geen wettisch iets. Dat andere gemeenten dat niet doen, oké, dat is hun keus. Als gedoopt meisje had ik alleen een doopjurk aan, geen hoofddeksel, is praktisch ook helemaal niet handig. Misschien is dat gewoon simpelweg de reden en zitten wij het de vraagstelster weer lekker moeilijk te maken.
1a2b3c
Lanor, In 1 Kor.11 gaat het over de plaats van de vrouw in de gemeente.
In Ef.5 komt de relatie van de vrouw ten opzichte van de man aan de orde, dan lees je niets over een hoofdbedekking.

En iedere vrouw die bidt of profeteert moet haar hoofd bedekken, en in de traditionele kerken gebeurd dat niet dus ..... lijkt me duidelijk verder.
1a2b3c
Precies, dat bedoel ik. Overigens vind ik wel dat het beter is je aan te passen als je in een gemeente kerkt waar iedereen een hoofdbedekking draagt. Maar niet met het argument van 1 Kor.11.
Roeltje
De hoeveelheid water doet er idd niet toe. Toch wil ik nog wel even kwijt dat bij ons in de ger.gem. nog niet zo lang geleden het doopvont vergroot is omdat de dominee graag wat meer water gebruikt. Het zegt mij persoonlijk toch wel wat als een dominee meer water wil gebruiken om daarmee de doop als teken en zegel sterker te kunnen benadrukken en het letterlijk zichtbaar maken daarvan. Dan vind ik het zinloos en erg wettisch om te gaan bakkeleien over wel of niet een mutsje.
Daniel
Water is water, de hoeveelheid doet er niet toe, naar mijn zeer bescheiden mening Dat voel ik aan mijn water. Als het maar geen wijwater is, want dat is water door een priester geheiligd.

De problemen op refoweb worden steeds erger, en heel eerlijk, ik zie geen bijbelse oplossingen voor deze problemen, daarin lees je ook van een teken tot onderdompeling.

Tijdens mijn doop heb ik volgens mijn moeder geschreeuwd als een speenvarken, ze moest er wel om lachen, altijd al een lastig jong geweest.
naam
Waarom een gedoopt meisje geen hoofddeksel en de andere meisjes wel? Snap dat niet. Ook onduidelijk voor de andere mensen )buiten de gemeente) die komen.
Ik zou het dus zeker wel doen, 1 duidelijke lijn met de rest van de meisjes in de gemeente. Hou wel van duidelijkheid, anders krijg de dáár weer vragen over, dat is de moeite niet waard.
Kvind het overigs ook netjes/ mooi.