Zoon steelt geld van zijn broers en zussen

G.M. Koster / 2 reacties

Vraag

Onze zoon van 16 is niet eerlijk. Al enkele jaren steelt hij geld van zijn broers en zussen. In het verleden konden wij hem daarop aanspreken,  betaalde hij het geld terug en was het weer een hele tijd over. Nu is het zover dat hij ontkent dat hij het gedaan heeft, maar aan zijn koopgedrag merken wij dat het niet klopt met wat hij uitgeeft. Het gekke is dat hij blijkbaar betrapt wil worden, omdat het iedere keer om best forse bedragen gaat, wat natuurlijk gemist wordt. Ondertussen loopt hij bij de jeugdpsycholoog, maar wij hebben het idee dat hij haar alleen vertelt wat hij kwijt wil. Hoe kunnen wij hier verder mee omgaan?

Antwoord

Waarschijnlijk is het stelen een symptoom van een dieper liggend probleem. Misschien kunt u via de jeugdpsycholoog  achter dat probleem komen.

Een andere mogelijkheid is iemand benaderen waar uw zoon een goede vertrouwensband mee heeft en via deze persoon het onderwerp ‘stelen’, voorzichtig bespreekbaar maken. Het gaat erom dat uw zoon iemand kan vertrouwen waar hij zijn problemen mee kan delen.

Veel sterkte, ik hoop dat u er iets mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Truus Koster

Lees meer artikelen over:

diefstalpuberteit
2 reacties
er is hoop
Dit gedrag diend u dus keihard aan te pakken, ik heb ook zulk soort mensen om me heen gehad in mijn jeugd jaren, en als ouders het niet aanpakken gaat het dus alleen maar erger en gaat het een x uit de hand lopen op zeer trieste wijze tussen u zoon en iemand anders uit het gezin of daarbuiten want hij teroriseert u gezin enz.
In mijn geval was vaderlief gewaarschuwd voor de activiteiten van zijn zoon en wuifde vaderlief het weg ,want dat doet mijn zoon niet was zijn redenering zijn zoon was heel braaf en lief, maar 24 uur later kwam vader lief aan de deur om uitleg waarom ik zijn zoon een passende behandeling gaf naar dat hij weer bezig was geweest met zijn praktijken, overigens de aanpak pakte goed uit het was direct afgeleerd

daarom effe wat praktische tips die dus wat ellende gaan voorkomen:

1 koop op marktplaats een oude wat grotere cijfer of digitale kluis waar alleen vader en / of moeder het code van weet en stop daar alles wat voor u zoon een reden is tot jatten in:denk aan geld, waardebonnen, muntgeld, kerkmunten of kerkgeld mischien ook wel bepaald snoepgoed en sleutels enz
2 jat hij nog en wordt hij met bewijzen betrapt, doe aangifte bij de politie want zolang je waarschuw en niet tot actie over ga lacht hij je alleen uit en speelt hij een spelletje en blijft hij winnen.
want hij geloofd niet dat zijn ouders aangifte gaan doen daar is hij blind voor hij ziet de kick in het jatten en dwingt jullie om de regie bij hem in te leveren.
Hij is de baas hij blijft de baas en hij bepaald de regeltjes in huis anders kan hij niet aan het geld komen wat hij begeert omdat hij gewoon verslaafd is
3 geef u overige kinderen de opdracht geen geld contant op hun kamer te leggen en bijvoorbeeld etenswaar en verzamel eventueel spaargeld ook in de kluis.
4 geef al u kinderen een sleutel van hun slaapkamer zodat de kamer altijd op slot is als de betreffende kinderen weg zijn.
5 ook u zoon diend alle contanten in te leveren zodat hij niet verder kan met zijn jat verslaving en dat is geld jatten om het uit te geven.

Laat dus op een keiharde waarschuwende manier uiten dat u als ouders niet met u laad sollen en terroriseren.

Hoe triest het klinkt maar voorkom een teroriserent gezinsleven, het maakt alles kapot, over plaatsen naar een kliniek voor een behandeling voor zijn praktijken is dan de beste oplossing, dan dat het hele gezin over een paar jaar uit elkaar valt van de gevolgen en er meer dan 1 zoon een ggz behandeling moeten ondergaan

sterkte in alles en blijf de baas over u gezin
saar78
Ik ben het eens met Truus Koster en 'er is hoop'. Dit gedrag moet hard aangepakt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Maar handel in liefde, hij heeft misschien nog wel meer liefde nodig dan de andere kinderen. Vraag een gesprek aan met zijn jeugdpsycholoog om je gedachten over je zoon uit te spreken. Sterkte toegewenst en blijf met hem in gesprek! Bovenal bid voor én met hem.