Nichtje binnen brengen met dopen

Ds. M.F. van Binnendijk / 5 reacties

Vraag

Binnenkort wordt er een nichtje van mij gedoopt. Alleen, dit gebeurt in een kerk waar ik het totaal niet eens ben met de leer en ik me er niet prettig voel. De moeder heeft mij ook gevraagd of ik mijn nichtje binnen wil brengen met het dopen. Is het verkeerd om hier toch heen te gaan en dit te doen omdat het je zus is, of is dit verkeerd in bijbels opzicht?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In Bijbels opzicht is het niet verkeerd om op de vraag van je zus in te gaan. Zij heeft weloverwogen jou en geen ander gevraagd (en dat is niet zomaar) om haar dochter binnen te brengen bij een doopdienst.

Het is een teken van naastenliefde om je zus daarin te ondersteunen, zonder te gaan kissebissen over leer- of vormverschillen of wat dan ook. Er wordt je niet gevraagd om een dogma van een kerk te onderschrijven, maar jou is gevraagd om een kind binnen te dragen.

Daarbij heb je het in je vraag niet over opdragen, maar dopen. Wanneer iemand in (bijvoorbeeld) de Rooms-Katholieke kerk gedoopt is, dan wordt zijn of haar doop ook door de Reformatie erkend, omdat de doop plaatsvond in de Naam van de Vader en de zoon en de Heilige Geest. Wij kennen alleen al om die reden geen overdoop.

Verder verwijs ik je naar de ontdekkend vrije maar tegelijk consequente manier waarop de apostel Paulus omgaat met de vele geloofs- en vormverschillen die hij tegenkomt op zijn zendingsreizen. Lees eens bewust op dit punt alleen al de brief aan de Romeinen, en de twee aan Korinthe. Dienstbaar aan het Evangelie past hij zijn ‘gewoonten’ (levensstijl) aan, aan de plaats en de gemeente, waar hij te gast is, zonder daarbij zijn geloof en zijn God te verloochenen. Daar kunnen vormgevoelige mensen iets van leren. Ergens aanwezig zijn betekent per definitie niet het ergens mee eens te (moeten) zijn.

Kortom: ga met een gerust hart en een blij gemoed naar de doopdienst van je nichtje, en laat je maar eens verrassen door de manier waarop God ook daar kan werken.

Ds.  M. F. van Binnendijk

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'

Tags in dit artikel:

doop
5 reacties
Cloudsadmirer
Ontzettend goed antwoord!
Het zou gewoon kwetsend zijn voor je zus als je het niet zou doen! Wees de joden een jood en de grieken een griek. Dat gaat trouwens nog verder dan alleen een kindje binnendragen.
sis
héhé wat een goed antwoord!
Al dat kerkistische gedoe, kan er wel een sik van krijgen.
Aryanna
Inderdaad een erg mooi antwoord. Ooit heb ik een iemand gesproken die mij vertelde dat hij in het buitenland was en niet naar een kerk kon zoals hij gewend was. Toch ging hij, omdat het zondag was,hij kon zelfs alles niet verstaan, maar heeft een gezegende dienst gehad, alleen al omdat de naam "Jezus" werd genoemd........
Samanthi
Mooi antwqoord
rikrorije
Tip: Lees romeinen 14 hoe je met elkaar moet omgaan