Wedergeboren en geestelijk

Ds. A. Simons / 10 reacties

Vraag

Aan ds. A. Simons. Ik heb een korte vraag wat misschien wel een uitgebreider antwoord vraagt. Ben je per definitie wedergeboren als je geestelijk bent, want de afgevallen engelen zijn immers ook geestelijk? Ik hoor daar nooit wat over.

Antwoord

Inderdaad een vraag die heel uitgebreid beantwoord kan worden. Toch wil ik een paar kernpunten aandragen vanuit de Schrift. Eerst uw vraag: ben je per definitie wedergeboren als je geestelijk ben? Als u deze vraag stelt in het licht van Romeinen 8 dan zeg ik “ja.” Paulus leert dat Gods kind de Heilige Geest heeft. Het lichaam van Gods kinderen is een tabernakel (woning) van de Heilige Geest  (1 Kor. 3:16). Wie Christus niet heeft, heeft ook de Heilige Geest niet (Rom. 8:9). Wie Christus niet heeft is ook niet wedergeboren. Een onwedergeborene heeft niet de inwoning van de Heilig Geest. Hij is vleselijk zegt Paulus in Romeinen 8.

In de tweede plaats uw stelling: gevallen engelen zijn ook geestelijk. Ja, u hebt gelijk. Maar op een andere wijze dan Paulus zegt in Romeinen 8. Meer zoals de apostel in de Hebreeënbrief zegt. Hebreeën 1:14: “Zijn zij niet allen gedienstige geesten, die tot dienst uitgezonden worden, om degenen wil, die de zaligheid beërven zullen?” Geesten in de zin van; geen lichamelijke wezens. Ze zijn onzichtbaar. Ze kunnen wel een lichaam aannemen zoals bij Abraham, maar zijn per definitie geesten. Ook Psalm 104 zegt hier iets over. Psalm 104:4: “Hij maakt Zijn engelen geesten, Zijn dienaars tot een vlammend vuur.”

De eindconclusie is: er is onderscheid tussen Gods kinderen die de Heilige Geest hebben en de geesten van engelen en duivelen die geen lichaam hebben. Geen letterlijk lichaam. Hopelijk geeft dit iets meer duidelijkheid.

Uw ds. A. Simons, Montfoort

10 reacties
Duuk
Daarom is het zo belangrijk dat we onderscheid leren maken tussen de Geest en het vlees. In het vlees zijn de resten van onze zondige natuur overgebleven, die we door de Geest moeten doden.
Als we dat in eigen kracht gaan doen, wordt het "ik ellendig mens". Als we het doen vanuit de kracht van Gods Geest, wordt het "wij zijn in Hem meer dan overwinnaars"!
Jeremiah
Tja, als je geestelijk ben.. De Heilige Geest kan in iemand zijn, maar niet in iemand wonen.

Matthew Meade:

a. Iemand. kan den Geest voor een tijd hebben, doch niet
voor altijd; de Geest kan in een mensch wezen. en evenwel
niet in hem wonen. De Geest is, waar Hij woont, maar Hij
woont niet overal, waar Hij is; Hij is in allen, maar Hij woont
alleen in de heiligen. Een geveinsde mag den Geest een tijdje
hebben, maar hij heeft Hem niet altoos.
b. Iemand ,,kan den Geest hebben, en evenwel niet geboren
zijn uit den Geest": ieder waar Christen is geboren uit den
Geest. Een geveinsde mag de gaven des Geestes hebben, maar
niet de genade. De Geest kan in hem wezen, bij wijze van verlichting,
maar niet bij wijze van heiligmaking; tot overtuiging,
maar niet tot bekeering. Schoon hij veel gewone genad.en mag
hebben ten bate van and.eren, evenwel kan hij geen bijzondere
genade hebben ten bate van zichzelven, hoewel zijne belijdenis
geestelijk is, zijn toestand nochtans is vleeschelijk.
c. Iemand ,,kan den Geest slechts hebben, als een Geest
der dienstbaarheid.": op welke wijze de Geest in vele menschen
werkt. De Geest der dienstbaarheid nu ,,is een werking
van den Heiligen Geest door de Wet, overtuigende de consciëntie
van de ziel namelijk een bevatting van den toorn Gods, dat de
gedachten van God. zijn zíel verbaasd maken."
Deze Geest kan zijn, en is dikwijls, Zonder zaligmakende
genade; de werking van dezen Geest was in Kain en Judas.
Alhoewel niemand" den Geest der aanneming ontvangt, tenzij
hij eerst ontvangt den Geest der dienstbaarheid,, evenwel
ontvangen velen den Geest der dienstbaarheid,, die nooit
ontvangen den Geest der aanneming.
d. Iemand. ,,kan den Geest Gods werkende in zich hebben,
en nochtans kan hij dien wederstaan." Daar wordt gezegd"
van de Joden, dat zij wederspannig waren, en Zijn Heiligen
Geest verzochten." Dezelfde zonde werd hun kinderen
ten laste gelegd, Handl. 7:5L: ,,Gij hardnekkigen en onbesnedenen
van hart en oren, altijd wederstaat gij den Heiligen Geest, gelijk uwe vaders, alzo ook gij." Een huichelaarbhehoudt den Geest zoo lang niet, totdat hij doorbreekt tot wedergeboorte en aanneming, maar bluscht de bewegingen
daarvan uit, waardoor hij eeuwiglijk misdraagt.
e. Iemand. ,,kan den Geest hebben, en nochtans die onvergeeflijke
erfzonde doen": hij kan den Heiligen Geest hebben
en evenwel de zonde tegen den Heiligen Geest begaan: neen,
niemand kan deze zonde zond.igen, als die er eenigszins mede
behept is.
Een waar gelovige heeft zooveel van de werking van
dien Geest in zich, dat hij die zonde niet kan begaan: ,,Die
uit God. geboren is, zondigt niet te weten dee ,,zonde des
doods" want die wordt daarmede bedoeld, l Joh. 5 : 16-18.
De vleeschelijke practicale zondaar kan die zonde niet doen;
want hij is vleeschelijk en wellustig, den Geest niet hebbende.
Die deze zonde doen zal, moet iets van den Geest hebben,
welken de huichelaar heeft, gelijk gezegd. wordt, Hebr. 6 : 4:
,,Dat hij den Heilige Geest deelachtig is." En hij alleen is
in staat om te zondigen tegen den Heiligen Geest.
Zoo dan, indien iemand den Geest kan hebben voor een
tijd en niet altoos; indien iemand den Geest kan hebben en
niet geboren zijn uit den Geest; in dien hij den Geest kan
hebben, alleen als een Geest der dienstbaarheid.; indien
iemand. den Geest in zich werkende kan hebben en evenwel
begaan die onvergeeflijke zonde, zoo kan iemand den Geest
Gods hebben en nochtans maar ,,bijna een Christen ziin'
Duuk
Beste Jeremiah,

Ik denk dat deze meneer zich wat tegenspreekt. Enerzijds zegt hij dat je de Geest voor een tijd kan hebben, anderzijds dit: "De vleeschelijke practicale zondaar kan die zonde niet doen; want hij is vleeschelijk en wellustig, den Geest niet hebbende."

Of ik moet er overheen lezen, maar de enige tekst waarop hij dit baseert is Hebr. 6:4. Als jij er meer weet dan lees ik die graag. Naar mijn bescheiden mening leert Gods Woord dat men alleen de Heilige Geest kan hebben als men gelooft. Wij worden verzegeld met de Heilige Geest nadat we geloofd hebben, dus Jezus hebben aangenomen (Ef. 1:13). Wij worden dan ook de tempel waar de Geest in woont, namelijk de Geest die wij hebben ontvangen (1 Kor. 3:16 en 1 Kor. 6:19).
Een gelovige kan echter wel nog vleselijk leven (Rom. 7:14-24 en 1 Kor. 3), maar als we niet geestelijk gaan leven, doordat we met de Geest de werken van het vlees gaan doden, dan moeten we ons afvragen of we ooit echt de Geest hebben ontvangen.

Hebr. 6:4 zegt volgens mij wat anders. Het gaat hier om Joden die Jezus hebben erkent als messias. Door vervolgingen dreigden zij weer terug te vallen in hun oude gewoonten. Een nieuwe bekering zou dan onmogelijk zijn. Het blijft een groot mysterie wat Gods weg is met de Joden. Wij moeten daar voorzichtig over zijn in het vergelijk tussen de Jood en de heiden (waar wij onderdeel van zijn).
Je kunt echter niet uit deze ene tekst concluderen dat de Geest maar willekeurig in iemand woont en daar dan weer uit gaat. Ik denk dat we dan eerder moeten denken aan wat Jezus zei in Matth. 13: 19 Als iemand het Woord van het Koninkrijk hoort en het niet begrijpt, dan komt de boze en rukt weg wat in zijn hart gezaaid was; dat is hij bij wie langs de weg gezaaid is. Maar dat wil niet zeggen dat die persoon de Heilige Geest zou hebben gehad.
Jaleco
Als je depressief wilt worden, moet je het boekje van Meade lezen :-).
Hoe verder je in jezelf pelt, hoe meer je erachter komt dat je het niet hebt. Gelukkig ligt het buiten ons, in Christus Jezus.
Jeremiah
@Duuk

Hij heeft het over de zonde tegen de Heilige Geest waarvoor geen vergeving mogelijk is. Die zonde kan je -volgens Meade- alleen doen als je iets van de Geest in je heb. Op zich ook wel logisch.

@Jaleco

Enerzijds mee eens. Het is erg heftig. Anderzijds kan het ook tot troost zijn, wat hij ook in het voorwoord stelt.
Duuk
@Jeremiah,

Onze logica is niet Gods logica. Als je met logica wil aantonen dat dit waarheid is, dan begeef je je op zeer glad ijs. Als Gods Woord niet meer leidend is maar onze gedachten leidend worden, komen we op een dwaalspoor terecht.

Ik kan de gedachten van Meade NIET terugvinden in de bijbel. Je schrijft dat het tot troost kan zijn. Hoe kan dit dan tot troost zijn? Het beschrijft veel meer wat het niet is dan wat het wel is en de grens is heel vaag. Gods Woord is gelukkig wel heel duidelijk. Lees Galaten 5 maar en zet de werken van het vlees eens tegenover de vrucht van de Geest. Dát is het onderscheid wat God maakt. Helderder kan het niet.
Jeremiah
@Duuk

Wbt troost was in antwoord op Jaleco en doelde ik op het voorwoord en oa de toepassing van het boekje.
Duuk
@Jeremiah,

Het komt mij nogal vreemd over dat hij in zijn voorwoord mensen happy maakt, in zijn boek de mensen depressief om ze in de toepassing weer een sprankje hoop te geven.
Gelukkig hebben wij gewoon het Woord die mensen niet depressief maakt. Kijk eens naar de brieven aan de Korinthiërs. Als in onze kerken die dingen gebeurden die daar gebeurden, dan was iedereen in rep en roer. Brandt Paulus hen af? Nee, hij blijft ze aanmoedigen om te wandelen in Gods wegen. Net als bij de Galaten.
Wij moeten niet wijzer willen zijn dan God. Ik hoorde gisteren van iemand die zei dat als God een mens bekeert, dan komt er een boekenkast in zijn huis. Ik heb geen boekenkast nodig, de bijbel ligt hier gewoon naast mij en ik kan de bijbel ook lezen op mijn laptop, tablet en smartphone.
Jeremiah
@Duuk

Lees dit commentaar vanuit digibron:

"Nu kan ik ieder die Meade boze bedoelingen toeschrijft bij voorbaat uit de droom helpen. Men kan het boek van Meade gebruiken om al het mogelijke geestelijk leven weg te redeneren. Om alles wat er van binnen leeft bewust te ontkennen. Om stelselmatig dé Geest uit te blussen. Wat kan men daarvoor echter niet misbruiken? De duivel gebruikt er Gods Woord nog wel voor om iemand te verleiden zichzelf als een Judas te zien. Maar dat alles wil Meade niet. Hij wil die zichzélf bedriegen, helpen. Meade onderkent het gevaar van zijn boekje: „.. .ik vrees dat de zwakke gelovige hierdoor de moed zal ontvallen". Om dat te voorkomen, zo schrijft hij, toont hij telkens aan, „dat hoewel iemand ver gaan kan, en toch een bijna-christen kan zijn, een mens hierin te kort schieten kan, en toch een waar christen is". Met andere woorden: Een bijna-christen kan soms uiterlijk meer de gedaante van godzaligheid hebben dan een waar christen. Die ware christen moet daarom niet wanhopen. Neen, het is niet de bedoeling van Meade om van de godsdienst een systeem te maken. Maar om -hulpvaardig en tot hun heil- hen te ontnuchteren die in Openbaring 3 vers 1 de naam hebben dat zij leven, terwijl zij dood zijn. Het is om de op het zand bouwende dwaas wijs te maken en niet om de genade te beperken: „O leg dan uw fundament door het geloof op de Rotssteen Christus Jezus; ziet op Christus door alles, en rust op Hem in alles"."

"Wij moeten niet wijzer willen zijn dan God. Ik hoorde gisteren van iemand die zei dat als God een mens bekeert, dan komt er een boekenkast in zijn huis. Ik heb geen boekenkast nodig, de bijbel ligt hier gewoon naast mij en ik kan de bijbel ook lezen op mijn laptop, tablet en smartphone."

Er gaat helemaal niets boven de Bijbel, dat ben ik van harte met u eens. Maar soms kan het wel verhelderend zijn om een groot licht uit het verleden (uitspraak Ds Fraanje) te raadplegen hoe die tegen bepaalde zaken aan keek. Deze is ook wel duidelijk:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22892/oudvaders-lezen/
Duuk
@Jeremiah,

Met al onze zorg om mensen op het rechte pad te brengen dreigen we in een doolhof te geraken van wat het allemaal niet is. Het blijft opvallend dat dit soort piketpaaltjes strategieën nergens in de bijbel staan op deze manier. Wat ik eerder schreef: de piketpaaltjes die Paulus maakte was de werken van het vlees tegenover de vrucht van de Geest in Galaten 5.

Jezus heeft in de gelijkenissen van de zaaier ook laten zien wat het verschil tussen oprecht en niet-oprecht is. Moeten we dan wijzer zijn dan Jezus? Ik denk het niet. Hoe groot onze zorg ook is. Denk je dat wij één hypocriet op deze manier van zijn hypocrisie kunnen helpen? No way! Dat kan alleen door de verkondiging van het Koninkrijk van God en de werking van de Heilige Geest.

Het kan zeker vruchtbaar zijn om te lezen hoe theologen de bijbel verklaren. Het probleem wat ik daar echter mee heb is dat vaak klakkeloos wordt overgenomen wat zij geschreven hebben. De mensen uit Berea onderzochten dagelijks de schriften (het oude testament!!) of Paulus' woorden naar de Schrift waren. De oudvaders mogen nooit de overhand krijgen. En ook zij waren het vaak niet met elkaar eens.