Is er een aangetoond/aantoonbaar verband tussen het Vanished Twins Syndrome (VTS...

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Is er een aangetoond/aantoonbaar verband tussen het Vanished Twins Syndrome (VTS)/Wombtwins en het syndroom van Asperger? Zo ja: waar is hier meer informatie over te vinden? Zo nee: hoe zijn de overeenkomsten dan te verklaren? En: kun je bij jezelf het syndroom van Asperger uitsluiten wanneer er zekerheid is dat er bij jou sprake is van het VTS? Op enkele plaatsen op internet wordt gesproken van healing met betrekking tot dit onderwerp. Dit zou een mogelijkheid zijn om eindelijk van alles af te komen dat iemand met VTS dagelijks bezig houdt. Echter: in hoeverre is dit Bijbels verantwoord? Voor de duidelijkheid: zelf heb ik altijd het vermoeden van Asperger gehad. Dat ik een tweeling had kunnen zijn/eigenlijkben heb ik altijd al geweten, maar van VTS hoor ik nu voor het eerst, waardoor deze vragen bij mij naar boven komen. Alvast hartelijk bedankt voor uw antwoorden.

Antwoord

Van het vanishing twin syndroom (VTS) wordt gesproken als er een meerlingzwangerschap ontstaat, maar één of meerdere van de kinderen in een heel vroeg stadium, in de eerste drie maanden van de zwangerschap sterft. Het kindje verdwijnt of via een bloeding, waarbij dan gedacht wordt aan een miskraam, maar er nog een kindje blijkt te zijn, maar het overleden kindje kan ook opgenomen worden in het lichaam van de moeder. Omdat er tegenwoordig veel vaker al vroeg in de zwangerschap echo's worden gemaakt, wordt steeds vaker een meerlingzwangerschap geconstateerd. Daardoor wordt ook steeds vaker het vanishing twin syndrome vastgesteld. Vroeger merkte men er niets van of was er een bloeding aan het begin van de zwangerschap. Onderzoekers schatten dat 1 op de 8 zwangerschappen begint als een meerlingzwangerschap, maar uiteindelijk wordt maar 1 op de 70 kinderen ook daadwerkelijk als helft van een tweeling geboren.

Er wordt veel gespeculeerd over de gevolgen van het verliezen van een tweelingbroertje of -zusje voor het kind dat overleeft. Er zijn onderzoeken naar het vaker voorkomen van onder andere het syndroom van Down en andere afwijkingen, maar dat is niet duidelijk aangetoond. Evenmin is er een verband gevonden tussen het het syndroom van Asperger en het VTS, ofwel het syndroom van Asperger komt niet vaker voor bij het VTS dan bij kinderen die geboren zijn na een enkelvoudige zwangerschap. Ook het vaker voorkomen van psychische gevolgen zoals overgevoeligheid bij overlevers van het VTS is niet wetenschappelijk aangetoond.

Je zegt te weten dat je de helft van een tweeling had kunnen zijn. Ik vraag me dan af of je het weet omdat dat door een echo is aangetoond of je moeder een (gedeeltelijke) miskraam heeft gehad, of dat je het weet door bijvoorbeeld een test op internet. Ik heb enkele van deze testen gelezen en bekeken en ik vind ze weinig specifiek. Het is in ieder geval niet wetenschappelijk aangetoond dat er een verband is tussen verschillende kenmerken zoals in deze testen genoemd en het VTS. Ik denk ook niet dat je het syndroom van Asperger (als dat middels psychiatrisch onderzoek is aangetoond) kunt uitsluiten ook al is er bij jou sprake van VTS. Er is geen reden om uit te sluiten dat een overgebleven tweelinghelft Asperger zou kunnen hebben.

Ik weet niet veel van healing. Een globale defenitie die ik op internet vond is: met de handen 'instralen', doorgeven of kanaliseren van energie. Er is veel samenhang met paranormale zaken. Ik geloof niet dat we als christenen ons daarmee bezig moeten houden.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

psychologie