Verzakking in zwangerschap

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Acht weken terug ben ik bevallen van mijn derde kindje. In de zwangerschap heb ik een verzakking gekregen die na mijn bevalling fors bleek in de kraamweek (graad 4). Nu is dit inmiddels erg verminderd naar graad 2.

Mijn vraag is: kan dit nog verder herstellen door natuurlijk herstel of blijf ik altijd een verzakking houden? Een andere vraag is dat ik steeds onregelmatig bloedverlies heb. Voor mijn zwangerschap heb ik dit ook wel eens gehad, in de zwangerschap niet en nu begint het weer, maar wel veel meer bloed dan voor de zwangerschap. Iedere keer denk ik dat ik ongesteld word en dan stopt het weer. Ik snap er niets meer van.

Antwoord

Wat de verzakking betreft: met bekkenbodemoefentherapie kan daarin nog wel verdere verbetering komen in deze fase. Hoe het eindresultaat zal zijn moet blijken.

Wat het vaginaal bloedverlies betreft: dat lijkt me een goede reden om nog eens met de huisarts te overleggen. Op afstand kan ik daar niet zo veel meer duidelijkheid over geven.

Drs. N. Wolswinkel