Trouwplannen en een onzekere toekomst

Alie Hoek - van kooten / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan Alie Hoek-van Kooten. Sinds ruim drie jaar heb ik verkering met een heel lieve jongen. We hebben nu trouwplannen. Ik weet nog dat ik er altijd naar uit heb gezien om van alles voor de bruiloft te regelen. Nu vind ik het moeilijk omdat er zoveel in de wereld gebeurt dat ik denk: hoe zal het dan zijn, bestaat de wereld dan nog wel!? Ik heb dit ook tegen mijn vriend gezegd. Hij zei: We kunnen er alleen voor bidden. Dat vond ik een erg mooi antwoord en ook zeker waar! Heeft u nog wat praktische tips om hiermee om te gaan?

Antwoord

Best bruidspaar,

Juist in deze moeilijke tijden is het zo belangrijk dat er jonge mensen zijn die samen voor het huwelijk kiezen. Allereerst omdat de Heere God op deze manier mensen samenvoegt. Hijzelf heeft het huwelijk als een levenslang verbond tussen een man en een vrouw ingesteld. Het huwelijk blijft een mysterie: twee mensen die elkaar eerst niet kenden, elkaar ontmoeten, van elkaar gaan houden en dan de rest van hun leven samen willen zijn. De Heere God geeft er Zijn zegen over. Heel bijzonder en daar moeten we zuinig op zijn. Het is ook zo belangrijk dat er in deze wereld mooie voorbeelden zijn van Gods weg met mensen en dat geldt zeker ook voor het sluiten van een huwelijk. Je hoopt ook zo dat het een voorbeeld is voor anderen dat zij ook zo willen gaan leven. Juist in moeilijke tijden heb je dit zo nodig, krijg je dit ook en mag je dit met beide handen ontvangen.

Je mag van je trouwdag dan ook een echt feestelijke dag maken. Het eerste wonder dat de Heere Jezus deed tijdens zijn omwandeling op aarde was op een bruiloftsfeest water in wijn veranderen zodat het feest kon doorgaan. Inderdaad weet je niet of op je trouwdatum de wereld nog bestaat. Luther zei daarover dat als morgen de wereld zou vergaan, hij vandaag nog een boom zou planten.

Ik wens jullie een hele fijne voorbereidingstijd toe en een prachtige huwelijksdag.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

angsttrouwplannen
3 reacties
dorpeling
Ik snap je redenering. Het is een hele rare wereld de laatste jaren, en het wordt in steeds sneller tempo steeds gekker lijkt het wel. Wanneer je er de bijbel naast legt, zou je BIJNA de moed verliezen. Want wat heeft het dan allemaal voor zin?

Alleen... 'niemand weet van die ure, dan alleen de Vader'... Wie zegt dat het morgen is? Of volgende maand? Maar ook, wie zegt dat het niet over 50 jaar is?

Gisteren biddag geweest. We mógen bidden, hopen, verwachten. Want zolang de wereld bestaat zullen er mensen trouwen, kinderen geboren worden, van geslacht tot geslacht tot aan het einde der dagen...
Jeremiah
Natuurlijk moet je trouwen. Mooi! God gaat door met zijn werk. En als je het biddend doet, kan je jezelf geen betere start wensen. God wil en zal dat zegenen! Van harte alle geluk van de wereld toegewenst.
Jaleco
En lekker bij de dag leven! Je hoeft niet te tobben over een week of over maanden, de Heere zal dat doen.
Elke morgen opstaan en de dag met de Heere ingaan en aan het einde de dag weer teruggeven. De dag door Uwe gunst ontvangen is weer voorbij de nacht genaakt... en dankbaar klinken onze zangen tot U Die 't licht en 't duister maakt. (http://www.aarth.nl/liedboek/393.html)
Dan kun je ook genieten van mooi weer, fijne muziek, mooie woorden in de Bijbel, van elkaar. En de moeiten en zonden ook weer bij de Heere neerleggen. Zoals een kind bij zijn Vader.
Een fijne tijd toegewenst!