Na belijdenis van het geloof aan het heilig avondmaal

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik had laatst een discussie over het heilig avondmaal. Mijn lerares beweerde dat als je belijdenis van het geloof hebt gedaan dat je dan eigenlijk verplicht bent om aan het heilig avondmaal te gaan. Ik zei toen tegen haar dat ik het daar niet mee eens was. Ik heb wel eens met catechisatie gehoord dat dat heel anders zit. Hoe denkt u daarover?

Antwoord

Het antwoord van je vraag hangt af van hoe je denkt over belijdenis doen. Als je geloofsbelijdenis alleen maar een belijdenis met je verstand is geweest, dan kun je niet zomaar aan het heilig avondmaal gaan. Het avondmaal is voor de gelovigen ingesteld. Maar als je geloofsbelijdenis een zaak van je hart is, dan staat het avondmaal voor je open.

Voor iemand die met zijn zonde naar de Heere Jezus vlucht en die zich toevertrouwt aan Zijn vergeving. Dan geldt ook voor jou -al ben je in jezelf nog zo’n zondaar- “ik heb grotelijks begeerd om dit pascha met u te eten” (Lk 22:15). Als je van harte je vertrouwen op Gods genade hebt beleden, zou je zelfs kunnen zeggen dat aangaan een 'plicht' is. De Heere zegt: neemt, eet, doet dit tot Mijn gedachtenis. Voor Gods kinderen is dit niet een vrijblijvende uitnodiging, maar een liefdebevel.

Ds. C. J. Barth

Tags in dit artikel:

belijdenisHeilig Avondmaal