Ouders vertellen over (aankomende) relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Moet je je ouders vertellen dat je contact hebt met iemand waarmee je misschien een vaste relatie krijgt, of mag je dat verzwijgen totdat het serieus verkering is? Hoe ermee om te gaan als je weet dat ouders bezwaren zullen hebben? Groeten een twintigjarige.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In een kort briefje vraag je me nogal wat. Of jij je ouders móét gaan vertellen? Ik denk dat de vraag iets anders ligt, namelijk wíl je je ouders betrekken bij jouw leven, bij jouw verliefdheid. Waar het hart vol van is, daar loopt toch de mond van over? Of laat jij je leiden door de angst voor kritiek en mogelijke afkeuring? Kom op, je bent 20, schrijf je. Dan ben je toch geen kind meer en neem je verantwoordelijkheid voor de door jou gemaakte keuzes in het leven! Ouders willen altijd het beste voor hun kind, maar ouders van een twintigjarige horen géén beslissingen te nemen voor hun volwassen geworden kinderen. Dat neemt niet weg, dat het soms moeilijk is om te leren leven met door kinderen gemaakte keuzes... maar ja, de tijd van mogen opvoeden is voorbij. Vraag is dus niet zozeer wat jij móét, maar veel meer over hoe jullie tegenover elkaar staan.

Je wéét nu al dat je ouders bezwaar zullen hebben: dan weet jij ook wel wáárom ze bezwaar zullen hebben. Dat kunnen verschillende dingen zijn, maar -zolang als jij daar niets over schrijft- ga ik er niet naar raden.

Misschien is het zo ‘ernstig’ dat het straks de vraag wordt bij wie jouw loyaliteit ligt: bij hém of háár óf bij je ouders en hún levensvisie. Denk hier serieus over na en misschien wil je nog eens schrijven met wat meer gegevens.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
Jello
Beste 20 jarige,

Je vraagt: hoe ermee om te gaan als je weet dat ouders bezwaren zullen hebben?

Ouders willen altijd het beste voor hun kind. Zij hebben ook meer levenservaring dan hun 20 jarige zoon of dochter. Doe je voordeel met deze gegevens, zou ik willen zeggen...!

Misschien vallen te verwachten bezwaren nog wel mee. Of hebben ze meer bezwaren dan verwacht. In ieder geval: luister naar wat je ouders te vertellen hebben. Ga daarvoor niet op de loop. Dat zou immers wel wat kinderachtig zijn.

Neem hun bezwaren en/of adviezen serieus. Maar meer: neem Gods geboden serieus. En neem biddend je beslissing.

Sterkte en wijsheid toe gebeden!