Verkering met meisje met een kind

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar. Ik heb sinds een paar dagen een vriendin. Ze is een jaar jonger dan ik. We kennen elkaar al bijna drie jaar, zitten samen op school maar ze was zwanger en is begin deze maand bevallen. De vader is onbekend. Het kind is niet gewild, maar ze heeft het toch gehouden en is er nu trots op. Het probleem nu is, hoe ga ik dit mijn ouders vertellen. Ben een beetje bang voor de reacties. Ze zijn streng en volgens mij gaan ze het niet echt goed vinden. Heeft u advies?

Antwoord

Beste jongeman,

Hoe ga jij aan je ouders vertellen dat je verliefd bent op een meisje-met-een-kind? Gewoon, zou ik zeggen. Zoals je het zou gaan vertellen als je verliefd bent geworden op een meisje-zonder-een-kind. Simpel, hè?

Gemakkelijk? Misschien niet. Maar de vraag, waar jij zelf antwoord op moet geven is: waar laat jij je door leiden? Door angst voor reacties die er ongetwijfeld (en niet alleen door jouw ouders!) zullen komen op het feit dat zij moeder is, of door liefde die jij voor dit meisje voelt. Maak die afweging eerst, want dat bepaalt mede jouw manier van vertellen. Wat is zij jou waard? Ga je vechten tegen (voor)oordelen waar je vaker tegen aan zult lopen? Ga je moeder (en kind) beschermen door jouw liefde? Het kindje ís er. Ergens een vader eveneens, welk verhaal er dan ook maar bij mag horen.

Je hebt nog slechts kort een relatie met haar... die heeft echter nu al invloed op jouw (levens)houding. Zie je dat? Wordt het dus met jezelf eens, voordat je naar je ouders kijkt die ongetwijfeld hun vragen zullen hebben. Terechte vragen, lijkt mij, waar jij (of jullie) dan, voor zover dat mogelijk is, antwoord op dienen te geven.

Wellicht zul je je ouders ook de ruimte moeten geven om het nieuws te verweven met hún leven: een mogelijke schoondochter leren kennen is al heel wat. En als daar een aanstaand kleinkindje bij komt wordt dat meteen een heel andere dimensie voor je vader en moeder. Zeker als het nog een eerste kleinkindje is ook (het laatste schrijf je niet, dus dát weet ik ook niet. Ik weet wél wat het betekent om oma te mogen zijn!).

Tenslotte: stel, dat je echt met dit meisje een leven-samen wilt gaan opbouwen. Dan hoort het kindje er bij. Vele malen zul jij (zullen jullie) de vraag moeten beantwoorden over dit kindje dat er nu gewoonweg bij hoort. Vele malen zul je (zullen jullie) ook de vragende en mogelijk afkeurende blikken van ‘strenge’ mensen krijgen te doorstaan.

Het is goed om je dit allemaal nú te realiseren. Rest mij om jou én je vriendin alle goeds toe te wensen.

Marijke Rots