Op zoek naar bevestiging

drs. E.J. (Els) van Dijk / 1 reactie

Vraag

Ik ben getrouwd en zit vaak niet lekker in mijn vel. Dit komt omdat ik me erg schuldig voel. Een paar jaar geleden zat ik ook niet lekker in mijn vel. Bang om te falen, minderwaardigheidsgevoelens en het leven niet meer zien zitten. Het liefst wilde ik eigenlijk aandacht, waarom weet ik niet. Daarom liet ik me meer dan eens vallen, wat leek op epilepsie. In het ziekenhuis werd het gediagnostiseerd als psychische pseudo epileptische aanvallen. Ik werd doorverwezen naar de psychiater. Die heb ik altijd voor gek gehouden, want ik durfde er niet voor uit te komen. Ik kon het niet. Ik wilde er eigenlijk mee stoppen en langzamerhand lukte dat. Ik wist dat het niet goed was. Na een poos heb ik mijn man leren kennen.Hij weet dit niet. Ik hou heel veel van hem. Ik wil hem geen pijn doen. Ik merk dat ik soms nog in de verleiding kom. Wanneer ik me rot voel vertel ik leugens aan mijn werkgever en mijn man. Ik probeer er tegen te strijden, maar het is me soms te sterk. Ik heb er wel veel verdriet van en heb het de Heere voorgelegd dat ik er verschrikkelijk veel spijt van heb. Maar er komt een steeds grotere afstand naar mijn gevoel tussen God en mij. Ik weet niet of God mij het vergeven wil, omdat ik toch weer leugens verteld heb. Daarnaast wil ik mijn man niks vertellen, omdat ik hem daarmee zoveel kwets en dat wil ik niet aandoen. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste...,

Als ik je verhaal zo lees, ben je op zoek naar bevestiging door mensen. Dat is op zich heel begrijpelijk, heel veel mensen hebben daar last van, maar het is een heilloze weg als het je vertrekpunt is in contacten met mensen. Zij zullen je namelijk nooit genoeg kunnen geven. En het risico daarvan is dat je hen gaat claimen of manipuleren zoals je in het verleden ook wel gedaan hebt. Ik kan mij goed voorstellen dat je daar nu veel spijt van en berouw over hebt. Maar je weet: daar is vergeving!

De weg wordt echter pas echt vrij als jij je vrijmaakt van de leugens. Wat je daarvoor moet doen?

Als eerste beginnen bij Degene die jou door en door kent en die weet wat er in je hart leeft. Je moet stoppen met het handelen vanuit de negatieve gevoelens over jezelf. Want die manier van doen trekt je mee in een negatieve spriraal en werkt ook verslavend. Ook daar weet je alles van. Als je eenmaal met een leugen begint, moet er wel een volgende komen anders krijg je het verhaal, je fantasie niet kloppend. Juist als je het niet meer weet, als je je vervelend voelt, is er maar één weg, namelijk dat je in verbondenheid komt met de Ene die de diepste verlangens van je hart kan vervullen. Je kent misschien de bekende uitspraak wel: Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in U! Dat is echt waar! Waarom? Omdat God het Zelf is die je hart geschapen heeft en die je verlangens kan vervullen. Hij heeft ons een hart gegeven dat door geen menselijk wezen zo tot rust kan worden gebracht. Alleen Hij kan dat. Je bent geschapen door een God die al jouw aandacht wil en die je alle liefde wil geven die je nodig hebt. Hij vraagt je om je hele hart, je hele geest en je hele ziel aan Hem te geven om je precies via die weg de liefde en de vervulling te geven waar je zo naar hunkert.

Dat is de eerste lijn.

De tweede is dat je open kaart speelt naar je man. Eerlijk duurt nog steeds het langst. Als je werkelijk van je leugens af wil komen heb je juist ook de steun van je man nodig. En de eerlijkheid en de oprechtheid tussen jullie allebei. Doe je dat niet en houd je de leugens in stand, dan leg je een bom onder jullie relatie. Dat wil je toch niet?

Je zegt dat je hem geen pijn wilt doen en dat je hem niet wilt kwetsen. Dat klint wel heel mooi natuurlijk, maar denk nu eens na: is het voor hem niet veel kwetsender dat je hem beliegt? Als jullie werkelijk om elkaar geven moet je openheid betrachten. Zeg hem maar eerlijk dat je met een groot leed uit het verleden rondloopt en dat je dat uit de weg geruimd wilt hebben. Het moet weg tussen God en jou, maar het moet ook weg tussen je man en jou. Vraag je man of hij je wil helpen om niet weer in dezelfde valkuil te stappen. Doe een beroep op zijn mannelijkheid en zijn support naar jou. Zoek samen ook de openheid in het gebed naar God.

Natuurlijk bestaat er afstand tussen jou en God als leugens de weg naar Hem barricaderen. Zet de waarheid en de openheid ervoor in de plaats en je zult zien hoe vrij je zult worden. Het zal veel opluchting betekenen voor jezelf, het zal een stimulans zijn in de relatie tussen jou en je man maar het zal vooral de weg vrijmaken naar je hemelse Vader en je de geborgenheid van Hem bieden waar je zo naar hunkert.

Veilig in Jezus armen, zongen wij vroeger. Ik hoop van harte die veiligheid je deel zal zijn. Dan zul je vrij kunnen leven en de leugens vanuit Zijn Waarheid ontmaskeren!

Zegen gewenst!
Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

psychologie
1 reactie
Pompelmoen
Dit doet mij denken aan dat ene, prachtige lied uit Iona:

Neem mij aan zoals ik ben
Zuiver uit wie ik zal zijn
Druk uw zegel op mijn ziel en
Leef in mij...