Ik zit met de volgende vraag: welke meerwaarde heeft het te weten dat we straks ...

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Ik zit met de volgende vraag: welke meerwaarde heeft het te weten dat we straks zullen leven in een hemel waar alles van goud is, als je toch alleen maar God hoeft te loven? Waarom al dat goud? Ik hoop dat u me kunt helpen!

Antwoord

Wat je in je vraag stelt is waar. Het gaat om de Heere alleen. Maar dat neemt niet weg, dat een mens enigszins zal willen weten, hoe dat zal zijn. Dat komt omdat wij op deze aarde nog zijn en in dit leven. Vandaar dat Jesaja er van spreekt. De Heere Jezus het over heeft en Johannes er iets van heeft mogen zien. Daarbij laat zowel Jesaja als Johannes in Openbaring horen, dat het gaat naar een nieuwe hemel EN een nieuwe (= geheiligde) aarde. Hij toont als het ware een paradijs, waar nu niet meer de boom des kennis de goeds en kwaads gevonden wordt, maar enkel de boom des levens. Dan toont hij ook, dat God Zich niet meer zal openbaren als de wind des daags, maar dat Hij dan gezien zal worden van aangezicht tot aangezicht. En dan probeert Johannes met beelden uit te drukken hoe groot en heerlijk dat dan zal zijn. En dan kan hij dat slechts uitdrukken door aardse en menselijke beelden te gebruiken.

En zo zal Gods volk de Heere eeuwig groot maken te midden van Zijn (her)scheppingswerk. Dan zal de mens weer voldoen aan hetgeen waartoe de Heere de mens en Zijn schepping geschapen heeft, tot Zijn eer en verheerlijking van Zijn Naam.

Geven die beelden dan een meerwaarde? Aan de ene kant nee, het zal om de Heere te doen moeten zijn, maar aan de andere kant ja, want het gaat om Gods werk, dat dan in volmaaktheid zichtbaar zal zijn en waarvan wij te midden zullen leven voor Gods Aangezicht. En dan blijft de hoofdvraag ook hierin: zullen wij daar dan gevonden worden? Zullen jij en ik Hem daar straks eeuwig groot maken, verwonderd over Zijn werken en verblijd vanwege Zijn daden?

Ds. N. P. J. Kleiberg