Terugkerende pornobeelden in gedachten

Ds. P. Koeman / 6 reacties

Vraag

Een paar jaar geleden heb ik fouten gemaakt op seksueel gebied. Het begon met dat ik me alleen voelde en zonder verkeerde intenties op internet ging zoeken naar chatsites. Ik heb daar slechts enkele normale gesprekken gevoerd, want de meeste chatters kwamen er voor sekspraatjes. Het is de eerste paar keren gelukt om het weg te klikken, maar op een gegeven moment ging ik er toch op in. Om een lang verhaal kort te maken: ik raakte verstrikt in deze vieze gesprekken en heb zelfs een paar keer porno gekeken. Gelukkig ben ik ongeveer twee jaar 'clean' en mag ik weten dat Jezus mijn Zaligmaker is. Ik ben God hier heel dankbaar voor.

Maar nu gebeurt het wel eens dat die pornografische beelden weer terugkomen in mijn gedachten. Ik wilde dat ik het uit mijn geheugen kon wissen! Maar dat lijkt soms niet te lukken. Ik durf er met niemand over te praten, zelfs met mijn beste vriendin niet. Schaamte speelt een grote rol. Nu is mijn vraag hoe ik het beste kan omgaan met de terugkerende beelden in mijn gedachten en of het aan te raden is om dit alles te vertellen aan mijn vertrouwenspersoon. Het voelt ergens niet goed om alles aan haar te kunnen vertellen, behalve deze stomme fout. Toch durf ik het niet. Zeker gezien het feit dat ik bij de minderheid hoor van de reformatorische meisjes die porno heeft gekeken.

Antwoord

Dank voor deze eerlijke biecht. Twee dingen springen er uit. Eerst het je blijven herinneren van het gebeuren. Inderdaad probeert de boze deze dingen -en andere- ons altijd weer voor de geest te roepen. Je kunt er alleen maar biddend tegen strijden en de Heilige Geest voortdurend vragen om Zijn hulp en kracht.. Daarnaast geeft het ruimte om je te concentreren op betere zaken die je geest verrijken ( literatuur, natuur, cultuur) en met een gericht stuk ontspanning. Soms kan helpen, dat je dingen van je afschrijft.

Als tweede vraag je of je een vertrouwenspersoon kunt laten delen in dit spanningsveld. Dat kan, mits de ander echt te vertrouwen is en begrip heeft voor je noodsituaties. Het kan soms beter zijn om een buitenstaander  te betrekken in je problematiek. Je kunt b.v. met je huisarts een gesprek aan gaan of met een psycholoog om dit spanningsveld te veranderen.

Gelukkig mag je, zoals je bent, steeds tot de barmhartige Hogepriester gaan Die in alle dingen is verzocht geweest, maar zonder zonde. Hij wil met Zijn kracht je “helen”en verder helpen.

Helaas ben je in reformatorische kring geen uitzondering. Maar dat betekent niet, dat je het gebeurde niet erg hoeft te vinden, omdat anderen in deze fout zijn gegaan. Het hoeft je echter niet in de weg te staan om ook deze zonde te belijden. Ps. 25:3: Denk aan het Vaderlijk meedogen... mag je vaak zingen en daarmee zing je de satan ook weg.

Heel veel sterkte van Boven gewenst. Weet: God is bij machte en bereid te voorzien in je leven en je gedachtenwereld te reinigen en te heiligen door het bloed en de Geest van Christus.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Tags in dit artikel:

porno
6 reacties
AHHK76
Het is goed er met iemand over te praten die je vertrouwt. Juist dat kan een stuk opluchting geven en helpen om er los(ser) van te komen! Het geheim houden, geeft dat je er eerder/langer in vast blijft zitten. Als iemand met of voor je bidt, dan sta je niet meer alleen in jouw strijd. Ik denk dat het Bijbels is om elkaar de zonden te belijden en met en voor elkaar te strijden!

Gods zegen toegewenst....
Johnvb
Hebreeën 9 vers 14:
Het bloed van Christus, Die door de eeuwige Geest Zichzelf smetteloos aan God geofferd heeft, zal uw geweten reinigen van dode werken om de levende God te dienen!

Stel je elke keer weer onder Zijn reinigend bloed! Bid en pleit dat Christus je geweten gaat reinigen van deze beelden.

1 Johannes 1 vers 9:
Als wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Je hebt een kind wat aan moeder belooft om niet met modderlaarzen naar binnen te komen. maar het kind komt toch met modderlaarzen de kamer in.
Als het kind het belijdt, vergeeft moeder het, maar de moddervlekken zitten er nog wel. Moeder moet dus naast het vergeven ook het tapijt reinigen.

Zo dus ook God: Hij is getrouw en rechtvaardig, Hij kan niet anders, Hij is het aan Zichzelf verplicht, omdat Hij zo is en omdat Hij het heeft beloofd, dat Hij het vergeeft, maar ook dat Hij ons reinigt van alle ongerechtigheid.

Leg het maar aan God voor: U heeft het beloofd, doe het, in Jezus naam!

Reinigen is een proces, niet in een keer is de vlek weg uit het tapijt. Dat kost tijd. God kan het wel in een keer, maar meestal is Gods weg een weg van een proces.

Blijf aanhouden, Hij zal het doen!

En die dit schrijft, weet het uit eigen ervaring!
Duuk
Ik denk dat het belangrijk is dat je onderscheid moet maken in de verleidingen die op je afkomen en datgene wat je ermee doet. Als de satan je gedachten probeert te infecteren is dat nog GEEN zonde. Het wordt zonde als je die gedachten toe gaat laten en je fantasie de vrije loop laat.
Weet dat de de Heilige Geest al hebt ontvangen, die ontvang je als je gelooft in Jezus (Ef. 1:13). Weet ook dat je de kracht al hebt ontvangen om de verleidingen van de boze te weerstaan (Ef. 1:19). Je moet er alleen nog leren gebruik van te maken (Romeinen 8). Zie ook Efeze 6 v.a. vs. 10 (De geestelijke wapenrusting).
Ds. Koeman zegt terecht dat je, als die gedachten op je afkomen, moet bidden om de Heilige Geest. Alles wat je de Vader bidden zult in de naam van Jezus ZAL Hij je geven (Joh. 16:23).
Jakobus is daar heel stellig in in het eerste hoofdstuk van zijn brief. Hij zegt ook dat als je twijfelt je het niet zal ontvangen.
Jakobus zegt zelfs: 2 Acht het enkel vreugde, mijn broeders (en zusters uiteraard), wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt, 3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt. 4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet.

Gods zegen!
Femke
Ik denk dat het goed is die beelden niet weg te drukken, dan komen ze alleen maar op onverwachtse momenten des te heftiger naar boven.
Misschien is het goed ze 'onder ogen te zien', niet in die beelden mee te gaan (te gaan fantaseren zeg maar) en daarnaast bewust te zijn dat het foute beelden zijn. Op deze manier gaat de druk eraf en vervagen mogelijk deze beelden.
Weet ook dat je niet de enige bent.. en dat God je wil/heeft vergeven. Haal dat ook in gedachten als je die beelden weer ziet. Koppel daar op dat moment niet direkt een oordeel aan, dat geeft steeds weer schuld. Ga op deze momenten naar Hem toe.
'k Wens je Zijn vrede en liefde.
AHHK76
Ik vond nog een filmpje met uitleg over dit onderwerp:
https://www.youtube.com/watch?v=Y_89DxEd3Po
Groetjes...
BladeStraight
"Zeker gezien het feit dat ik bij de minderheid hoor van de reformatorische meisjes die porno heeft gekeken."

Dat zou ik maar niet te snel zeggen.