Zussen veel bezig met spiritualiteit

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

De zussen van mijn man zijn de laatste tijd veel bezig met spiritualiteit. Ze gaan naar een spiritueel weekend en hebben allebei een huisreiniging gedaan. De geesten worden verwijderd en diegenen die in het donker leven zullen tot het licht gebracht worden. Ze dragen nu allemaal, ook de kinderen, een ketting met steen eraan. Dit om de boze geesten op een afstand te houden en hierdoor krijg je meer energie. Wanneer ze bij ons komen geven ze ook aan dat het in ons huis niet fijn is. De ene zus met haar man gaan niet naar de kerk en de de andere zus is evangelisch. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Terwijl ik altijd spontaan en opgewekt ben, stuit me dit tegen de borst. Het maakt me inwendig boos, bang en verdrietig. Onmachtig en onkundig hiermee op de juiste manier mee om te gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De woorden “spiritualiteit” en “spiritueel” zijn erg ruim en het is daarom lastig om vast te stellen naar wat voor weekend uw schoonzussen geweest zijn. Bij het verwijderen van geesten kan ik me nog wat voorstellen, maar hoe gebeurde dit? Vanuit het christelijk geloof of met vreemde spreuken? Ik weet niet wat in dit verband bedoeld wordt met “die in het donker leven zullen tot licht gebracht worden.” Is dat een spirituele verlichting van mensen? Het gebruik van stenen om boze geesten op afstand te houden en om in zijn algemeenheid meer energie te krijgen, lijkt een vorm van bijgeloof te zijn. Waarom is het bij u in huis niet fijn? Vanwege de sfeer? Omdat het huis niet spiritueel gereinigd is?

In deze omstandigheden rijst de vraag hoe je kunt omgaan met familieleden die zo denken en doen. Het is natuurlijk mogelijk om negatief en afwijzend te spreken over hun handelwijze, maar dan is het wel nodig om grondig de achtergronden te weten van hun activiteiten en van het weekend. Het effect van zo’n confrontatie is waarschijnlijk verwijdering tussen jullie als familieleden. Het is ook mogelijk om belangstellend allerlei vragen te stellen om meer te weten te komen, vooral van de motivatie van uw schoonzussen. Wat beweegt ze om dit te doen? Daarna kan ook de vraag naar voren komen of ze dit echt geloven en op basis waarvan. Verder: Helpt dit echt in de praktijk? En: Past dit bij het christelijk geloof? Hoe weet je dit?

Met de schoonzus die naar een evangelische gemeente gaat, kan ook gesproken worden over haar geloofsbeleving. Doet ze dit alles in afhankelijkheid van God? Helpt dit ook in geestelijk opzicht, of remt dit mogelijk het gebedsleven en het Bijbellezen?

In elk geval is het van belang om wijsheid te bidden, om op een goede manier met elkaar om te gaan. In het gebed mag ook gevraagd worden dat jullie allen geleid worden door Gods Geest. Hij kan mensen innerlijk overtuigen, terwijl onze woorden gemakkelijk afketsen.
Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occult