Dominee gezocht voor trouwdienst

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Afgelopen maanden heb ik, samen met mijn vriend, de nodige voorbereidingen voor ons huwelijk getroffen. Met name een dominee regelen was moeilijk. We zijn in verschillende kerkverbanden opgegroeid en kerken al een tijdje bij Hersteld Hervormde Gemeenten en bij de Protestantse Kerk in Nederland. Maar we zijn (nog) nergens bij aangesloten omdat we nogal een eindje uit elkaar wonen. Ons voornemen is om, als we getrouwd zijn, samen te kijken waar we ons uiteindelijk bij aansluiten. En natuurlijk willen we ons door God de Heere laten leiden. Nu was ons probleem om een dominee te regelen voor onze bruiloft. De kerk waar ik oorspronkelijk vandaan kom is geen kerk meer, want er is daar geen dominee. De kerk van mijn vriend wil ons niet trouwen omdat we op verschillende dagen in het gemeentehuis trouwen en de kerkelijke bevestiging houden. We hebben dus geen keus: we moeten zoeken naar een dominee buiten deze kerken. Iemand uit de PKN of de HHK omdat we daar al een tijdje kerken. De twee PKN-dominees die we hebben gevraagd hebben geweigerd. De een niet omdat hij zelf niet wilde, maar de kerkenraad wees ons verzoek af, zonder opgaaf van reden. De andere PKN-dominee heeft letterlijk gezegd: "Het is niet goed om overhaaste beslissingen te nemen, maar het is nog minder goed om te trouwen zonder te weten waar je van plan bent te gaan kerken." We hebben het toen geprobeerd bij de HHK. Daar kan het nu uiteindelijk, maar alleen als ik mijn doopbewijs inlever, zodat ik me (op papier) aansluit bij die gemeente en zo een kerkelijke binding met hen heb. En omdat ze ons daar regelmatig zien kerken op zondag. Om een lang verhaal kort te maken: je moet een kerkelijke binding hebben bij de betreffende gemeente. Ook heeft de kerk het liefst dat je kunt beloven bij dat kerkverband te blijven in de toekomst. En nog mooier zou zijn om in diezelfde gemeente te kunnen blijven kerken. In ons geval gaat dit waarschijnlijk niet lukken omdat we verder weg gaan wonen i.v.m. ons werk. Mijn voorzichtige conclusie is dat mensen ernstig in hun kerkverband verstrikt zitten. Het lijkt of deze kerken op deze manier denken: “Komt er een nieuw, jong stel in onze kerk? Graag, want zij kunnen mede bijdragen aan onze (financiële) positie. Willen ze alleen bij ons trouwen en verhuizen ze daarna naar de andere kant van het land? Dan hebben we in de toekomst niets aan hen, dus gaan we niets voor hen betekenen. Al mogen ze natuurlijk wel de kerk huren voor 400 euro.” Deze 400 euro is geen grapje. Toen ik dit hoorde, moest ik sterk denken aan de geldwisselaars in de tempel van wie Jezus de tafels omwierp omdat Hij zo geschokt was, dat het nota bene in Zijn Vaders Huis om geld draaide. Kan iemand mij duidelijkheid geven over de manier waarop dominees en kerkenraden denken? Waarom bidden ze “over kerkmuren heen”, maar merk ik daar in de praktijk zo weinig van?

Antwoord

Als een stel zich bij mij aanmeldt met net zo’n verhaal als wat ik hier lees, dan zou ik ook weigeren het huwelijk kerkelijk in te zegenen. Ik ben het eens met de PKN-dominee:

"Het is niet goed om overhaaste beslissingen te nemen, maar het is nog minder goed om te trouwen zonder te weten waar je van plan bent te gaan kerken." Vooral de tweede helft van het antwoord wil ik onderstrepen. Er mag inderdaad van je verwacht worden dat je je aansluit bij een kerkelijke gemeente. Een kerkenraad mag daarom vragen om een doopbewijs.

Je opmerking dat mensen in hun kerkverband verstrikt zitten, lijkt mij in dit verband niet passend. Hier is van jullie kant sprake van kerkshopping: er moet snel een dominee geregeld worden van welke kerk doet er niet toe, als die dominee maar bereid is aan je wensen te voldoen.

Opmerkelijk vind ik wat je schrijft namelijk: “Een kerk zonder dominee is geen kerk.” Dus als er geen dominee is houdt de kerk op te bestaan. Merkwaardig! Ik ken vanuit de praktijk tal van voorbeelden van stelletjes die op deze wijze bezig waren en na verloop van tijd nergens meer aan deden. Wie overal is, is nergens. Nog iets: een kerk huren voor 400 euro, dat zijn inderdaad de kosten als je even een dominee wil regelen en wellicht een mooi kerkgebouw en verder geen binding wil hebben met die gemeente. Wie lid is van een gemeente en daar trouwt betaalt geen huur. Integendeel, terwijl er duizenden euros worden uitgegeven voor een huwelijksdag is de opbrengst van de collecte tijdens de dienst in sommige gevallen minimaal.  Mijn vraag aan jullie: Is het je werkelijk om de zegen van de Heere te doen voor niet alleen je huwelijksdag maar ook voor heel je leven? Als dat het geval is zul je een andere toon aanslaan dan wat er nu valt te lezen in je vraag.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

kerkkeuzetrouwdienst