Zuivere bijbelverklaring

Ds. C. Harinck / 4 reacties

Vraag

Een vraag aan ds. C. Harinck. Graag wil ik een zuivere bijbelverklaring aanschaffen die de zaken schriftuurlijk en grondig uitlegt en een bevindelijke toepassing maakt die overeenkomstig Gods Woord is. Nu zit ik te denken aan de verklaring van Patrick Polus en Wels. Kunt u wat zeggen over deze verklaring en er objectief de voor- en nadelen van opnoemen? De prijs is geen bezwaar voor me.

Hebt u eventueel nog andere verklaringen in gedachten die misschien ‘beter’ zijn of een goede aanvulling t.o.z. van deze verklaring? Bijvoorbeeld Dächsel of iets dergelijks. Matthew Henry vind ik erg mooi, maar legt naar mijn idee wat minder grondig de tekst uit en Calvijn is niet compleet.

Hartelijke groet, een jong lid van de Gereformeerde Gemeenten.

Antwoord

Beste jonge broeder,

Het is goed dat je het Woord wilt onderzoeken. Het is zo belangrijk dat het Woord van God centraal staat in het geloof, de prediking en de vermeerdering van kennis. Ik begrijp ook je verlangen om niet alleen een stichtelijke verklaring te lezen, maar een verklaring die de betekenis en de verbanden van een tekst meer uitlegt. Zulke verklaringen zijn niet dik gezaaid. Je noemt er reeds enkele.

Wat jij zoekt vind je meer in verklaringen van bepaalde aparte bijbelboeken en brieven. Verklaringen waar de grondtekst aan de orde komt en visies van de kerk uit het verleden. Persoonlijk heb ik wel enkele van dat soort verklaringen, maar de meesten zijn in het Engels. Patrick Polus en Wels zijn daarvoor goed te gebruiken. Ryle over de vier evangeliebeschrijvingen ook. Vooral de diepere verklaringen, die bijgevoegd zijn. Alles wat  van Owen in het  Nederlands te verkrijgen is. Temmink “Joh.17”;  Van ‘t  Veer “Mijn God is Jahwe”, Vonk “De Heilige Schrift” enz.

Maar het beste werk is toch steeds in het Engels. Wanneer je Engels kunt lezen moet je denken aan Hendriksen over de vier evangeliebeschrijvingen, Plumer de Psalmen, Hodge de brieven aan Korinthe, J. Owen de Hebreeën enz. Dus geen volledige bijbelverklaringen, maar  meer gericht op en bepaald Bijbelboek.

Raadpleeg Heritage books in Grand Rapids en Banner of Truth in Edinburgh. Daar vind je veel wat  je zoekt. Ook verschillende nieuwe verklaringen.

Ik hoop je wat wijzer gemaakt te hebben,
Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

bijbelverklaring
4 reacties
WillemB
Aanvulling als je toch in het Nederlands wilt blijven:
StudieBijbel van M.J. Paul, G. Van den Brink en J.C. Bette.
Hierbij ligt de grondtaal er letterlijk naast.
jaop
De onlangs in het Nederlands verschenen verklaring door Thomas Scott vind ik ook een aanrader. Maar: wel veel compacter dan de door jou genoemde verklaringen, dus wellicht voldoet dat niet aan je verwachtingen.
Hij kiest er steeds voor om los exegetische opmerkingen en commentaren te plaatsen en daarnaast toepassingen te maken, die ook weer onderling gekoppeld zijn als hij bepaalde thematiek ook op andere plekken bespreekt. Verrijkend en grondig. Maar wel compact dus.

Er zijn ook uitgaves met de grondtaal voorzien van Nederlandse synoniemen. Dat kan je ook helpen om door te dringen in de tekst.
Dr Gill (1697- 1771) is ook een aanrader. Een theoloog, verbonden aan de 'Philpot gemeenten', ook online te raadplegen zowel via een app als pdf
Ed
Bijbelaantekeningen.nl onder tab bijbelboeken. Vertaling grondtaal naar het Nederlands letterlijk vertaald. Ik gebruik het zelf al jaren en geeft vaak een veel dieper inzicht in Gods woord.