Vrezen

Ds. J.A. Mol / 1 reactie

Vraag

Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen twee soorten ‘vrezen’. De ene variant heeft meer de betekenis van eerbied, de ander heeft meer weg van bang zijn. Is dit onderscheid terecht? Kunt u in dat geval teksten aanwijzen waar de ene en waar de andere variant van toepassing is?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je stelt een mooie vraag: het vrezen van God, wat is dat nu precies. Heeft het meer te maken met ‘eerbied’ of meer met ‘bang zijn’. Inderdaad kom je beide betekenissen tegen. De bekende regel uit Psalm 25 vers 6 zingt: Wie heeft lust de HEER’ te vrezen? Duidelijk is dat het hier goed om het dienen van Hem. Dat heeft te maken met liefhebben. Toch, zit in dit woord ook eerbied en ontzag. Is de HEERE ook niet een heilig God?

Kun je onderscheid maken tussen twee soorten ‘vrezen’? Of zitten aan het woordje ‘vrezen’ meerdere kanten? Ik denk vooral dat laatste. Ik zou me meer moeten verdiepen in het gebruik van de grondwoorden in de Bijbel. Maar misschien ben je al voldoende geholpen door de bijdrage op abcvanhetgeloof te bekijken en te lezen. Als dat vragen oproept, mag je het me laten weten. Trouwens, heb jij er zin in gekregen de HEERE te vrezen?

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

1 reactie
CorsdeKort
elke munt heer 2 zijden. Vreze des Heren ook. Aan de ene kant liefde tot God en aan de andere kant vreze namelijk om Hem kwetsen. Net als met liefde tot je echtgenoot(e). Jozef zegt: hoe zou ik zo'n groot kwaad kunnen doen en zondigen tegen God"? Dan is het niet meer van "ik mag niet" maar ik wil en kan niet want dan zou ik mijn hemelse bruidegom beschamen en onze relatie kapot maken. Daarom is vreze des Heren ook wijken van het kwade EN het zoeken van Zijn aangezicht en Geest.